Csak Comfort felszereltséggel, de kétféle hajtáslánccal választható az MG elektromos kompakt kombija. Nálunk a nagyobb hatótávolságú MG5-ös járt.

Karosszéria
Már négyféle MG kapható a hazai piacon, van köztük kompakt ferdehátú (MG4), SUV (ZS/ZS EV, HS/EHS), valamint újabban kombi (MG5) és ezek mindegyike villamosított. Az MG5 ritka madár, mert a „kiscsaládos” akkumulátoros villanykombi eddig nem igazán jutott eszükbe a márkáknak, de most kiderülhet, mennyire van rá igény. Ami biztos, hogy az MG nem a dizájnnal csinál forradalmat, ízlésről – szokásunk szerint – nem nyitunk vitát, ám annyit megjegyeznénk, hogy a túl hosszú első túlnyúlás aránytalanná teszi a karosszériát, amin a hullámzó oldalvonalon kívül az égvilágon nincs semmi érdekes. Persze, aki csak autót szeretne használatra, nem pedig állandóan és görcsösen „önkifejezni”, amely viselkedésformát a social média az utóbbi években a társadalomra sajnos rákényszerített, annak ez aligha gond.
MG5 utastere
Nálunk például rögtön piros pontot ért, hogy a töltőcsatlakozót ideálisan a homlokfalra tették, így olyan helyeken sem kell zsonglőrködni a beállással, ahol az oszlopnak saját kábele van. Az idősebbek, a derékfájósak értékelni fogják, hogy a kulcs nélkül kezelhető ajtók szélesre tárhatók, ráadásul nem kell mélyre ereszkedni, mert a legtöbb alkathoz megfelelő vezetőülés 500 mm hosszú lapja magasan, 560–610 mm-re van a talajtól. Az ülések textiljéből az ajtókra nem jutott, helyette puhán alápárnázott műbőrt kapunk, itt a burkolat felül kellemes tapintású, míg a kartámasz alatt már keményebb a műanyag. Az oldalzsebben elfér a 0,75 l-es palack, akárcsak hátul. A helykínálat a kategóriának megfelelő és a tervezők igyekeztek jól hasznosítani a teret: a hídszerű középkonzol alatt nyitott tárolót és USB portokat találunk, felül pohártartót és kartámaszdobozt, a kesztyűtartó keskeny, de mély.
Amivel viszont alaposan mellé lőttek, az a dekoráció. Az „elektromos” kék csíkok ugyan tetszettek, mert az anyagában színezett műanyagok világító hatásúak és kvázi helyettesítik a hangulatfényt, ugyanakkor a zongoralakkot túlzásba vitték. Az 1500 km-rel átvett tesztautóban már karcosak, foltosak voltak a felületek és további negatívum, hogy a pultra tett ezüst betét sokszor zavaróan tükröződik a visszapillantókban.
A vezetői pozíció jól belőhető, az ülés és a kormányoszlop tág határok között állítható, a fék kissé magasan van, de a pedálrend megszokható. A 7,0 colos vetített műszeregység nem konfigurálható, a kormányról lapozható fedélzeti számítógép sokat tud, még a villanymotor fordulatszáma is előhívható; a sebességet és a felhasznált energiát nemcsak számok, hanem szirmok is mutatják.
Az adaptív tempomat nem a kormányról, hanem vakon, a kormányoszlopra tett karral működtethető, az indexkar végére tett sávtartógombnak örültünk, innen gyorsan ki-be kapcsolható. Az infotainment 10,25 colos érintőképernyőn fut, a grafika szép – alapból négy csempét látni –, de a betöltés, a működés nem különösebben gyors és a tesztautóban kétszer sötét maradt a kijelző – a hiba vélhetően szoftveres, semmi komoly. Megoldott az okostelefonok tükrözése, az iSmart Lite applikációval számos dolog a távolból ellenőrizhető, működtethető (töltöttség/töltési folyamat, hatótáv, légkondi, autó állapota, helye stb.), sőt az 5-ös felvértezhető V2L funkcióval, amikor áramforrásként szolgál és külső eszközöket lát el energiával (max. 2,2 kW-ig). A légkondi csak menüből szabályozható, ám van külön fizikai ki-be kapcsoló gomb is, nem kell állandóan belépni, ha csak szünetet akarunk tartani.
Sajnáltuk, hogy hátra már nem tettek szellőzőket, pedig az „ellátmány” itt is komplett: a palacktartós ajtózsebeket már említettük, ezen kívül kenguruzsebekre, pohártartós kartámaszra és USB portokra is futotta. A kabin a mérésünk szerint 5 centivel keskenyebb, mint elöl, a hasonlóan hosszú ülőlap (495 mm) szemmel láthatóan két személyre formázott, de mivel teljesen sík a padló és a középkonzol sem lóg be, alkattól függően akár hárman is utazhatnak. A magas, 760 mm-es rakodóperemű csomagtartó a 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámlákkal 479–1367 l között variálható, az álpadlóban a kötelező tartozékoknak jutott hely. A töltőkábel tépőzárral rögzíthető táskában tárolható, az egyetlen hiányzó dolog, hogy nincsenek rögzítőpontok. Az ajtó nyitási magassága 182 cm, a kilógó zárszerkezet lefejelhető, lehúzó mélyedés az ajtó mindkét felére került.
Motor, erőátvitel
A 320 km-re „hitelesített” Standard Range villanymotorja 178 LE-s, a gyakori töltéseket jobban bíró LFP (lítium–vas–foszfát) akkuja 50,3 kWh-s, ezzel szemben a 400 km hatótávú Long Range csak 156 LE-t tud, viszont 61,1 kWh-s LNMC (lítium–nikkel–mangán–kobalt) akkuval szerelik – a nyomaték mindkét esetben 260 Nm. Az egyfokozatú lassító áttétellel a villanyautók között magasnak mondható 185 km/h a végsebesség, érdekes, hogy a gyengébb Long Range két tizeddel hamarabb éri el a százat (8,3 s), a fogyasztása a gyár szerint 17,5 kWh/100 km.
A villanyautóknál sokkal nagyobb szerepet játszik a vezetési stílus, amit e tesztünk újfent igazolt. Egynapos „idomító” használat után teljesen feltöltöttük az akkut, a számítógép pedig imponáló 422 km-es hatótávot jelzett. Többféle mérést végeztünk, nyár/kora ősz lévén bekapcsolt légkondival, de a szabályos közlekedéshez elegendő Eco üzemmódban, városban maximális (3-as szintű), országúton és autópályán a legalacsonyabb rekuperációval. Nagyjából 30-35 km-es etapokat futva a végén városban 11,9, 90-nél 13,9, 130-nál 21,6 kWh-t mutatott a komputer, amiből a vegyes érték 15,8 kWh/100 km-re jön ki.
Mivel az akkunál a 61,1 kWh bruttó érték, a nettó (valóban hajtásra fordítható) energiatároló képesség csak 57,4 kWh, az elméleti hatótáv e teszt alapján 363 km. Ebből következik, hogy aki sokat megy autópályán és tartja a legnagyobb megengedett sebességet, annak 250 km környékén mindenképpen meg állnia tölteni, ami váltóárammal (AC) legfeljebb 11, egyenárammal (DC) 87 kW-tal mehet. Mi egy Ionity gyorstöltőhöz 9%-os töltöttséggel álltunk be, mértük az időt és 38 perc elteltével jelent meg a 80%-os jelzés – ebbe pont belefért egy kényelmes melegszendvicses ebéd és utána kávézás. A másik véglet a jellemzően városi közlekedés, ahogy a mérések után mi magunk is használtuk az MG-t, a végén 12,9 kWh-s áramfogyasztással, amivel tényleg futható akár bő 400 km. Mindezek a számok, adatok azonban képlények, hiszen most ideális volt a hőmérséklet, hideg időben viszont megnő az áramfogyasztás, csökken a hatótáv, hosszabbak a töltési idők, ezekkel pedig mind-mind számolni kell.
Rossz hír, hogy a gyári navigáció keresője ugyan jó és ügyesen tervez, a töltőpontok azonban előre nem kalkulálhatók, csak az aktuális tartózkodási hely közelében kaphatunk ilyen lehetőségeket. Pedig az 5-össel utazni nem rossz. Négyen kényelmesen elférnek, menetközben mindenki tudja az okoskészülékét tölteni, a menetkomfort a puha rugózással és a nem túl nagy, ballonos (/60-as) gumikkal szerelt 16 colos kerekekkel adott, a zajok nem tolakodók.
Vezetés, menettulajdonságok
A vezethetőség ennyire már nem dicsérhető, a 2,6 fordulatos kormány pontos, de érzetre teljes steril (bár igazából a potenciális vevőket ez aligha érdekli), a kényelemre hangolt felfüggesztéssel ívmenetben nagyok a karosszériamozgások, a hirtelen terhelésváltásokat sem szereti az 5-ös, gyorsan vett kanyarban hamar jelentkezik az alulkormányzottság. Furcsa, hogy indításhoz és leállításhoz gombot kell nyomni, a 4-esben ezt logikusabban oldották meg, villanyautóknál ez szerintünk felesleges. Menetprogramból Eco, Normal és Sport választható, utóbbival sem változik rakétává a kombi; a KERS felitatú kapcsolóval a motorfék (a visszatöltés) erőssége szabályozható három lépésben, de egypedálos vezetéshez a legerősebb 3-as fokozat sem elég. A fékerő adagolhatóságának egyenletesége pozitív értelemben lepett meg, mert alacsony sebességnél nincs hirtelen harapás, kellemetlen bólintás.
Az MG5 felszereltsége
A többek között 17 colos alufelnikkel, esőszenzorral, elektromos ülésállítással, 360 fokos panorámakamerával és automata légkondival is felszerelt Luxury itthon (egyelőre) nem rendelhető; szégyenkezni azonban a Comfort miatt sem kell az MG-nek, a kötelező szintet bőven hozza az autó (lásd az adatlapon). Az más kérdés, hogy 16 millió forintért már sokfelé nézelődhetnek a vevők és akiknek nem kell feltétlenül kombi, vagy az ismerős név ellenére nem bíznak egy kínai márkában, hamar találhatnak más alternatívát.
Összegzés
Az MG azonban csak előre néz és mindent megtesz a piaci bizalom, a vevőelégedettség megteremtéséért. Az 5-ösre is 7 év vagy 150 000 km-es garancia vonatkozik, ami nagyvonalú ajánlat.
Adatlap: MG5 COMFORT LONG RANGE
Karosszéria, felfüggesztés
+ Általánosan jó minőség
+ Beszállás
+ Helykínálat
+ Elegendő tároló
+ Utazási komfort
+ Nagy csomagtartó
+ Töltőcsatlakozó jó helyen
– Magas rakodóperem
– Zavaró dekorációk (tükröződés)
– Szellőzés (hátul)
– Steril kormányzás
– Menettulajdonságok
Motor, erőátvitel
+ Csendes működés
+ Hatótáv (város)
Biztonság
+ Vezetősegédek (MG Pilot)
+ Hatékony fék
Költségek
+ Felszereltség
+ Fogyasztás
+ Garancia
– Várható értéktartás
– Ár
Krepsz Zoltán
Megjelent: Az Autó 2023/10.