A Volkswagen ID.BUZZ egyszerre lovagolja meg a retró és a villanyautózás hullámait. Környezettudatos hippinek lenni azonban nem olcsó mulatság.
Biztosan emlékszünk, hiszen nem volt olyan rég, hogy 1990 után a ránk szakadó mámortól megrészegülve, fejvesztve szabadultunk a szocialista gyártmányú autóktól, hogy helyettük tízezerszám hozzuk be a lepukkant, öreg „nyugati” vackokat, és tessék: ha ma van négy kereke egy volt KGST brancsbéli vasnak és gurul, akkor milliós áron vesztegetik. Igen, divat lett a retró, avagy a gombócáron 1 forintos vizes fagyi ma visszanyal. A jelenséget persze a járműgyártók is észrevették, de csak kevesen mernek közülük erre rámozdulni, egyrészt a megfelelő, kvázi „retrósítható” típus hiánya, no meg az üzleti kockázat miatt.
A Volkswagen azonban bevállalta, az ID.BUZZ a hajdani T1-es Transporter, a hippibusz reinkarnációja, van belőle hosszú tengelytávú, három üléssoros személyautó és Cargo néven lemezoldalfalú furgon is, de kizárólag akkumulátoros elektromos hajtással.
Nálunk a normál személyszállító járt, ám ez is termetes példány: a 4,7 m-es hosszúsághoz 1,9 m feletti szélesség és magasság társul, a tengelytáv 11 mm híján 3 m. A dizájn – ha nem is szolgai módon másolja, de – hozza a hajdani T1-es hangulatát az előretolt és a szokottnál meredekebb szélvédővel (emiatt a vezetőülésből alig látni az út fölé lógatott közlekedési lámpákat), a hatalmas VW logóval és a kettős fényezés vonalvezetésével.
Mindezektől eltekintve a BUZZ szimplán csak doboz, oldalt és hátul függőleges falakkal, a D oszlopokon a régi farmotorra utaló díszítéssel – nem mellesleg az újdonság is „farmotoros”, de erről később. Villanyautóhoz képest meglepően szélesek a gumik (pedig ezek lég- és gördülési ellenállása befolyásolja a hatótávot), az alap 19 colos felnikre is 235/255 mm széles abroncsok kerülnek, a 20-as és 21-es garnitúrák rendelhetők. A beszállás valójában felszállás, a 80 centi feletti ülőlapmagasság (815–885 mm) a szabadidő-terepeseket is lepipálja, a magas pozícióra pedig rákontráz a csupa üveg kabin, így a kilátás sem rossz.
A Volkswagen ID.BUZZ utastere
A függőleges oldalfalak és hátfal miatt hamar megszokható az autó mérete, a manőverezés, a tolatás kamera nélkül sem rémálom. A pult a dizájn miatt helypazarló, hatalmas a holttér a szélvédő mögött (ezt a Cargo teherautóban rakodóhelyként hasznosítják, itt nem), a kialakítás azonban egyszerű és széltében, magasságban rengeteg a hely.
A középső részt az infotainment képernyőjét, a más VW modellekben sokat kritizált csúszkás felületet és a négy dedikált érintőgombot tartalmazó blokk uralja, ez alá az oldalajtókat működtető gombsor került. A haptikus (visszajelző) érintőfelületű kormánytól balra a világítás és a kilátás (ablakfűtés, páramentesítés) blokkja található, mögötte a szolidan konfigurálható státusz kijelző ül.
Újdonság, hogy a menetirányváltó nem e kijelző házának a folytatása: gyakorlatilag az ablaktörlő karból lett az irányváltó, az ablaktörlő pedig átköltözött a bal oldali bajuszkapcsolóra, hasonlóan, mint a Mercedesekben. A kacattartók közül a két ülés közötti fiókos doboz kivehető, az ajtókon dupla rekeszek vannak, a kisebbik a vezetőnél csomagtérnyitó kapcsolót, az utasnál USB C portot ad; a kesztyűtartó kicsi, a fölötte lévő vályú ugyan gumírozott, de nyitott. Ha nincs nyitva a pult aljából kihajtható pohártartó, a tér átjárható az ülések között.
A minőség, az összeszerelés színvonalas, a külsővel harmonizáló színes burkolatokkal vidám a hangulat, sőt pluszpénzért az ülések is színezhetők. Ezeknél érdekes, hogy az ajtófelőli oldalaikra szintén tettek karfákat, nem csak belülre, de maguk az ajtóburkolatok is kényelmes pihentetői a karoknak.
A hosszútávú kényelem adott, a komfortülésekhez állítható combtámasz, elektromos mozgatás, masszázs és memória jár, de alkattól függően – az alacsonyabbaknak – az ülőlap meredeksége nem ideális (túl meredek a 495–545 mm hosszú felület).
A második sor ülései is magasan vannak, a pad és a támla egyaránt 60:40 arányban osztott, sínen tologatni 15 centit lehet, a bejutás a két, 75 centis nyílást adó, motorosan nyitható-záródó tolóajtón át könnyű, kényelmes. A hely még nagyvonalúbb, mint elöl, a szélesség és a belmagasság átlagon felüli, a padló teljesen sík, itt valóban lehet középen ülni.
Az üléseken dupla zseb és asztalka található, apró kacatokat a középső tárolóból kihúzható fiókba, valamint az itt is dupla, felül USB portos ajtózsebekbe lehet szórni. Ami hiányzik az a panorámatető, emlékezve a Samba busz kinyitható vászon napfénytetőjére.
A kétszintes csomagtartó 1121–2205 l között az átlagosnál jobban variálható, ahogy a rakodóperem ugyancsak szokatlanul magas (810 mm felül, 630 mm alul), az oldalburkolat pedig árulkodik, hogy létezik hosszú (250 mm-rel növelt) tengelytávú, három üléssoros BUZZ is: megvan az USB port helye, a pohártartó és a kartámasz.
Motor, erőátvitel
Az ID.BUZZ villanyautónak született, de az új, nettó 85 kWh-s akkumulátort, valamint az eddigi legerősebb, 286 LE-s motort csak a nyújtott változat kapja meg. Itt a több VW csoportos modellben (ID.3, ID.4, ID.5, Cupra Born) már próbált sztenderd csomag szolgál: 204 LE-s, a hátsó tengelyhez beépített villanymotor forgatja a hátsó kerekeket, az akku nettó 77 kWh-s.
Váltó szokás szerint nincs, csak a megszokott egyfokozatú lassító áttétel, a 2,5 (teljes terheléssel 3,0) tonnás saját tömeg miatt nincs villanyautóra jellemző fickándozás, 310 Nm nyomatékkal a BUZZ kb. egy 2.0 TDI szintjét hozza, de azt stabilan.
A Volkswagen ID.BUZZ menetteljesítménye
Nagyjából 10 s alatt tudja az állórajtos százat, a rugalmassága nem kiemelkedő, ám aligha nevezhető lomhának, igazából kellemes városi társ, bár a 145 km/h-s végsebesség igazából autópályára is elég, ahol a nagy homlokfelület, a széles gumik légellenállása miatt megszalad az áramfogyasztás, tehát ajánlott a 110 körüli tempó. Mi a 600 km-t meghaladó tesztet városi és országúti etapokkal, még tartós légkondihasználat nélkül 15,8 kWh/100 km-rel zártuk, amely szinkronban van a teljesen feltöltött akku esetén jósolt 486 km-es hatótávval.
Igazából ennyit számít, ha kerüljük a sztrádákat, mert a gyári vegyes érték ennél jóval alacsonyabb a hatótávot, és magasabb az áramfogyasztást illetően (lásd az adatlapon). A 11 kW-os fedélzeti AC töltő ugyan megfelel az átlagnak, de ennél több szót nem érdemel, a DC rapidtöltés maximuma 170 kW, ezzel megfelelő oszlop, illetve akkuhőmérséklet esetén elegendő fél óra a 5-80%-os telítéshez.
Vezettünk már T1-es Transportert és maradjunk annyiban, hogy erősen alkatfüggő a kényelme. Nos, ez a rettegés a BUZZ-ban nem kísért. Ahogy említettük, magasan ülünk, jó a kilátás, a volán nem áll teherautósan lapos szögben. A 3,3 fordulatos kormány nem közvetlen, de pontos az irányítás és a hatalmas test elképesztően fordulékony. Mivel elöl nincs hajtás, a kerekek szinte derékszögben kifordíthatók, ha megszoktuk a méreteket, városban is lubickolhatunk.
A tolóajtókkal könnyű együtt élni, szűk helyre beállva, hátra mászva is ki tudunk szállni és ugyanígy be, ha kivesszük az átjáró folyosót eltorlaszoló két első ülés közötti dobozt. A dedikált villanyautós padlón guruló BUZZ alatt elöl McPherson, hátul multilink a felfüggesztés, ez biztos alapokat ad, a tetemes saját tömeg vasalja az úthibákat, a 19 colos felnikkel sem rossz a menetkomort, de egy transzfogarasi kanyargós, szerpentines túrára ne ezzel a kisbusszal vágjunk neki – nem lesz életre szóló élmény, illetve lehet, csak nem úgy. A fék hatékony, de alacsony tempónál nehéz az erőt finoman adagolni. A zajok minimálisak, 100 km/h környékén megjelenik a menetszél, ám ez messze van attól a határtól, amit zavaró süvítésnek nevezünk.
Felszereltség
A szép állapotú veterán T1-esek komoly összegekért cserélnek gazdát és elmondható, hogy az a 27 millió forint is szép summa, amennyibe a legolcsóbb ID.BUZZ Pro kerül. Ennyiért persze már nem fapados (lásd az adatlapon), de ha nekiállunk kívül-belül színezni, csinosítani, kütyükkel megszórni, a végösszeg bizony alulról fogja karcolni a 40 milliót. Ugyan több gyártó kínálatában is szerepel tisztán elektromos kisbusz, a Volkswagenével egyik sem kelhet versenyre, mert a németek egyedüliként érzelmi alapon közelítették meg ezt a műfajt.
Az ID.BUZZ-t pedig csak akkor imádná jobban az utca közönsége, ha a T1-es bociszemekre hajazó kerek fényszóróit is megkapta volna; ettől függetlenül egy szimpla A-ból B-be jutás során így is színház vele az egész város, ahol mi, utasok vagyunk a statiszták, míg az autó kellék helyett a főszereplő. Akit ez zavar, tényleg jobb, ha T7-est vesz, igaz, abból nincs akkumulátoros villanyautó, csak tölthető benzin-elektromos hibrid.
A Volkswagen ID.BUZZ Pro adatlapja
Karosszéria, felfüggesztés
+ Kidolgozás
+ Tágas, variálható utastér
+ Variálható csomagtartó
+ Vezetői pozíció, pedálrend
+ Kilátás
+ Utazási komfort
+ Fordulékonyság
– Magas rakodóperem
– Steril kormányzás
– Holttér elöl
– Beszállás
Motor, erőátvitel
+ Csendes működés
+ B menetmód
– Töltési idő
Biztonság
+ Hét légzsák alapáron
+ Vezetősegédek alapáron
+ Hatékony fék
– Fékerő adagolhatósága
Költségek
+ Várható értéktartás
+ Áramfogyasztás (autópálya nélkül)
– Ár, extrák
Krepsz Zoltán
Megjelent: 2023/7.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!