A Cupra Born paramnéziás jelenség is lehetne, de nem az, mert esetében szó sincs bizonytalanságról: VW emblémával is létezik, mint ID.3.
Karosszéria, utastér
Az arányok hasonlók, mint az ID.3-nál (teszt: Az Autó 2021/5.), a márkacsoporton belül közös, villanyautós MEB padlóra épített karosszéria méretei is alig változtak. A beszállás mindkét sorba kényelmes, jók az első ülések, a puha plüsskárpit feláras, jutott belőle az első ajtókra, ez jó, mert a műanyagokkal alálőttek az elvárásoknak, kopogósak, kemények. A kilátás remek, jó a pedálrend, a hely bő, van elég kacattartó, azaz a Cupra Born gyorsan belakható, az összeszerelés tisztességes.
a kilátásban
A külső rézszínű dekoráció bent is feltűnik, ízlés dolga, de nekünk tetszett; csak a két ablakemelő és az utas által is könnyen elérhető vészvillogó kapcsolója fizikai, minden más érintős. A hátsó ablakemelők külön paranccsal (Rear) mozgathatók (az ilyen szintű spórolásra van egy csúnya szó, amit nem írunk le), az összes funkció a középen magasra emelt, 12,0 colos érintőképernyőn dirigálható, a légkonditól kezdve a vezetősegédekig.
A menünek más a grafikája, mint a Skodákban, vagy a Volkswagenekben, a logika, a kezelés módja azonban megegyezik – ahogy az is, hogy a képernyőkeret aljára tett érintősáv este nincs megvilágítva (csúnya szó másodszor). A vezető előtti kis panelen minden fontos információ könnyen olvasható. Hátul nem jutott szövet az ajtókra és szellőző a középkonzolra (csúnya szó harmadszor), ketten viszont kényelmesen terpeszkedhetnek és mivel sík a padló, rövid utakra hárman is vállalkozhatnak. A csomagtartó alapból 385 l-es – éppen annyi, mint az ID.3-nál – és magas rakodóperemű.
Motor, erőátvitel
A hátsó tengelyhez beépített 204 LE-s (310 Nm) villanymotor a hátsó kerekeket hajtja lassító áttételen keresztül, a lítium-ion akku a tesztautóban a kisebbik, bruttó/nettó 62/58 kWh-s volt (van 77/82-es is). Az üresen 18 mázsás Born dinamikusan mozog (0–50 km/h: 2,9 s), rugalmassága autópályán már nem igazán hátba vágó, de a 130-at vidáman tartja. Az ID.3 kora tavaszi, hűvös időben zajló próbájához képest most élveztük a kedvezőbb hőmérsékletű vénasszonyok nyarát és ez a fogyasztáson is meglátszott.
A 750 km-es, sok városi menettel dúsított teszt vegyes értéke 14,8 kWh/100 km lett (VW ID.3 17,5 kWh/100 km), igaz, a sportos vezetési stílust mellőzve. Dinamikusabban hajtva már 17-18, autópályán 20 kWh fölé megy az áramfogyasztás, a hatótáv nálunk 390-400 km körül alakult, de tartós autópályázás nélkül a 300-320 km szinte mindig hozható. A teljes feltöltés 11 kW-os AC (váltóáramú) töltővel nagyjából 6 óra, 100 kW-os DC (egyenáramú) gyorstöltővel 100 km-re elegendő energia 8-10 perc alatt vételezhető.
Vezetés, menettulajdonságok
Mivel a padlóban utazó akkucsomag miatt mélyen van a súlypont, a hátul multilink felfüggesztéses Cupra Born a tetemes saját tömege ellenére is jól vezethető. A 19 colos alufelnikkel sem zötyög bántóan, kényelmesen rugózik, stabilan veszi a kanyarokat; az irányítása is pontos, habár a 3,4 (!) fordulatos kormánya messze nem közvetlen. Ami nem tetszett, az a fékerő körülményes adagolhatósága, a pedál hosszú úton jár, a műveletbe pedig bezavar az elsőként akcióba lépő villanyfék.
Hátra egyébként dobfékek kerültek, említhetnénk a csúnya szót itt is, mert elsősorban költségcsökkentésről van szó, de a megoldás hatékonyságánál sokkal „cikibb” a szép alufelni mögül kivillanó alkatrész. Amit nagyon szeretünk a VW csoportos villanyautókban, az a könnyű kezelhetőség: beülünk és megyünk, megállunk és kiszállunk, ennyi, az autó mindent elintéz, nem kell motort indítani, rögzítőfékkel vacakolni. A rekuperáció, a motorfék erőssége csak egy lépésben, a D helyett B menetfokozattal szabályozható, egypedálos vezetéshez nem elég, de hamar megszokható.
A Cupra Born felszereltsége
Az alapmodell ezzel a hajtáslánccal 19,8 millió forintba kerül, az EBoost 200 ezerrel drágább, de a motorja 233 LE-s, az akkuja 77 kWh-s és több extrát is megkap, például a 18 helyett 19 colos alufelni készletet, a menetvezérlőnél a sportos Cupra üzemmódot, vagy a fűthető sportkormányt.
Összegzés
Akinek tetszik a VW ID.3, a Cupra Bornban sem fog csalódni, a két autó a műszaki töltetét tekintve gyakorlatilag megegyezik. A Seatból kinőtt sportmárkát választva a markánsabb frontrész és a rézszínű dekoráció a legszembetűnőbb különbség, egyébként a forma, a helykínálat egy kaptafáról való. A Cuprát vezetni is jobb, bár itt olyan eltérések nincsenek, melyek a közúti közlekedésben komoly jelentőséggel bírnak.
Előnyei
– Kényelmes ülések
– Kilátás
– Elegendő rakodóhely
– Csendes futás
– Pontos kormány
– B menetfokozat
– Vezethetőség
– Menettulajdonságok
– Áramfogyasztás
Hátrányai
– Helyenként olcsó anyagok
– Fék nyomáspontja
– Minden menüből vezérelhető
– Ár
A Cupra Born műszaki adatai
Hátsó tengelyhez beépített villanymotor. Maximális teljesítmény: 204 LE/150 kW. Nyomaték: 310 Nm. Akkumulátor szerkezete: lítium-ion. Akkumulátor feszültsége: 270/459 V. Akkumulátor bruttó/nettó energiatároló képessége: 62/58 kWh. Egyfokozatú erőátvitel, hátsókerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés. Elöl hűtött tárcsafékek, hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható elektromos rögzítőfék, ESP. Csomagtér: 385-1265 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4322x1809x1540 mm. Tengelytáv: 2766 mm. Gumiméret: 215/50 R19. Saját tömeg: 1811 kg-tól. Gyorsulás: (0–50/100 km/h): 2,9/7,3 s. Végsebesség: 160 km/h. Vegyes áramfogyasztás (WLTP): 15,5-18,8 kWh/100 km. Tesztfogyasztás: 14,8 kWh/100 km. Hatótáv (gyári): 358-417 km. Általános garancia: 4 év vagy 200 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 200 000 km. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: rugalmas.
Ára: 19 823 384 Ft
PeAl
Megjelent: Az Autó 2023/1.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!