Barion Pixel

Tesztnapló: Citroën C4 X 1.2 Pure Tech Shine aut. – Felemel

A Peugeot 408 után a Citroën is belép a kupénak maszkírozott kompaktok táborába. A leg­erősebb benzines Citroën C4 X-et közepes komfortszinten kaptuk tesztre.
2025. április 30.
admin

 

A Peugeot 408 után a Citroën is belép a kupénak maszkírozott kompaktok táborába. A leg­erősebb benzines Citroën C4 X-et közepes komfortszinten kaptuk tesztre.

 

Este jól működik az automata távfény, de a technika egyszerű, csupán fel-le kapcsolgatja a fényszórót
Este jól működik az automata távfény, de a technika egyszerű, csupán fel-le kapcsolgatja a fényszórót

Karosszéria, utastér

A Citroën C4 X a C oszloptól tér el a normál C4-től: a tengelytáv változatlanul 2670 mm, a 24 centivel nagyobb hosszúság kizárólag a megnövelt hátsó túlnyúlás számlájára írható. A hátsó traktus teljesen megváltozott, minden elem új, a tetővonal szép lejtéssel, a szélvédővel együtt fut a hátfalig. A csomagtartó számottevően nagyobb lett (380–1250 helyett 510–1360 l-es), de a használhatóságát rontja a kialakítás, itt a szélvédő nem nyílik együtt a fedéllel, így a szűkebb nyíláson át nehezebb a rakodás. Ettől eltekintve kívül-belül az X nem tér el a sima C4-től, a fizimiskája ugyanolyan, megvannak a kasztnit alul körbe ölelő műanyagburkolatok is, crossoveres a kiállása, de a 156 mm-es hasmagasság nem avatja terepjáróvá. A tompa dörrenéssel csukódó ajtók jó minőséget vetítenek előre, komoly csalódás emiatt belül sem ér, az anyagukban mintázott plasztikok részben puhák, az illesztésük zömében pontos, zörgéseket nem hallani.

 

BYD DOLPHIN

Minden ugyanolyan, mint a normál Citroën C4-ben. Az új fedélzeti rendszerrel bővült a műszerek színezhetősége is, a komor fekete belsőtér pluszpénzért vörös bőrbe köttethető
Minden ugyanolyan, mint a normál Citroën C4-ben. Az új fedélzeti rendszerrel bővült a műszerek színezhetősége is, a komor fekete belsőtér pluszpénzért vörös bőrbe köttethető

Az extra szivaccsal puhára tömött ülés oldaltartása jelképes, hosszában kézzel állítható, a többi irányba motorosan, pluszpénzért masszírozni is tud. A kilátás körülményes, az oldalkamerák nélkül dolgozó panorámafunkció nem sokat ér, a tolatókamera alap. Van elegendő kacattároló, érdekesség a tablet tartó fiók és extra csipesszel a készülék rögzíthető is az utas előtt – ilyet más márka nem kínál. A head-up kijelző a látótérbe belógó áttetsző lapkára vetít, ezt nem mindenki szereti. A vezető előtti, változtatható tartalmú képernyőnek fehér LED világítás kölcsönöz 3D hatást, középen 10,0 colos az érintős felület, amin már az új infotainment fut – a korábbihoz képest jobb kezelhetőséggel, több funkcióval, navigációval és vezeték nélküli okostelefonos kapcsolattal. Hátul picit szellősebb a fejtér, mint az ötajtósban, egyébként a hely változatlan, két felnőtt minden irányban kényelmesen elfér, középen akadályoz a szellőzőkonzol és a padlómerevítő.

Motor, erőátvitel

Belsőégésű motorral 130 LE a felső teljesítményhatár, ennél többet az 1,5-ös dízel sem tud
Belsőégésű motorral 130 LE a felső teljesítményhatár, ennél többet az 1,5-ös dízel sem tud

A 100 LE-s benzinest csak a belépő Feel kivitel kapja meg, a többi komfortszinten a turbós 1,2-es 130 LE-s változata viszi az X-et, kizárólag nyolcfokozatú, kormányról is pöcögtethető automata váltóval. A háromhengeres gép hangja pörgetve is tompa, nem zavaró, a gázt 2000/perc környékétől veszi élénken, a pedál érzékenysége az Eco, Normál és Sport programot kínáló menetvezérlővel szabályozható. A kapcsolások ideje átlagos, kézzel gyorsabban is dolgozhatunk, de az autó karaktere nem csábít sportos vezetésre. A kis benzines üresen közel 1,3 tonnát mozgat, torkosnak nem mondható, városban 7,0-7,5, országúton akár 5,0 l alatt is el van, a tesztet 6,4 l/100 km-rel zártuk.

Vezetés, menettulajdonságok

A Citroën C4 és az X-is az európai kompakt mezőny leginkább komfortra hangolt típusa, extra szivacsréteggel tömött első ülésekkel, puha rugózással, a végpontoknál hidrau­likus ütközőkkel dolgozó lengéscsillapítókkal. Már nincs meg a régi hidropneumatikus Citroënekre jellemző lebegés érzete, cserébe a technikai megoldás sokkal egyszerűbb (elöl Pseudo-McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztéssel), nem riogat nyakatekert műszaki hibákkal és nem igényel drága karbantartást sem, miközben a menetkomfort valóban kényeztető a versenytársakéhoz képest.

 

BYD DOLPHIN

Kényelmesek a puhára tömött ülések, a hely elegendő, hátul örültünk a szellőzőknek
Kényelmesek a puhára tömött ülések, a hely elegendő, hátul örültünk a szellőzőknek

Ennek hátrányai csak akkor kerülnek előtérbe, amikor az X-et úgy vezetjük, ahogy közúton nem szokás: a kanyarokban nagyot billenő kasztni nem kedveli a hirtelen irányváltásokat, a túl gyorsan vett ívekben erős az alulkormányzottság, a hátsó futómű pedig kevesebb toleranciát mutat az úthibák­kal szemben, mint a multilink, rossz úton ívmenetben elpattoghat az autó hátulja. A 2,8 fordulatos, kisujjal tekerhető kormány pontos, az irányítás érzete steril, a négy tárcsafék hatékony, az erő lineárisan adagolható, a lépcsős pedálrend rossz. Nyolcadikban 90 km/h-nál mindössze 1400-at, 130-nál alig 2100-at forog percenként a főtengely, a motor csendes, a menetzajok (szél, gördülés) nem tolakodók.

A Citroën C4 X felszereltsége

Sokféle tárolóba pakolhatunk, a kesztyűtartó feletti fiók és a tablettartó csipesz a Citroën hasznos találmánya
Sokféle tárolóba pakolhatunk, a kesztyűtartó feletti fiók és a tablettartó csipesz a Citroën hasznos találmánya

A Shine a háromlépcsős komfortszint másodikja, a kategóriában szokásos tartozékokon felül kibővített táblafelismerővel, Stop & Go funkciós adaptív tempomattal, kulcs nélküli kezeléssel, tolatókamerával, parkolóradarokkal, head-up kijelzővel, navigációval, elektrokróm belső tükörrel, kétzónás automata légkondival, teljes LED világítással, 18 colos alufelnikkel.

Összegzés

Tekintettel az azonos műszaki tarta­lomra, a C4 és a C4 X közötti választás gyakorlatilag ízlés kérdése.

 

Innen nézve mutat másképpen a Citroën C4 X, a dupla kipufogó sportos látszatát sem a teljesítmény, sem az autó karaktere nem indokolja
Innen nézve mutat másképpen a Citroën C4 X, a dupla kipufogó sportos látszatát sem a teljesítmény, sem az autó karaktere nem indokolja

 

Ebben rosszabb a Citroën C4 X, mint a normál C4: a szűkebb nyíláson át nehezebben pakolható a csomagtartó, itt a szélvédő nem nyílik fel a fedéllel együtt
Ebben rosszabb a Citroën C4 X, mint a normál C4: a szűkebb nyíláson át nehezebben pakolható a csomagtartó, itt a szélvédő nem nyílik fel a fedéllel együtt

 

Előnyei

– Helykínálat
– Kényelmes első ülések
– Általánosan jó minőség
– Felszereltség
– Utazási komfort

Hátrányai

– Kilátás
– Pedálrend
– Csomagtartó pakolhatósága
– Magas rakodóperem

Citroën C4 X műszaki adatai

Soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbós benzinmotor, elöl ke­reszt­ben beépítve. Két felülfekvő vezérmű­tengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1199 cm3. Furat x lö­ket: 75,0×90,5 mm. Teljesítmény: 130 LE/96 kW (5500/min). Nyomaték: 230 Nm (1750/min). Nyolcfokozatú automata váltó, elsőkerék-hajtás. Elöl Pseudo-McPherson, há­tul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek, ESP. Cso­mag­tér: 510–1360 l. Üzemanyagtartály: 50 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4600x1834x1525 mm. Tengelytáv: 2670 mm. Gumiméret: 196/60 R18. Saját tömeg: 1289 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,3 s. Végsebesség 200 km/h. Vegyes fogyasztás: 5,8-5,9 l/100 km. Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km. CO2: 130-131 g/km. Általános garancia: 2 év (meghosszabbítható). Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: 20 000 km/1 év.
Ára: 12 170 000 Ft
Akciós ára: 11 870 000 Ft

GP

Megjelent: Az Autó 2023/7.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek