Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

, ,

Tesztnapló: Opel Corsa 1.2 Turbo GS – Konszernmenü

Az Opel felfrissítette a 2019 végén bemutatott F sorozatú Opel Corsát. Kevés változott, de az ízek így is a PSA összetevők meghatározta vonal felé tolódtak el.
2024. május 7.
aron

Az Opel felfrissítette a 2019 végén bemutatott F sorozatú Opel Corsát. Kevés változott, de az ízek így is a PSA összetevők meghatározta vonal felé tolódtak el.

Amikor a Peugeot-Citroën (PSA) 2017-ben felvásárolta az Opelt, az új Opel Corsa már menetkész volt, de bemutatója elmaradt, mert át kellett szerkeszteni General Motorsról, PSA alapokra. A tavaly tavaszi ráncfelvarrással a hajtásláncok választéka is nagyon beszűkült, már nincs dízel és benzinesből is csak a PSA 1,2-es háromhengerese kapható – 75 LE-s szívó változatban, és turbóval 100, vagy 130 LE-vel – amit a 2021-ben Stellantis-szá nőtt sokmárkás óriásvállalat rengeteg modelljében használ. Jeepekben éppúgy fut, mint Peugeot-kban, vagy Fiatokban. Ugyanakkor a Corsa óriási értéke, hogy még egyáltalán talpon van, a kisautók egyre szűkülő európai mezőnyében!

Opel Corsa: A GS szinten a tető mindig fekete, a 17 colos alufelnik felárasak. A képen jól látszik, mennyire rövidek a hátsó ajtók
Opel Corsa: A GS szinten a tető mindig fekete, a 17 colos alufelnik felárasak. A képen jól látszik, mennyire rövidek a hátsó ajtók

Karosszéria, utastér

Beszállás csak előre egyszerű, a hátsó ajtók azonban nagyon rövidek, nyílásuk szűk és a fejre is vigyázni kell. Kényelmesek az első helyek, a lapjuk hosszú (520 mm), a GS szinten alapáras sportülések (az utasé is emelhető) oldaltartása kifejezetten határozott, de tömetük nem zavaróan kemény. A vezetőülés lapja 490–535 mm magasan fut a talajszint fölött, a kilátást zavarják a széles A-oszlopok és a tövükből kinövő tükrök. Az első utas lábaitól messze van a kesztyűtartó fedele, ez jót tesz a térérzetnek – ráadás, hogy maga a kesztyűtartó is szokatlanul nagy, rengeteg holmi elfér benne.

BYD DOLPHIN

Hagyományos műszerek helyett a GS szinten 7 colos színes képernyő jár. Korlátozottan konfigurálható, négy alapbeállítás közül lehet választani. A kijelzés feleslegesen (színek, számok stb.) részletgazdag, miközben a mutatott értékekkel elég nagyvonalúan bántak a tervezők: az oszlopdiagramos fordulatszámmérő lényegében leolvashatatlan, és a vízhőmérő keskeny színes csíkja is nehezen látható, de jó, hogy egyáltalán van. Az infotainment 10,0 colos, kényelmesen magasra emelt képernyőjének menürendszere ismerős, a többi konszerntársból. A felépítés még mindig feleslegesen bonyolult, de a kezelés sokat egyszerűsödött és a rendszer sokkal gyorsabb is, mint volt, jó, hogy néhány fontos funkcióhoz hagyományos gomb is tartozik. A légkondi gyakran használt beállításai miatt sem kell a menükben barangolni.

A műanyagok kopogósan kemények, de az összeszerelés színvonalas, rossz úton sem zörög semmi, az illesztések pontosak. Némi puha kárpit csak az első ajtókra jutott, a hátsók burkolata fekete műanyagtenger. Elöl, középen a kartámasz magassága nem állítható, viszont akit zavar, hátrébb tolhatja; a kacathelyek béleletlenek, és általában kicsik. Hátul két átlagos felnőtt utazik kényelmesen, lábterük passzentos, az ülőlap csak a széleken 450 mm hosszú, középen jóval rövidebb és magas a padlómerevítő is. Hiba, hogy az üléstámlákon nincsenek zsebek az ajtók öregei pedig nagyon kicsik. Az alapból 309 l-es csomagtartó 700 mm-es rakodópereme magas. Bővíteni csak az osztott (60:40) támladöntéssel lehet, emelhető padló nincs, a bővített tér alja lépcsős, a rögzítőpont kevés.

A beltér csupa kemény műanyag, de a kidolgozás színvonalas. Az automata apró választókapcsolója helytakarékos – mélyedése koszgyűjtő – de ezzel az elhelyezéssel egyáltalán nem spóroltak helyet vele. Jobb lenne helyette egy kényelmesebben használható hagyományos kapcsolókar
A beltér csupa kemény műanyag, de a kidolgozás színvonalas. Az automata apró választókapcsolója helytakarékos – mélyedése koszgyűjtő – de ezzel az elhelyezéssel egyáltalán nem spóroltak helyet vele. Jobb lenne helyette egy kényelmesebben használható hagyományos kapcsolókar

Motor, erőátvitel

Az Opel Corsa 1,2-es turbós háromhengerese hidegen is csendes és készséges, mindig simán forog, hengerszámát általában csak hallani lehet időnként, főleg alacsony fordulati terheléskor, ilyenkor kifejezetten sportosan szól. A nyolcfokozatú bolygóműves automata mindig igyekszik 1800/perc felett tartani, így a nyomatékrugalmasság – különösen a hidrodinamika nyomatéknövelő hatásával megtámogatva – mindig jó, a gázkésés már 2000-től minimális. A rosszul elhelyezett középkonzoli gombbal válaszható három menetmód (Eco, Sport és Normal) között, normális vezetési stílussal kevés a különbség.

A Sport sem erőlteti a sportosságot, viszont így legalább van valamennyi motorfék: ez Eco-ban teljesen eltűnik – hagyja gurulni a Corsát – Normalban pedig alig érezhető. A fel- és a visszakapcsolások hidegen is puhák, finomak és gyorsak, de dugóban araszolva nem ügyes a szerkezet: indulásoknál időnként – főleg startstopos indítás után – késlekedik, és ránt is. Alapesetben 100 km/h alatt nem kapcsol fel egészen nyolcadikig, de ha a kormány kapcsolófüleivel beavatkozunk, megteszi. Az ok nyilvánvaló, 100 alatt, a motorhoz egyértelműen túl hosszú nyolcadikban a gázt letaposva a motor remegése a kormányon is érezhető. Kézi üzemmódban a váltó csak szélsőséges esetekben bírálja felül a vezető fokozatválasztását, ami jó. Erőnléti gondok csak teljes terheléssel (négy utas, csomagokkal) adódhatnak, autópályás és országúti előzéseknél akár ötödikig is visszakapcsol az automata, a motor szívesen forog, és igazából csak 4000/perc felett válik valamelyest hangossá; a fő zajforrás mindig a gördülés. Nyolcadikban, 100 km/h-nál 1800/perc a fordulatszám.

A Stellantis szentgotthárdi gyára is készíti ezt, a cégcsoport rengeteg modelljét hajtó, közvetlen befecskendezéses turbós 1,2-es háromhengerest. A Corsában csendes és nyomatékos is, startstopja nem gyors; a hideg motort is leállítja, nagy hidegekben azonban nem működik
A Stellantis szentgotthárdi gyára is készíti ezt, a cégcsoport rengeteg modelljét hajtó, közvetlen befecskendezéses turbós 1,2-es háromhengerest. A Corsában csendes és nyomatékos is, startstopja nem gyors; a hideg motort is leállítja, nagy hidegekben azonban nem működik

Vezetés, menettulajdonságok

A kormányzásba és a felfüggesztésbe is „belenyúltak” a németek, a 2,75 fordulatos, kevésbé közvetlen, ugyanakkor pontos kormánnyal élvezetes a városi cikázás; a rugózás nem feszes, de a csillapítás hozzá képest igen. Ettől nem lesz zötyögős a menet, viszont a hosszabb hullámokon lágyan átlépő futómű a hirtelen felületváltásoknál keményebben viselkedik, és ennek hangja is van. A lépcsős pedálrend rossz, a két pedál között kicsi a távolság, magasságkülönbségük pedig nagy.

Felszereltség

Minden Opel Corsában alap a LED-es fényszóró, a tempomat, a táblafelismerő, az automata vészfék, a sávtartó, a fáradságfigyelő, az 5 colos monokróm középkonzoli képernyő és a tolatóradar is. A mindössze két választható szint közül a magasabb a GS, az alaplistához kétszínű fényezést, első sportüléseket, 7 colos műszerfali kijelzőt, 10 colos színes érintőképernyőt, elektromos tükörbehajtást, tolatókamerát, és 16 colos alufelniket tesz hozzá.

A 309 l-es csomagtartó kicsivel kisebb a közvetlen versenytársakénál. Kevés benne a rögzítő és az akasztó
A 309 l-es csomagtartó kicsivel kisebb a közvetlen versenytársakénál. Kevés benne a rögzítő és az akasztó

Összegzés

A Opel Corsa tisztességes felszereltséget kínál, elfogadható hajtáslánccal, és 6,4 l/100 km-es tesztfogyasztással. Az automata GS drága, de cserébe nem csak gazdag felszereltséget kap a vevő, hanem egy a korábbi szentgotthárdi gyártású Astránál hosszabb, 2 centivel nagyobb tengelytávú, szélesebb, igaz kisebb csomagtartójú, szinte családi ötajtóst.

Előnyei

  • Helykínálat (elöl)
  • Általánosan magas minőség
  • Nagy kesztyűtartó
  • Pontos kormányzás
  • Csendes, rugalmas motor
  • Vezetősegédek alapáron

Hátrányai

  • Hidegen ügyetlen automataváltó
  • Rossz pedálrend
  • Rövid hátsó ajtók
  • Magas csomagtartóperem
  • Vastag A-oszopok
  • Rosszul leolvasható műszerfal
  • Kevés kacathely hátul
  • Rövid hátsó ülőlap
  • Lassú startsop

 

. A csomagtartó pereme magas, befelé mély a küszöb. Ma már ritka, hogy a kipufogó végét nem rejtik el a lökhárító mögé; az 1,2-es már-már sportosan szól
A csomagtartó pereme magas, befelé mély a küszöb. Ma már ritka, hogy a kipufogó végét nem rejtik el a lökhárító mögé; az 1,2-es már-már sportosan szól

 

Opel Corsa műszaki adatai

  • Háromhengeres, közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor elöl keresztben beépítve.
  • Két felülfekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep.
  • Hengerűrtartalom: 1199 cm3.
  • Furat x löket: 78,0 x 90,5 mm.
  • Sűrítési arány: 10,5:1.
  • Teljesítmény: 100 LE/74 kW (5500/min).
  • Nyomaték: 205 Nm (1750/min).
  • Nyolcfokozatú bolygóműves automataváltó, elsőkerék-hajtás.
  • Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek, ESP.
  • Csomagtér 309-1801 l.
  • Üzemanyagtartály: 44 l.
  • Hosszúság x szélesség x magasság: 4006 x 1765 x 1433 mm.
  • Tengelytáv: 2538 mm.
  • Saját tömeg: 1203 kg-tól.
  • Gumiméret: 205/45 R17.
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 10,8 s.
  • Végsebesség: 192 km/h.
  • Vegyes fogyasztás (WLTP): 5,4-5,5 l/100 km. CO2 (WLTP): 122-124 g/km.
  • Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km.
  • Általános garancia: 5 év, vagy 100 000 km.
  • Védőszárny szolgáltatás: 5 év.
  • Fényezési garancia: 2 év.
  • Rozsdagarancia: 12 év.
  • Szervizciklus: 20 000 km vagy 1 év.

 

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek