A Land Rover P300e konnektoros hibridje józan és ötletes megoldásokkal hozza össze az elektromos autózást az összkerékhajtással.
Úgy tűnik, a jó ideje indiai tulajdonú Jaguar-Land Rover, a cégről szóló rendszeres válsághírek, és az általános autóipari-világgazdasági zűr közepette is elég erős ahhoz, hogy anyavállalata, a Tata gazdasági hátterével új fejlesztésekkel rukkoljon ki.
A konnektoros hibrid
A most bemutatott konnektoros hibrid hajtáslánc jelentős részben a Jaguar-Land Rover brit központjának munkája. Nem titok, hogy a fejlesztésben a Continental is komoly szerepet vállalt. Az alapképlet nem új, de a kivitelezés kifejezetten ötletes. A P300e-nek nevezett hajtáslánc alapja a márka 2015-ben bemutatott Ingenium motorcsaládjának legújabb tagja, egy csupa könnyűfém szerkezetű, 1,5-ös turbós és közvetlen befecskendezéses háromhengeres benzines.
Land Rover P300e működési elve
Az Ingenium benzin- és dízelmotorok építőszekrény elvűek. A készlet alapja az 500 köbcentis (furat x löket: 83,0 x 92,3 mm) „egységhenger”, ennek alapján készülnek a soros három-, négy-, és hathengeresek. Az itt használt másfél literes változat önerejéből is 200 LE-s (280 Nm), fix geometriájú turbója, befecskendezési csúcsnyomása 200 bar, közteshűtője vízhűtéses. A P300e-ben új, és a korábbi kilencfokozatúnál öt kilóval könnyebb nyolcsebességes bolygóműves automatán át hajtja az első kerekeket. Szíjhajtású, vízhűtéses, és nagyfeszültségű (600 V) generátor is kapcsolódik hozzá. Ez alapesetben a startstop feladatokat látja el (és a vezetőülés alatti feszültség-átalakítón keresztül a 12 V-os fedélzeti elektronikákat is táplálja).
Ennél kicsivel fontosabb feladata a hajtáslánc hátsó ülések alatti, 15 kWh-s, 600 V-os, lítiumionos akkujának töltése. Ez az akku a multilink hátsó futóműbe épített, könnyűszerkezetes, 109 LE-s (260 Nm) állandó mágneses villanymotort forgatja. A villanymotor közvetlenül (egyetlen automatikus működésű kuplungon és persze a differenciálművön át) a hátsó kerekeket forgatja. A P300e hajtású modellek így, összkerekesek.
Az akkut természetesen motorfékben a hátsó, hajtó villanymotor is tölti, és a telep konnektorba is dugható. A Land Rover által kínált alap töltőrendszer 7 kW-os. A hajtáslánc így kivitelétől és a körülötte lévő autó típusától függően 64-68 km-es ti
sztán elektromos haladásra is alkalmas, de a középkonzol kapcsolójával többféle üzemmód is kiválasztható. Az alap a Hybrid, ilyenkor a motorirányítás maga zongorázik a szíjas generátoron, a benzinmotoron és a hátsó villanymotoron, miközben arra is képes, hogy a navigáció jelei alapján a településhatárokat és a domborzati viszonyokat figyelembe véve dolgoztassa őket.
Természetesen van tisztán elektromos üzem. Ilyenkor a benzines csak akkor indul, ha az akku szintje 5% alá esik, és létezik egy a telepet a háromhengeressel menet közben szinten tartató, vagy akár feltöltő állás is. Állandó összkerékhajtási is beállítható. De a villanymotor csak 135 km/h-ig maradhat a hajtásban (eddig akár a tiszta villamos haladás is fenntartható), mert közvetlen hajtása miatt eléri a fordulatszámhatárát és az említett automata tengelykapcsoló old.
Land Rover P300e hatótávja
Az átlagosan 66 km-es tiszta villanyos hatótáv és a mérési szabványok engedékenysége miatt (a 100 km-re vetített fogyasztásba a teljes elektromos haladás is beleszámít) a vegyes fogyasztási érték mindössze 1,9-2,0 l/100 km, a CO2 mutató pedig 43-48 g/km.
A P300e a Range Rover Evoque-ban és a Discovery Sport-ban mutatkozott be először, a kombinált rendszerteljesítmény 309 LE, az össznyomaték 540 Nm. Az Evoque P300e 6,4 s alatt gyorsul állásból 100 km/h-ra.
SZG