Az Audi Q8 az A8 tudását sportosnak mondott SUV-ként nyújtja, minden földi jóval felszerelhető.
A BMW X6 és a Mercedes GLE Coupe négykarikás versenytársa, kizárólag automata váltóval és összkerékhajtással. A Q7-tel ellentétben hétszemélyes változat nincs belőle.
Karosszéria, utastér
A marketing szerint a sportos formát a legendás Audi Ur-quattro kupé ihlette, de ezt ebbe a hatalmas, 2995 mm tengelytávú tankba belelátni éppen olyan, mint borvacsorán sután bólogatni, hogy igen-igen, érezzük a nedűben a szomszéd telek szél fújta virágainak gyümölcsillatú, fanyarul kesernyés porát.
A beszállás csak (légrugóval) leengedett karosszériával könnyű, az ajtók keret nélküliek, az S line csomaggal a kerékívek, a küszöbök és a lökhárítók alsó része is színre fújt, s így az üresen 2145 kilós Audi Q8 kevésbé tűnik terepjárónak, ahogy valójában nem is az. A helykínálat fejedelmi, az ülések nagyon kényelmesek, a hátsók 12 centit sínen tologathatók, a kisebb hangárnyi csomagtartó 605–1755 l-es.
Az anyagminőség és az összeszerelés hozza a márkától elvárt prémium színvonalat, de nyomasztóan sok a lakkfelületű, könnyen karcolódó és zavaróan tükröződő, már unalomig lerágott plasztikdekoráció. Van head-up kijelző, virtuálisak a műszerek, középen két nagy méretű (felül 10,1, alul 8,6 colos) érintőképernyőről vezérelhető az infotainment és a négyzónás légkondi. Rengeteg tárolóba szórhatók a holmik, a kesztyűtartó hűthető.
Motor, erőátvitel
Az 50 TDI jelölés mögött 3,0 l-es, 286 LE-s, 600 Nm nyomatékú, selymesen puha járású dízel rejtőzik, a váltó bolygóműves nyolcas automata, van 48 V-os könnyűhibrid-rendszer, állandó (központi Torsen-difis) összkerékhajtás, adaptív légrugózás, összkerékkormányzás.
A motorhang padlógázra is csupán diszkrét moraj, a dinamizmuson – különösen alacsony, 2000/perc körüli fordulatig – mindig érződik a tetemes saját tömeg, ettől függetlenül az Audi Q8 meggyőző vehemenciával mozog (0–100 km/h: 6,3 s, 245 km/h).
Ugyanez a kettőség jellemző a fogyasztásra is, mert hiába a fejlett technika, a startstop, a lendületből gurulás, városban nagyjából 15, országúton 9 l-t mértünk, a 11,8 l/100 km-es átlag nem eget rengetően sok, de azért csípi a szemet.
Vezetés, menettulajdonságok
A vastag A-oszlopokat leszámítva a kilátás jó, a vezetői pozíció alkattól függetlenül könnyen megvan, a pedálrend kifogástalan. A műszaki töltet nagyon komoly, elöl-hátul kerekenként öt lengőkaros a felfüggesztés, a légrugózás – a menetvezérlő beállításaitól függően – süllyeszteni 4, emelni 5 centit tud a kasztnin, amely a hátsó tengelynél külön is leengedhető, így csökkentve az alapból 82 centis rakodómagasságot.
A sebességérzet minimális, nyolcadikban 90-nél 1300, de 130-nál is csupán 1800/perc a fordulat, minden zaj nagyon távoli (a tesztautóban dupla üvegek voltak), az ívmenet bolondbiztos. A legideálisabb beállítás a Comfort, itt a legjobb a rugózás és a 2,3 fordulatos, közvetlen kormányzás összhangja, Sportban már előjön némi zötyögés, a kormány pedig csak elnehezül, több visszajelzést nem ad – lehetséges egyéni konfiguráció is, így mindenki kedvére kísérletezhet.
Az összkerékkormányzással az ötméteres óriás egy Q3-as könnyedségével manőverezhető, szinte mindenhez van kamerakép, radar, csipogás, segéd, de a karosszéria méreteihez hozzá kell szokni. A Q8 nem terepjáró, ám könnyebb terepen elboldogul, 3,5 tonnáig bármit elvontat, fő vadászterülete azonban az autópálya, a kilométerfalás.
Az Audi Q8 felszereltsége
Azonos hajtáslánccal a Q7 árelőnye 3,5 millió forint a Q8-hoz képest. Utóbbi 23,1 milliós alapárában benne van a 19 colos alufelni, a LED-es fényszóró és hátsó lámpa, az infotainment, a virtuális műszeregység, a navigáció, a tolatókamera, a kétzónás automata légkondi, a tíz hangszórós audiorendszer, az elektromos első ülésállítás, a bőrkárpit, az eső- és fényszenzor, az okoskormány és az adaptív csillapítás.
Mindent elmond, hogy vezetősegédből közel 40-féle áll rendelkezésre, a tesztautóhoz 15 millió forintért rendeltek extrákat, és még lett volna mit ikszelni.
Összegzés
Vegyesek az érzéseink, mert az Audi Q8 nagyon sokat tud, de steril, nem nyújt vezetési élményt. Kiváló utazóautó, méreteihez, saját tömegéhez képest kanyarban sem ügyetlen, ám messze nem sportos, terepjárónak szintén nem való, városban nyüzsögni nem jó vele. Értelme alig van, tehát igazi státuszszimbólum.
Az Audi Q8 S line 50 TDI quattro aut. műszaki adatai
V6-os, közvetlen befecskendezéses, közös csöves, startstopos turbódízel motor, elöl hosszában beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 2967 cm3. Furat x löket: 83,0×91,4 mm. Sűrítési arány: 16,0:1. Teljesítmény: 286 LE/210 kW (3500–4000/min). Nyomaték: 600 Nm (2250–3250/min). Nyolcfokozatú, bolygóműves automata váltó, állandó összkerékhajtás. Elöl-hátul oldalanként öt-öt lengőkaros felfüggesztés, adaptív légrugózás és csillapítás, összkerékkormányzás. Elöl-hátul hűtött tárcsafékek, ESP. Csomagtér: 605–1755 l. Üzemanyagtartály: 75 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4986x1995x1705 mm. Tengelytáv: 2995 mm. Saját tömeg: 2145 kg-tól. Gumiméret: 265/55 R19. Gyorsulás (0–100 km/h): 6,3 s. Végsebesség: 245 km/h. Fogyasztás (vegyes): 6,6 l/100 km. Tesztfogyasztás: 11,8 l/100 km. CO2: 172 g/km. Általános garancia: 4 év vagy 200 000 km. Védőszárny-szolgáltatás: 4 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 200 000 km. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: 30 000 km vagy 2 év.
Ára: 23 105 950 Ft
ZK
Megjelent: Az Autó 2020/01.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!