Bemutató: Citroën C4 Picasso

A hétüléses, C4-es alapú új Picasso nem váltja le a Xsarára épülő elődöt, a márka annál jóval magasabbra pozicionálja. Óriási üvegfelületek, változtatható műszervilágítás színek és kormányoszlopra helyezett automataváltó-kar teszi igazán különlegessé az új Picassót

Korosszéria

A felszereltségtől függően a hátsó szélvédő külön is nyitható
A felszereltségtől függően a hátsó szélvédő külön is nyitható

A padlólemez alapjaiban a C4-esé, de jó 8 centinyit beletoldottak, így a tengelytáv is pont ennyivel nőtt. A Citroën (főként a C4-es) mai formaelemeiből megrajzolt, 4,6 méter hosszú karosszéria valamennyi változatában hétüléses, üvegfelületeinek mérete kategóriarekord: alapesetben is 5,2 m2, napfénytetővel pedig 6,4. Az 1,7 méter magas felépítmény túlnyomórészt acéllemezekből készül, a motorháztető azonban alumínium, az első sárvédőket rugalmas, ütközésálló és így parkolástűrő műanyagból formázták. Gyártástechnológiai érdekesség, hogy az A- és B-oszlopok aljába, valamint a hátsó futómű feletti áthidaló merevítésbe épített szilárdságnövelő betétek műanyagból készülnek, illetve hogy az első gyűrődőzónát magasságban kettéosztották, ezért a kocsiszekrény az akadály méretétől függően két eltérő úton vezeti el az energiákat. A minden eddigi egyterűénél méretesebb és szélesebb „látókörű”, alapáron zaj- és rezgésszigetelt többrétegű első szélvédő fölnyúlik a tetőbe, szinte az elöl ülők feje fölé, az oszlopok keskenyek, a kettős

A-pilonok pedig nagyméretű „holttércsökkentő” háromszögablakokat fognak közre. Az utastér minden porcikájában friss, bár az álló közepű s gombokkal telezsúfolt kormány egy az egyben a C4-esből való, a műszerpult valamennyi eleme új. A folyadékkristályos kijelzőkből álló központi egységet a középkonzol fölé telepítették, igaz, az automata, illetve robotizált váltókkal felszerelt kivitelekben ilyen szinte nincs is, helyét jókora hűtött rekesz foglalja el. Pakolóhelyekből különösen jól áll az új Picasso. A hagyományos és méretes kesztyűtartón kívül nyitható fedelű rekeszek várják a holmikat a vezető és az első utas előtt, ajtózsebek (a felszereltség függvényében mozgásérzékelős világítással) a hátul ülőknek is járnak, s a kiviteltől függően az első ülések alá, sőt a második sor előtti padlóba is építenek dobozokat. A középső, három személyre formázott sor egyforma szélességű (45 cm) székei egymástól függetlenül 13 centi hosszon tologathatók, a támlarészek dőlésszöge két fokozatban állítható.

Még nem esett szó a hajtásláncról és a költségekről. Lapozzon!

Motorszéria

A műszerfal vadonatúj, felszereltségi szinttől függően a folyadékkristályos műszerek megvilágításának színe is megválasztható
A műszerfal vadonatúj, felszereltségi szinttől függően a folyadékkristályos műszerek megvilágításának színe is megválasztható

A csomagtartó padlójából – valóban egyetlen mozdulattal – kifordítható két leghátsó ülés alapesetben a középső sor támlabillentésével közelíthető meg, de más módszer is létezik: a támlák sarkára telepített kar meghúzásával a háttámasz függőlegesbe áll, az ülőlap pedig felemelkedik, és hozzázár, így az egész ülés összecsukva előretolható. A támlákat lehajtva az ülőlapok a karakuri elv szerint lesüllyednek, az egyes székek kiemelése nélkül sík raktérpadló alakítható ki. Az ötüléses formációban is 576 literes raktér ezzel közel két köbméteressé növelhető, az anyósülés támláját előrehajtva pedig akár kétméteres tárgyak is szállíthatók. A hét személlyel is 208 literes csomagtartó aljába 80 liternyi fedeles rekeszteret rejtettek. A C4 Picasso első, segédkeretes McPherson-futóműve a C4-esekből való, de a bekötéseket, a lengőkarokat és a kanyarstabilizátort a nagyobb terheléshez igazodva megerősítették. A hátsó, teljesen új, oldalankénti több lengőkaros, torziós rudas szerkezet – az alapváltozat kivételével – állandó hasmagasságot tartó légrugózással is kérhető; különlegessége, hogy a raktérpadló magassága gombnyomásra a csomagtérből is változtatható, a szintkülönbség 14 cm. A hátsó felfüggesztés bekötései a jobb zaj- és rezgésszigetelés érdekében folyadéktöltésűek, a kormányzás rásegítése sebességfüggő, elektrohidraulikus.

A motorpaletta négytagú, két benzinesből és két csupa könnyűfém szerkezetű, hengerenkénti négyszelepes, változó geometriájú turbós, közös csöves és alapáron részecskeszűrős dízelből áll. Az alapbenzinmotorhoz (1,8 l, 127 LE) kizárólag ötfokozatú kéziváltó társítható, a nagyobb és változó szívóoldali vezérlésű 2,0 litereshez (143 LE) azonban csak automaták választhatók: hatfokozatú robotizált, vagy négysebességes hagyományos bolygóműves. A kisebbik öngyújtóshoz (1,6 l, 110 LE) az ötfokozatú kézi mellett a hatgangos robotváltó kérhető, a csúcsdízel (2,0 l, 138 LE) azonban kizárólag ez utóbbival elérhető.

Az alapáron is kétzónás légkondi kezelőszerveit a műszerpult két szélére telepítették, az utastérben akár 32 fényforrás (köztük néhány LED-es hangulatfény) is világíthat
Az alapáron is kétzónás légkondi kezelőszerveit a műszerpult két szélére telepítették, az utastérben akár 32 fényforrás (köztük néhány LED-es hangulatfény) is világíthat

Az elektrohidraulikus kapcsolású és természetesen számítógépes felügyelet alatt dolgozó robotszerkezet különlegessége, hogy a márka korábbi ilyen jellegű erőátviteleivel ellentétben kifejezetten a „kuplungmentes” üzemhez tervezték, hagyományos váltókarja nincs is. Üzemmódjai a kormányoszlop filigrán választókarjával aktiválhatók: hátramenet (R), üres (N), automata kapcsolás (A) és kézi üzemmód (M). M-ben a fokozatok a kormány mögötti billentyűkkel váltogathatók, de az automata kapcsolásba is bármikor beleszólhat a vezető. A váltó igazodik a sofőr stílusához, és a gyár szerint a lejtmeneti motorféknövelő visszakapcsolásokat is ismeri. Váltási ideje állítólag minden korábbinál rövidebb, automatában 0,65, kéziben 0,75 másodperc telik el két fokozat között.

Az új C4 Picasso alapfelszerelése kifejezetten gazdag. Minden üléshez állítható fejtámla és hárompontos öv jár, valamennyi változatban alapfelszerelés lesz a hét légzsák (vezetői térd-, front-, első oldal- s a második sorban ülőket is védő függönylégzsákok), a 30 km/óra alatt kikapcsolható kitörésgátló, az automata kézifék, a fékasszisztens, a kipörgésgátló és az emelkedős elindulásokat segítő féknyomás-megtartó üzemmód. Az extralistán a gyári navigációs rendszer, a bluetoothos kihangosító, a DVD-lejátszó, a xenonos kanyarfények mellett olyan igazán különleges tételek is szerepelnek, mint az útszéli parkolóhelyek méretét figyelő s azokat „könnyű”, „nehézkes” és „lehetetlen” kategóriába soroló ultrahangos parkolássegítő rendszer, a négyzónás légkondi vagy a zajszigetelt, rétegelt oldalüvegezés.

A hozzánk lapunk megjelenésével egy időben megérkező C4 Picasso indulóára 5 700 000 Ft.

Szécsényi

Képgaléria megtekintéséhez kattintson a képekre!