2022 egyik legjobban várt újdonsága a franciák kompaktja a Peugeot 308, amit külön örömünkre józan felszereltséggel sikerült kipróbálnunk.
Mivel az évtizedek során elfogytak a középen nullás háromjegyű számok – a sormintába illő 309-est idejekorán, a 80-as évek közepén ellőtték, a duplanullásokat pedig „lenyúlták” a SUV-ok -, 2007 óta a Peugeot jobb híján 308-asnak hívja kompaktját, s ebből a mostani a harmadik generáció.
Peugeot 308: karosszéria
A franciák bevallottan a prémiumszegmens felé kacsintgatnak, ugyanakkor a 308-as elsőszámú ellenfele minden szempontból a VW Golf. A megjelenés a felszereltséghez igazodik, a belépő Active hűtőmaszkja nem kap díszítést és a menetfények több szegmensből állnak, az Allure rácsozatát krómmal hangsúlyozzák és nappal egyetlen LED pálca világít, míg a GT-t keskenyebb Mátrix-LED fényszórókkal szerelik, a maszk látványos 3D hatású, a pajzs alakú Peugeot emblémák az első sárvédőkre is felkerülnek. Az elődhöz képest kicsit megváltoztak az arányok, az új modell tengelytávja 5,5, hosszúsága 11 centit nyúlt (a magassága 2-t csökkent), javítva ezzel a második sor helykínálatán.
Utastér
A finoman nyíló-záródó, szélesre tárható ajtókon át könnyű a beszállás, az első ülések lapja lehetne hosszabb (485 mm), de a kényelem hosszú úton is adott és a huzat tartósnak tűnt. A SUV-okhoz képest alacsonyan ülünk (ülőlap magassága a talajtól 490-550 mm), az ideális vezetői pozíciót rontja a korlátozott kilátás (jobbra az A oszlopnál) és a lépcsős pedálrend, a kormányoszlop és az ülés viszont tág határok között állítható.
A Peugeot kitart az i-Cockpit pult mellett, melynek lényege az apró (mostantól akár fűthető) kormány és ennek a karimája fölé emelt digitális, 10,0 colos műszeregység. Grafikából, elrendezésből többféle van, minket a fordulatszámmérő zavart, amelynél az állandóan változó számok értelmetlenek, elég lenne a hagyományos mutató. Esztétikus a szellőzők egybefüggő kialakítása (maga a rendszer hatékonysága is jó), a pultra is jutott dekoráció – itt szövet –, a kézközelben lévő burkolatok jellemzően puhák, tapintásuk kellemes. Középen minden 308-asban 10,0 colos érintőképernyőt találni, de alatta az i-toggle csak az Allure szinttől jár.
Ez fizikai gombok helyett egy szintén érintős felület, ahol hat dedikált parancsgombot egyénileg választhatunk: ez lehet kedvenc rádióállomás, hőfok, telefonszám, navigációs cím, szinte bármi, a lehetőségek menüből választhatók. Maguk a piktogramok jó nagyok, így rossz minőségű úton zötyögve, vagy megszokásból is könnyen rájuk lehet bökni. Ha már itt tartunk, megújult végre a teljes infotainment, a menü logikusabb, szebb a grafika, sok a variálási lehetőség, de akadnak zsákutcák.
A navigációnak például van olyan widget formátuma, amikor nagy helyet (konkrétan egyharmad részt) elfoglalva a kijelzőn nem mutat semmit, csupán rábökve behozza a térképet – bosszantó. A menetvezérlőn és a szélvédőfűtéseken kívül az égvilágon mindenért – a légkondiért, az ülésfűtésért is – a képernyőt kell bökdösni, innen szabályozható a műszerek fényerőssége, de a sokakat zavaró, minden indításnál újraéledő vezetősegédek is kizárólag menüből lőhetők ki, közvetlen fizikai gombot egyik sem kapott – utóbbit a biztonság szempontjából még megértjük.
Az Allure egyébként nem méri szűken a tudást, alapból jár a navigáció, amely online kapcsolattal valós forgalmi infókkal képes segíteni, az okostelefonok tükrözése vezeték nélküli, az indukciós telefontöltőért már fizetni kell, de csak 50 ezer forintot. A kormányról vezérelhető audio 6 hangszórós, a Focal prémium hifi a GT privilégiuma. A tolatókamera széria, de a Peugeot pimaszul megtartotta az alibi panoráma nézetet, ami a szokásos, csíkos holttérrel bosszant, ezzel is arra buzdítva, hogy fizessünk a valóban 360 fokos kameráért. Ha a személyes profilunkat beállítottuk a grafikától kezdve a hangulatfényig, a 308-as további örömökre ad okot.
A kellemes térérzet mellett a kacatok elhelyezése sem jelent gondot, nagyok az ajtózsebek, méretes a kesztyűtartó és a középkonzolon is vannak rekeszek. A kartámasz szokás szerint tárolót rejt, de a párna nem egyben fölfelé, hanem osztottan szétnyílik, ami praktikusabb. Bár a típus franciaországi gyártása az elején jár, a kivitelezésen ez nem érződött, a burkolatok nem zörögtek, az illesztések pontosak.
A második sor tágasabb, mint korábban, több hely jut a lábaknak; USB portokat, szellőzőket és zsebeket ide is tettek, ettől függetlenül a harmadik utas élete középen olyan, mint a kis kék törpöké, azaz nem csak játék és mese. Az elsőnél rövidebb (465 mm-es) ülőlap formázása, a belógó középkonzol és a padlómerevítő együttesen azt üzeni, hogy hosszabb útra csak két felnőtt vállalkozzon. A 412–1323 l-es csomagtartó 690 mm magas rakodópereme mögött 15 centi mély a küszöb, az álpadló rekeszeiben elférnek a kötelező tartozékok. Az üléstámlák 60:40 arányban osztottak, középen síalagút segíthet a hosszú tárgyak szállításában.
Motor, erőátvitel
A 308-as turbós motorválasztéka szerény, egy-egy benzines és dízel van, előbbi 110 vagy 130 LE-s teljesítménnyel. Nekünk most utóbbi jutott hatfokozatú kéziváltóval, de 700 ezer forintért nyolcas automata is vehető. Érdekes, hogy a nemzetközi bemutatón tapasztaltaknak pont a fordítottját vettük észre: tavaly Cannes-ban a háromhengeres sima járása, valamint a váltó középszerűsége tűnt fel, míg itthon sokkal precízebb váltóval és némi rezonanciával volt dolgunk. Utóbbi nem jelentős, a fordulatszámmal fordítottan arányos mértékű enyhe remegés a kormányon és a váltókaron érződött, ám a pontosabb kapcsolásoknak, a határozottabb megvezetésnek örültünk.
Az 1,2-es 1800-2000/perctől kezd élénkülni, a turbó ellenére sincs benne sok erőtartalék, de ez elsősorban autópályán, komolyabban terhelve érződik, átlagos használattal mindenre megteszi a 130 LE és a 230 Nm (0–100 km/h: 9,6 s, 210 km/h). Mivel a szokásosnál kicsivel többet mentünk városon kívül, a mért 5,8 l-es tesztátlag a valóságban 6,5 l körüli vegyes fogyasztást jelent, ám az 52 l-es tankkal így sem szerény a hatótáv.
Vezetés, menettulajdonságok
A francia autókról általában a kényelem jut először az eszünkbe, annak ellenére, hogy az émelyítően puha ülések és a lágyan ringó karosszériák korszaka rég elmúlt. Azonban nomen est omen, a Citroën mellett a Peugeot is próbálja őrizni a hagyományt, noha az oroszlánosok nem trükköznek hidraulikus ütközőkkel szerelt progresszív lengéscsillapítókkal, csupán tisztességes – hátul multilink helyett sima csatolt lengőkaros – felfüggesztést tettek a 308-as alá. A konstrukcióban nincs semmilyen furfang, de ezzel a kellemes rugózással, a nem németesen túlspannolt csillapítással és a 17-es felnimérettel szerintünk rátaláltak a képletre.
A pici, de remek fogású kormányt sokat, a két végpont között 2,9 fordulatot kell tekerni, mégis öröm vele a pontos irányítás. A fék hidegen és melegen is hatékony, az erő lineárisan adagolható, alacsony tempónál sincs bekapás, ám a PSA márkáinál hiába az elektromos rögzítőfék, az elgurulás elleni Auto Holdról mintha soha nem hallottak volna – a 308-asban sincs. A keresztbordákon való áthajtást alig érezni, a menetkomfort tényleg dicséretes, amit tolakodó zajok sem csorbítanak: a motor tompa búgása, a menetszél surrogása és a gördülés moraja sosem lépi át az ingerküszöböt – hatodikban 90 km/h-nál 1800, 130-nál 2600/perc a fordulat. Már-már megbocsátanánk, ha a 308-as kanyarban elvérezne, de nem, a stabil ívmenet fokozatosan megy át alulkormányzottságba, amit egy ilyen szintű kompaktnak tudnia kell, azt a Peugeot bőven megcsinálta.
A Peugeot 308 felszereltsége
A hazai importőr szerint a „mezítlábas” Active kivitelre olyan szerény az érdeklődés, hogy itthon a második Active Pack a belépőszint, de ezt sem viszik túlzásba, mert csak a 110 LE-s benzinessel árulják. Lakossági kivitelnek az Allure-t és ennek Pack csomaggal bővített változatát szánják, ezek a 180 LE-s hibrid hajtáslánccal is párosíthatók, míg a 225 LE-s hibridet meghagyták a GT-nek. Az árak elszálltak, nagyjából 9 millió forinttól ülhetünk új 308-asba, igaz, a felszereltség legalább komplett, mert amire normál esetben szükség van, az nem hiányzik az autóból.
Az új Peugeot 308-as sokat tud, kategóriája élmezőnyébe tartozik, formatervét, innovatív megoldásait számos nemzetközi díjjal jutalmazták. Az igazi döntést azonban a vásárlók hozzák meg, és ezek a választások fejben és szívben dőlnek el. Annyit viszont kockáztatás nélkül kimondhatunk, hogy aki az eszére is hallgat, emiatt valószínűleg nem fog bánkódni.
A Peugeot 308 és néhány konkurense
A Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Allure adatlapja
Karosszéria, felfüggesztés
+ Precíz lemezmunka
+ Könnyű beszállás
+ Helykínálat
+ Széles tartományban állítható ülés és kormányoszlop
+ Könnyen leolvasható, konfigurálható műszerek
+ Általánosan jó minőség
+ Elegendő rakodóhely
+ Nagy csomagtér
+ Biztonságos menettulajdonságok
+ Menetkomfort
+ Pontos kormányzás
– Magas rakodóperem
– Kilátás
– Rossz pedálrend
– Műszervilágítás és légkondi menüből
– Infotainment bakik (widget)
Motor, erőátvitel
+ Csendes motor
+ Pontos váltó
– Enyhe rezonancia
Biztonság
+ Hatékony fék
+ Vezetősegédek alapáron
Költségek
+ Fogyasztás
+ Felszereltség
– Rövid szervizperiódus
Krepsz Zoltán
Megjelent: 2022/5.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!