Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Tesztnapló: Harley-Davidson FXST Softail Standard – Építési támogatás

2023. december 13.
SZG

A Softail Standard a Harley nagysorozatának belépő modellje. A sallangmentes gépet gyár bevallottan arra szánja, faragja, alakítsa mindenki a maga ízlésére.

Az új Softail váz 2017-ben érkezett, bár a név, és a felépítés története egészen 1984-ig nyúlik vissza a Harley históriában. Az akkor bemutatott ős-Softail vázszerkezet, a sebességváltó alatt fekvő rejtett rugóstagokkal mímelt klasszikus merev hátsó felfüggesztést a tradicionalisták óriási örömére. Az új is ezt teszi, sokkal kifinomultabb eszközökkel és az ülés alatt fekvő egyetlen rugóstaggal.

A Harley és a „motorszabászat” évtizedek óta összetartozó fogalmak, az Amerikából az egész világra kiterjedt kultúra lényege, és jelmondata: „formáld a saját képedre”. Ezt a dolgot a márka a második világháború után hosszú ideig ellenezte, aztán a 60-as évek végén ráeszmélt, micsoda üzlet is rejlik benne, aminek a hasznát akkoriban kisebb-nagyobb alkatrészgyártó vállalkozások fölözték le. Gyorsan megjelentek a gyári „chopperek” és a felszerelések is, ülések, tankok, kipufogók egész sora. A 2020-ban bemutatott Softail Standard a márka szándékai szerint eleve arra született, hogy tulajdonosai a saját képükre alakítsák, így a Harley nem is vitte túlzásba a díszítést, kevés a króm, és szín is csak egy választható, a Vivid Black nevű fekete. A minimalista stílus kedvelőinek így is jó lehet, ahogy van, de azért valószínűleg ők is választanának rá ezt-azt, legalább a gyári katalógusokból. A Sandard alapból együléses, de a tesztgép a Harley egyik legendás dupla ülésével a Sundowner-rel futott. ez kicsit magasabb az alapváltozatnál, de így is meglepően alacsonyan ülünk, a hely elég széles, de a magasra emelt lábtartók furcsa, „félig előre tolt” helyzete guggoló testtartásba kényszeríti a vezetőt. Ezt meg kell szokni, de aztán nagyon jól navigálható így a motor. A súlypont eleve alacsony, a szerkezet nehéz, menetkész tömege súrolja a 300 kilót, és az alacsony ülés miatt a lábbal tolatás, vagy parkolói manőverezés is feladat; igaz az új váz kis sebességeknél is kezes. A félig emelt kormány kifejezetten kellemes, nem túl magas, és nem is zavaróan széles, kiválóan navigálható vele a Softail. A kezelés kulcsnélküli, ha a jeladó a zsebben, gombnyomásra éled az 1746 köbcentis, erősen hosszúlöketű, léghűtéses V2-es. Vibrációi – különösen a Harley korábbi motorjainak ismeretében – alapjáraton is kifejezetten visszafogottak. A 2017-ben bevezetett, hengerenkénti kétgyertyás és négyszelepes, szívócső befecskendezéses, de változatlanul OHV-vezérlésű Milwaukee Eight nevű erőforráshoz alapáron jár az olajhűtő. Tervezői állítólag még simább járásúra is hangolhatták volna, de a vaktesztek még a bemutató előtt kiderítették, a törzsközönség ennél több „életet” vár el, így meghagytak egy kis remegést. Menet közben ebből csak akkor érezni valamit, ha 1800/perc alatt (a végtelenül egyszerű, digitális kijelzőn fordulatszámmérő is kilapozható) gyorsítunk: ilyenkor nagyjából annyira rázkódik a Milwaukee Eight, mint egy 90-es évekbeli Evolution motor alapjáraton. A nyomatékleadás hidegen is selymesen egyenletes, de a tisztán elektronikus szabályozású gázmarkolat kicsit túlérzékeny, főleg elinduláskor erre figyelni kell. Már 2000/perc körül felkapcsolva is vehemensen tol a nagy V2-es, és még a teljesen gyári kipufogókból is hallatszik némi ős-Harley-zakatolás. A hatfokozatú váltó kapcsolókarja nagyon hosszú, ezért hosszú utakon is jár, határozott mozdulatokkal kell kapcsolgatni, de szépen veszi a fokozatokat. A hatodik rettenetesen hosszú, 100 km/h-nál 2300/perc a fordulatszám, a Standard visszakapcsolás nélkül is elemi erővel indul innen meg; rugalmassága nem lélegzetelállító, de több mint tisztességes. Országúton csak akkor kell visszakapcsolni, ha 1800/perc alá esik a fordulatszám, bár akár innen is jól felhúz, de hallhatóan és érezhetően tiltakozik. A fékek finoman adagolhatók, nem különösebben erősek, de teherbírók, jó velük együtt élni. A tükrök is használhatók, de kis felületűek, az apró műszerfalat pedig, főleg erős napsütésben nehéz leolvasni. A váz, a 30 fokos villaszög és az alacsony súlypont már kis sebességnél is kezessé teszi a Standard-et, és magasra emelt lábtartói miatt a dönthetősége is kiváló, különösen ebben a nehézcirkáló kategóriában. A teljesen LED-es világítás reflektorának ereje nagyon jó, és a fényelosztás is kellemes.

BYD DOLPHIN

A Softail Standard szülőhazájában a törvényen kívüli motoros klubok keményvonalasainak kegyeit is keresi, itthon inkább a tehetős „utánzókét”, akik a Harley gyári katalógusait böngészve is látványossá fogják alakítani új üléssel, kipufogókkal, légszűrővel, oldaltáskákkal. Maga az alapszerkezet hosszú távú túrákra is kiválóan alkalmas, de ehhez célszerűbb előrébb szerelt lábtartókat rendelni…

SZG

Műszaki adatok

V2-es, szívócső befecskendezéses, levegő-olaj hűtésű, OHV-vezérlésű benzinmotor keresztben beépítve, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1746 cm3. Furat: 100,0 mm, löket: 111,0 mm. Kompresszió: 10,1:1. Teljesítmény: 78 LE/57 kW. Nyomaték: 144 Nm (3250/min). Hatfokozatú váltó, hátsókerék-hajtás fogazott szíjjal. Elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla egy központi rugóstaggal. Dupla, acél bölcsőváz. Elöl-hátul tárcsafék, elöl négydugattyús, hátul kétdugattyús féknyereg, ABS. Üzemanyagtartály: 13,2 l. Hosszúság x ülésmagasság: 2320 x 680 mm. Tengelytáv: 1630 mm. Saját tömeg: 297 kg-tól. Gumiméret elöl: 100/90-19. Gumiméret hátul: 150/80-16. Fogyasztás: 5,5 l/100 km. Tesztfogyasztás 4,7 l/100 km. CO2: 128 g/km. Általános garancia: 2 év, km korlátozás nélkül. Védőszárny szolgáltatás: 1 év. Szervizintervallum: 8 000 km vagy 1 év.A Softail váz egyenesfutása hibátlan, a 13,2 l-es tankkal a hatótáv magabiztosan 200 km feletti A tengelytáv hosszú, a bukócső gyári extra, a hátsó utas lábtartóit túlságosan előre szerelték

 Jól látszik milyen hosszú a váltókar, finoman jár, de hosszú utakon. A gyújtótrafó négy gyertyakábele a hengerenkénti két gyertya jele

A minimalista 2,14 colos főműszer nem mindig látható jól, de jó, hogy a menüből a fordulatszám és a hatótáv is előlapozható

A Softail váz lényege: nem látszik a rugóstag, mert az ülés alatt fekszik, a csillapítás kellemes hangolású

Igyekeztek elrejteni az olajhűtőt. Összesen 4,7 l motorolaj kering a nagy V2-esben, a hűtő alatt a feszültségszabályzó is látszik

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.