A DS 3 E-Tense Opéra modellfrissítésénél törölték a Crossback jelzőt, továbbá erősebb villanymotort és nagyobb energiatároló képességű akkut is kapott az autó.
Karosszéria, utastér
Amióta a Citroën „jó útra tért”, a különc francia szerepe a prémium DS-re hárul a Stellantis csoporton belül, de rögtön tegyük hozzá, ez kontrollált folyamat, nincsenek öncélú kilengések. A karosszéria cizelláltsága ízlés kérdése, akadnak szokatlan részletek, de az biztos, hogy a 3-asnak saját karaktere van, nem másolja a versenytársait. Az ajtólemezekbe süllyesztett kilincseket újabban minden márka a világ nyolcadik csodájának gondolja, villanyautóknál a légellenállás csökkentésével indokolják a létezését. Mi egyik gyártó megoldásáért sem rajongtunk eddig igazán, ráadásul itt az automata nyitás-zárás megkergült és folyamatosan működött, ha a kulccsal a zsebünkben az autó mellett tevékenykedtünk (pl. mosóban).
Előre könnyű, hátra a szűk ajtónyíláson át nehezebb a beszállás. Az első ülések kényelmesek, a puha, óraszíj mintás nappa bőr az Opéra kivitel privilégiuma, a borítás részben antikolt, ám ez a fekete színnel szerintünk nem mutat jól, inkább maszatosnak tűnnek a felületek, mintsem elegánsnak. Szokatlan a magasra tett behúzó, kár, hogy nem ér végig az ajtón és nem lehet rajta az alkart pihentetni, bár akkor tovább csökkenne az amúgy sem nagyvonalú szélesség.
A kilátás rossz (takarnak a tükrök és az oszlopok), a vezetői pozíció jól belőhető. A belső motívumoknál megtartották a rombuszos formavilágot, az összhatás elsőre furcsa, ám hamar megszokható és nem megy bosszantóan a használhatóság rovására – kivéve a középre tett ablakemelőket, ezekhez nekünk is kevés volt a teszthét. A head-up kijelző külön lapra vetít (mi nem szeretjük, mert belóg a látótérbe), a digitális műszerek könnyen olvashatók – itt a konfigurációs lehetőség továbbra is szerény.
A megújult navigációs infotainment az előd számos hibájára nyújt gyógyírt: gyorsabb, személyre szabhatóbb, könnyebb használni. Az első sorban elegendő kacattárolót találni, a nagy ajtózsebek nyílása szűk, a telefontartó egyben vezeték nélküli töltő is. Hátul ketten ülnek kényelmesen, rövid az ülőlap (440 mm), nincs szellőzés, a szokatlanul magas ablakperem (és emiatt a kicsi üvegfelület) miatt pedig hamar eluralkodhat az emberen a bezártság érzet. Középen nincs kihajtható kartámasz, a személyes holmikat egy-egy kenguruzsebbe szórhatjuk, az ajtózsebben elfér a félliteres palack. A töltőkábel bőröndje rabol némi helyet az alapból 350–1050 l-es, magas (76 cm) rakodóperemű csomagtartóból, a teret bővíteni szokásos módon, a 60:40 arányban osztott üléstámlák ledöntésével lehet.
Motor, erőátvitel
A DS nem tartotta meg olcsóbb alternatívának a korábbi 50 kWh-s akkut és a 136 LE-s villanymotort (mint pl. az Opel az új Corsánál), a friss 3-as kizárólag a már 404 km-es hatótávot ígérő 54 kWh-s lítium-ion teleppel fut, orrában az előzőnél 20-szal erősebb, azaz 156 LE-s motorral. Az Opéra kivitelhez alapból jár az olcsóbb változatokhoz csak fizetős csomagban elérhető 11 kW-os fedélzeti töltő (a sztenderd 7,2 kW-os helyett), valamint a hőszivattyú.
A gyorstöltő teljesítménye egységesen 100 kW. Nálunk teljesen feltöltve 426 km-t jelzett a számítógép, ám jól jellemzi a külső körülmények szerepét, hogy a másnap reggeli hidegben (2 Celsius-fok hőmérsékleten) már csak 390-et, pedig a töltés után meg sem mozdítottuk az autót. Alkalomszerű fűtéssel, rövid autópályázással a tesztfogyasztás 16,1 kWh/100 km-re jött ki, ami 300 km körüli hatótávot jelent – ezt pontosan jelezte is műszer.
Vezetés, menettulajdonságok
Van, ami nem változott. Például az indító és leállító gombot zavaróan hosszan kell nyomni. Mivel a E-Tense az akkumulátor miatt nehéz (1550 kg), nagyautósan vasalja ki az úthibákat, ugyanakkor az elöl McPherson, hátul egyszerű csatolt lengőkaros felfüggesztése nem igazán éles kés a fiókban. A keresztbordák meg-megdobják a kasztnit, az ívmenet stabil, de jelentős a billegés és van némi pattogás is.
A 3,0 fordulatos kormányzás nem meglepetésre dodzsemesen steril és könnyű, ellenben a fék határozott, és ha az erősebb motorféket adó B üzemmódot használjuk (városban ajánlott), akkor szinte csak vészhelyzetben kell beletaposnunk. A csendes suhanás minden villanyautóban extra élmény, ez most sem volt másképp, a menetzajok városban és autópályán egyaránt átlag alattiak. A dinamika városban fölényes (0–50 km/h: 3,5 s), de a 9,0 s-os nulla–száz sem rossz, a rugalmasság 80 és 120 km/h között 5,6 s. Autópályán 100-110 km/h fölött odalépve már nem táltosodik meg alattunk a gép, de a 130 lazán tartható; mi azért szoktunk 110-115 körüli tempóra beállni, mert kedvezőbb a fogyasztás.
Felszereltség
A korábbi kissé kaotikus, az alapmodelleknél különféle inspirációs csomagokkal megbolondítható választékot sikerült sokkal átláthatóbbá tenni. A belépő mostantól a szövetkárpitos Bastille, míg a sportos vonalat az Alcantarával bélelt Performance Line, a luxust pedig a nappa bőrös Opéra jelenti. Mivel az alapár utóbbi esetében alulról karcolja a 19 millió forintot, a felszereltség majdnem hiánytalan, fizetni csak a LED fényszórók Mátrix funkciójáért, valamint az adaptív tempomatot és kibővített táblafelismerőt is adó DS Drive Assist csomagért kell.
Összegzés
A DS 3 villanyautóként is próbál unikális lenni (elérhető még benzines és dízel). Formai megoldásaival szerencsére nem kényszerít vállalhatatlan butaságokat a használóira, így valós alternatíva lehet azoknak, akik autójukkal szeretnének valahogy kiemelkedni a hétköznapi szürkeségből.
A DS 3 műszaki adatai
Villanymotor teljesítménye: 156 LE/115 kW (5500/min).
Nyomaték: 260 Nm (500–4060/min).
Akkumulátor: lítium-ion szerkezetű.
Energiatároló képesség: 54 kWh.
Egyfokozatú erőátvitel, elsőkerék-hajtás.
Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés.
Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek, ESP.
Csomagtér: 350–1050 l.
Hosszúság x szélesség x magasság: 4118x1802x1534 mm.
Tengelytáv: 2558 mm.
Gumiméret: 215/55 R18.
Saját tömeg: 1550 kg-tól.
Gyorsulás: (0–100 km/h): 9,0 s.
Végsebesség: 150 km/h.
Áramfogyasztás: 15,3 kWh/100 km.
Tesztfogyasztás: 16,1 kWh/100 km.
Általános garancia: 3+2 év vagy 100 000 km.
Védőszárny szolgáltatás: 2 év.
Fényezési garancia: 3 év.
Rozsdagarancia: 12 év. Garancia az akkumulátorra: 8 év vagy 160 000 km.
Szervizciklus: 15 000 km/1 év.
Ára: 18 990 000 Ft
Előnyei
- Karosszériavédelem
- Beszállás (elöl)
- Kényelmes ülések
- Elegendő rakodóhely
- Általánosan jó minőség
- Felszereltség
- Csendes futás
- Hatékony fék
- B menetfokozat
- Vezetősegédek alapáron
Hátrányai
- Rossz kilátás
- Beszállás (hátul)
- Szellőzés (hátul)
- Rövid ülőlap (hátul)
- Indító és leállító gomb
- Magas rakodóperem
GP
Megjelent: Az Autó 2023/12.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!