Teszt: Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4 Competizione – Kompetens

Az Alfa Romeo Giulia létezése 2023-ban felér egy kisebb csodával. Nincs belőle semmilyen villamosított változat, karosszériából csak lépcsőshátút gyártanak, mi mégis boldogok vagyunk, hogy velünk van. Az óra persze ketyeg…
2025. március 13.
KZ

Az Alfa Romeo Giulia létezése 2023-ban felér egy kisebb csodával. Nincs belőle semmilyen villamosított változat, karosszériából csak lépcsőshátút gyártanak, mi mégis boldogok vagyunk, hogy velünk van. Az óra persze ketyeg…

 

Ezen a formán csak rontani lehet, nem is nyúltak hozzá, a frissítésről az új, immáron Mátrix-LED fényszórók árulkodnak
Ezen a formán csak rontani lehet, nem is nyúltak hozzá, a frissítésről az új, immáron Mátrix-LED fényszórók árulkodnak

A 2010-es évek közepén minden korábbinál mélyebb le­vegőt vettek az Alfánál, hogy so­kadszorra is „visszatérjen” a márka. Hátat fordítottak a fronthajtásnak, jó drágán kifejlesztették a Giorgio platformot és bemutatták a vadonatúj Giuliát, a megváltónak szánt klasszikus olasz sportszedánt.

Az Alfa évi néhány tízezerre rúgó eladásait 400 ezerre szerették volna feltornázni, aminek a harmada lett végül a realitás – ez is annak köszönhetően, hogy időközben a Giulia oldalági rokonaként megérkezett a Stelvio szabadidő-terepes. És most újra sötét fellegek gyülekeznek, mert a Stellantison belül nem igazán tudnak mit kezdeni a Giorgio padlóval, pontosabban arról hallani, megpróbálják kihozni belőle a maximumot, hogy villamosított modellekhez is használhassák – jelentsen ez bármit.

 

BYD DOLPHIN

Az Alfa Romeo Giulia klasszikus sportszedán forma rövid első túlnyúlással. Ezek a 19 colos Lusso alufelnik a belépő Super kivitelhez nem rendelhetők
Az Alfa Romeo Giulia klasszikus sportszedán forma rövid első túlnyúlással. Ezek a 19 colos Lusso alufelnik a belépő Super kivitelhez nem rendelhetők

A tervek szerint az Alfa Romeo 2027-től már nem mutat be belsőégésű motorral hajtott új modellt, így a Giulia vagy utód nélkül fog távozni – amit tiszta szívből sajnálnánk –, vagy alapjaiban kell megújulnia, más opció nincs.

Az Alfa Romeo Giulia utastere

A 2016-os piaci bevezetést eleve hendikeppel kezdte az autó, mert – és erre aligha van logikus magyarázat – a prémium szegmensben elvárt extrákat (LED fényszórók, adaptív tempomat stb.) nem kínálták hozzá és a vezetősegédek terén is a versenytársai mögött kullogott. A legtöbb hiányzó holmit most megkapta, de a karak­tere ezektől nem változott meg. Nem is emlékszünk, mikor ültünk utoljára ilyen mélyen autóban, akinek fáj a dereka, nem fog rajongani a be- és kiszállás procedúrájáért.

 

Piros cérnás varrások oldják a monokróm hangulatot, piros vagy barna bőr kiviteltől függően érhető el
Piros cérnás varrások oldják a monokróm hangulatot, piros vagy barna bőr kiviteltől függően érhető el

Szerencsére az ülés kényelmes, légpárnákkal még az oldaltámaszok domborítása is szabályozható, állítható a combtámasz, egyedül a vállaknál tarthatna határozottabban a támla. Az állítási tartomány a kormányoszlopnál megfelelő, a hibátlan pedálrenddel kiegészülve hamar megvan az ideális vezetői pozíció és sokakkal ellentétben mi pillanatok alatt megszoktuk az átmérőjét, illetve a markolat vastagságát tekintve tökéletes volánra tett startstop gombját. A két hatalmas és fix váltófül a kormány mögött kezdetben zavaró, ám minket a megszokottól eltérő ablaktörlővezérlés bosszantott (pláne, hogy a teszt alatt sokszor esett az eső): a kar csak gyorstörlésre és mosásra való,, a teljes működtetés egy apró, esetlen pöcökkel végezhető.

BYD DOLPHIN

 

Az Alfa Romeo Giulia-ban nagyon mély az üléspozíció, az oldaltámaszok is állíthatók, a vezető három beállítást menthet el. Az ajtózsebek nyílása szűk
Az Alfa Romeo Giulia-ban nagyon mély az üléspozíció, az oldaltámaszok is állíthatók, a vezető három beállítást menthet el. Az ajtózsebek nyílása szűk

A hagyományos műszereket 12,3 colos vetített kijelzőre cserélték, a régi Giuliát idéző számlap telitalálat, még a spirálos számláló is megvan és rendesen „teker”, nem pedig amatőr módon számot vált; a másik két grafika viszont felesleges, unalmas, ráadásul majdnem egyformák – váltogatni az ablaktörlőkar végére tett gombbal lehet. Átdolgozták a továbbra is kontrollerrel használható infotainment rendszert, ami kétségtelenül jobb lett, de messze van a szerethetőtől, bár Jean-Philippe Imparato, az olasz márka igazgatója szerint az Alfákban nem a digitális élmény az elsődleges, ő maga sem híve a rengeteg kijelzőnek, képernyőnek.

Ettől függetlenül egy rendes tolatókamerára 2023-ban azért futhatta volna, mert ilyen egérmozit még olcsó kínai autókban sem látni. A pult kialakítása egyébként jó, a 8,8 colos érintőképernyő elegáns elrejtését az első pillanattól csodálta mindenki, a középkonzolon is rend van, a váltókar alatt jobbra van a rádió, balra a DNA menetvezérlő tekerője, a kartámasz végében indukciós telefontöltő lapul. Kevés a kacattartó, előnytelen az ajtózsebek kialakítása és a kesztyűtartó sem nagy – utóbbi legalább bélelt.

 

Két személyre formázott a hátsó pad, középen szokatlanul magas a kardánalagút
Két személyre formázott a hátsó pad, középen szokatlanul magas a kardánalagút

A tekintélyes, 2,82 m-es tengelytáv ellenére az utastér passzentos, négy kb. 185 centis felnőttre van méretezve a kabin, hátul középen vastag falként magasodik a kardánalagút, de már az ülőlap kagylósítása is félreérthetetlen utalás a harmadik utas mellőzésére. Az ajtózsebek jelképesek, az üléstámlákra hálók kerültek, van két szellőző, a kartámaszban pohártartó, de a szimpla USB port rossz ómen, ha hátul két gyerek utazik: borítékolható a csata azzal kapcsolatban, hogy ki töltse a telefont, a tabletet. A 480 l-es csomagtartó mérete átlagos, a 72 centis rakodóperem magas, a forma nem szabályos, de a pakolást aligha nehezíti. Az üléstámlák ledöntéséért nem kell az utastérbe behajolni, ha szükséges, egy-egy karral az autó mögött állva is elvégezhető.

Motor, erőátvitel

A Giulia motorsora sosem volt hosszú, mostanra azonban háromra fogyatkozott az erőforrások száma: a Quadrifoglio az 520 LE-s V6-ossal külön kategória, ezen kívül van 2,2-es dízel (210 LE) és a tesztautót is mozgató 2,0 l-es turbós benzines (280 LE). Minden esetben alap a nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó és a lamellás kuplungos összkerékhajtás (Q4). Utóbbi szükség esetén akár a nyomaték 50 százalékát is az első tengelyre küldheti, de a hátsókerék-hajtás élvez prioritást.

 

Amennyire lehet, hátra tolták a turbós négyhengerest, amelyhez alapból társítanak automata váltót és összkerékhajtást
Amennyire lehet, hátra tolták a turbós négyhengerest, amelyhez alapból társítanak automata váltót és összkerékhajtást

A négyhengeres szépen szól, bele sem merünk gondolni, milyen lehetne valójában, az eurós szabványok miatt belecsempészett fojtásoktól megszabadítva… Már 1800-tól egyenletesen húz és folyamatosan erősödik, a teljesítmény 5200, a nyomaték (400 Nm) 2200/perc fölött tetőzik. A váltó a fém kormányfülekkel, vagy akár a karral is pöcögtethető, a menetvezérlő A (azaz csúszós útra ajánlott) állásában másodikból indulunk. Akárcsak a Tonale tesztje (Az Autó 2023/10.) során, itt is úgy éreztük, hogy a sportosnak (dinamikusnak) szánt D lehetne az alapbeállítás, N-ben nem különösebben érezni, hogy 280 LE-nek parancsolunk. Amiben viszont tényleg nem jeleskedik a Giulia, az a fogyasztás, a rövidtávú, városi etapokat 14-15 l-rel is díjazhatja; a torkosságát jól mutatja, hogy a teljes tesztet nagyjából 11 l-rel zártuk.

Vezetés, menettulajdonságok

Ám fogyasztás ide, vagy oda, a vezetéssel eltöltött idő minden csepp benzint megér! A 2,2 fordulattal elképesztően közvetlen és pontos kormányzás, a minden porcikájában igényes felfüggesztés, az adaptív csillapítás, az önzáró difi és a hatékony fék olyan összhangban van egymással, olyan mixet alkot, ami szerelemmé változtatja az Alfa iránti rajongást. Nem emlékszünk, hogy bő másfél tonnát mikor éreztünk ennyire légiesen könnyednek, mert ahogy a Giulia irányítható, ahogy reagál, ahogy mozog, az leginkább a balerinákhoz hasonlítható.

 

Egyszerűen, fizikai gombokkal szabályozható a légkondi. A retró grafika zseniális a mű­szereknél, a hatalmas váltófüleket meg kell szokni, az ablaktörlő működtetése rossz vicc
Egyszerűen, fizikai gombokkal szabályozható a légkondi. A retró grafika zseniális a mű­szereknél, a hatalmas váltófüleket meg kell szokni, az ablaktörlő működtetése rossz vicc

A 19 colos (jelen esetben a műtárgynak beillő Lusso) keréktárcsák és az alacsony oldalfalú gumik ellenére a gördülési komfort alatt nem zötyögést kell érteni, a rugózás meglepően puha, a csillapítás D-ben feszesebbre, vagy lágyabbra állítható. A fékpedállal csak az erő mértékét „jelezzük”, nincs mechanikus kapcsolat (brake-by-wire), emiatt a pedálérzet némi megszokást igényel. Nyolcadikban 90-nél 1300, 130/km-h-nál 1900/perc a fordulat, padlógázra a váltó hamar magához tér és visszakapcsol, az erőtartalék bőséges. Az ívmeneti tulajdonságok példaértékűek, megkockáztatjuk, hogy csupán megfelelő gumikkal még pályán is sok örömet tud okozni a Giulia, amely a kibővített vezetősegédekkel közúton maximális biztonságot nyújt.

Az Alfa Romeo Giulia felszereltsége

Lapzártakor a Quadrifoglio alatti legnívósabb Competizione felszereltség már csak készletről volt elérhető, kedvezmény nélkül 25 200 000 forintos alapáron. A táblázatban a belépő Super tartozékait és árait tüntettük fel, innen a további sorrend Sprint, Ti és Veloce – dízelmotorral csak a két utóbbi párosítható.

 

40:20:40 arányban osztott az üléstámla, a szélesség 980, a mélység befelé 915 mm
40:20:40 arányban osztott az üléstámla, a szélesség 980, a mélység befelé 915 mm

Összegzés

Nem tudni, mit gondoltak az Alfa Romeonál, de egy olyan modellre alapozni a márka unalomig ismételt feltámadását, valamint az eladások drasztikus felfutását, amiből nincs karosszériaválaszték (lásd ellenpéldaként a legfontosabb versenytárs BMW 3-ast), és amiből nem lehet villamosított változatokat piacra dobni, enyhén szólva bátor stratégia volt.

Az viszont biztos, hogy a Giulia történetének vége, még itt van, javarészt már tudja is, amit ebben a kategóriában illik, de aki mellette dönt, annak ez aligha számít, mert sokkal többet kap szimpla használati eszköznél. Konkrétan olyan autót, aminek egyénisége van, aminek a vezetése önfeledt szórakozás, aminek benzinszag árad indításkor a kipufogójából, majd, amikor vége a mókának és kiszáll, még visszanézni is jó rá.

 

Magas a rakodóperem (720 mm). Rég láttunk ilyen vastag kipufogóvégeket, igaz, az Alfa a hibridekhez is méretes csöveket ad
Magas a rakodóperem (720 mm). Rég láttunk ilyen vastag kipufogóvégeket, igaz, az Alfa a hibridekhez is méretes csöveket ad

 

Az Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4 Competizione adatlapja

Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4 Competizione adatlapja

Az Alfa Romeo Giulia és legfőbb konkurensei

Alfa Romeo Giulia és legfőbb konkurensei

 

Karosszéria, felfüggesztés

+ Általánosan jó minőség
+ Kényelmes ülések
+ Bővíthető csomagtartó
+ Menetkomfort
+ Biztonságos menettulajdonságok
+ Vezethetőség
– Beszállás
– Helykínálat
– Kacattartók száma
– Kilátás
– Magas rakodóperem
– Kényelem (hátul középen)

Motor, erőátvitel

+ Motorkarakterisztika
+ Ügyes automata váltó

Biztonság

+ Vezetősegédek alapáron
+ Hatékony fék
+ Hibátlan pedálrend
+ Összkerékhajtás
– Megszokást igénylő fékpedálérzet

Költségek

+ Felszereltség
– Várható értéktartás
– Fogyasztás
– Ár

Krepsz Zoltán

Megjelent: Az Autó 2023/12.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek