Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Wartburg 353W (1988) – Az utolsó füstfelleg

A Wartburg 353W  korszerű, megbízható, üzembiztos, tágas és kényelmes. Így szólt a korabeli reklámszöveg. Egy utolsó sorozatú kétütemű Wartburgot vezettünk.
2024. május 14.
aron

A Wartburg 353W  korszerű, megbízható, üzembiztos, tágas és kényelmes. Így szólt a korabeli reklámszöveg. Egy utolsó sorozatú kétütemű Wartburgot vezettünk.

 

Wartburg  353: A kétüteműből összesen 1 225 429-et gyártottak, ebből 868 860 volt a modernizált W változat
Wartburg  353: A kétüteműből összesen 1 225 429-et gyártottak, ebből 868 860 volt a modernizált W változat

A háttér

Az 1960-as évek elejétől új szelek fújdogáltak Eisenachban. A jó öreg 312-es Wartburgot nyugdíjazni akarták, beindult a tervezés, de az utód csak 1966-ban jelent meg. A Wartburg 353-as elméletileg szekrényvázas felépítésű, de azért tettek alá segédvázat is (hátul furcsa, hurkos kialakítású), elöl-hátul független felfüggesztéssel. Ez készült el először, már 1965-ben a 312-esen tesztelték. Ugyanazt a kétütemű 993 köbcentis 45 LE-s háromhengerest építették bele, ami már a 311-est is vitte. A négyfokozatú váltót viszont átdolgozták, teljesen szinkronizált, strapabíróbb lett, és a kuplungon is javítottak. A váltóhoz tartozott egy kikapcsolható szabadonfutó, ami gázelvételkor szétkapcsolta a motort és a hajtást, így (természetesen az elindulás kivételével) kuplung nélkül is lehetett kapcsolni, a szerkezet ugyanakkor vigyázott a motorfékben kenéshiányos kétütemű egészségére is. Hátul terhelésfüggő fékerő-szabályozó működött. A technikát három mérnök-formatervező, Claus Dietel, Hans Fleischer és Lutz Rudolph csomagolta be, az elődénél tágasabb és szögletesebb karosszériába.

BYD DOLPHIN

 

Minden irányban jó a kilátás a Wartburg 353-ban, a négyütemű hátsó lámpái nagyobbak és más elrendezésűek
Minden irányban jó a kilátás a Wartburg 353-ban, a négyütemű hátsó lámpái nagyobbak és más elrendezésűek

1968-ban megjelent a kombi Wartburg (Tourist), 1969-ben pedig nagyobb porlasztóval 50 LE-re srófolták fel a teljesítményt, és kerek műszerekkel váltották le az addigi szögletes sebességmérőt. Folyamatosak voltak az apró fejlesztések: megjelentek a radiálgumik és a választható padlóváltó is. 1975-ben érkezett a 353W (Weiterentwicklung: továbbfejlesztés) változat kicsi első tárcsafékekkel, kétkörös fékrendszerrel és első biztonsági övekkel. 1982-ben a BVF karburátor helyett szívócső előmelegítéses Jikovval szerelték, új hátsó fékdobokat és H4-es fényszórókat is kapott. 1985-től az összes króm eltűnt, a kilincsek, az ablakkeretek, az ablaktörlők és a lökhárítók is feketék lettek, a hűtőrácsot színre fújták (a ráccsal és a lámpakeretekkel addig is babráltak, korábban már fekete műanyagra cserélték őket).

 

12.Ez már az előre szerelt hűtős sorozat, generátorral és csehszlovák Jikov porlasztóval
Ez már az előre szerelt hűtős sorozat, generátorral és csehszlovák Jikov porlasztóval

A műszaki előrelépést a motor mögül elé, a kocsi orrába áttelepített hűtő jelentette, a ventilátor pedig elektromos hajtású lett a korábbi ékszíjas helyett. A Wartburg  353-as lényegében így érte meg pályafutása végét, 1988-at, utána jöttek a négyüteműek, így még három évet élhetett a Wartburg. Már sokkal korábban is készen álltak különféle érdekes prototípusok (a Skodával közösen kifejlesztett CMEA 610M és a Wartburg 760 a Renault 1,4-es motorjával, stb.) de pénzhiányra hivatkozva egyikből sem lett semmi. A könnyű, fürge, egyszerű és tágas modell keleti mércével nem volt rossz autó.  A Wartburg  353-at nyugatra is exportálták, de ott csak az árával volt versenyképes. Az NDK-ban a Volkspolizei és a hadsereg is rendszeresítette, készültek mentő és platós változatok is. Nálunk a kezdetektől fogva kapható volt a Merkurnál, de mára már elfogytak az utakról, még a négyüteműek is.

A tesztautó: Wartburg 353W

A mi példányunkat vadonatújan vitte haza egy házaspár a Merkur telepről. Nagyon kímélték, állítólag életében csak kétszer ázott meg. A tanyán lakó párból csak a hölgynek volt jogsija, kéthetente jártak be a közeli településre bevásárolni. Ez pont jó volt arra, hogy a kocsi megmaradjon gyárias állapotában, és az állástól se pusztuljon el. 2022-ben a néni 82 már éves volt, ezért jobbnak látta eladni a Wartburgot, méghozzá egy ismerősének, Nagy Istvánnak, aki sok éve nyomon követte a kocsi sorsát és alig várta ezt a pillanatot. Teljesen rozsdamentes volt, fényezése matt, de gyári, csak az apró kőfelverődések nyomait kellett eltüntetni róla. Borzasztó nagy volt a kormány holtjátéka, fel kellett újítani. A hátsó lengéscsillapítók gyengén működtek, ezeket kicserélték, akárcsak az összes fékcsövet és az üzemanyag-ellátó rendszer elemeit. A szabadonfutó és hátsó lámpaburák kidobásra ítéltettek, a főfékhengert és a hátsó fékeket felújították. A hajtáslánc és az utastér, a műszerekkel és kárpitokkal együtt érintetlen.

 

13.A rücskös kormányt jó fogni, kardánalagút nélkül bőséges a lábtér
A rücskös kormányt jó fogni, kardánalagút nélkül bőséges a lábtér

Nagyon puritán a belső, csak a nélkülözhetetlen műszerekkel és kapcsolókkal. A helykínálat viszont igen jó, kardánalagút híján, elöl-hátul szinte terpeszkedhetünk. A sivár környezetet egy kis műfával és mintás kárpitokkal próbálták feldobni. A hangszigetelés elméleti fogalom, a motor már alapjáraton is hangosan zörög, menet közben felerősödik a zaj és a kakofóniába bekapcsolódik a karosszéria vibrálása, a menetszél meg a gördülés zaja is. Sokan ezért nem is tettek bele rádiót (ebbe utólag szerelte be az első gazda), mert csak álló motorral lehetett hallgatni, igazából menet közben beszélgetni is felesleges. Anno, a füstje miatt sokan szidták, de láss csodát, megfelelő keverései aránnyal, és modern motorolajjal ez a gép alig néhány pamaccsal beérte. Padlóváltós, nem a legjobb kialakítás, a kar hosszú úton jár és kifejezetten lötyögős. Rá kell érezni a fokozatok helyére – a hátramenetet és az egyest könnyű összetéveszteni – gyakorlat kell a hibátlan kapcsolgatáshoz.

 

14.Ez már az újabb műszeregység, a jobb oldali műszer LED-ekkel mutatja a vízhőfokot, a tankszintet és pillanatnyi fogyasztást
Ez már az újabb műszeregység, a jobb oldali műszer LED-ekkel mutatja a vízhőfokot, a tankszintet és pillanatnyi fogyasztást

Aránylag pörgős a kis gép, másodikban-harmadikban meglepően élénken húz. 60-65 km/h-nál már érdemes negyedikbe kapcsolni, 90-100-al szépen megy, az említett hanghatásokon kívül nincs különösebb gond vele. Magas építésű, érzékeny az oldalszélre, ilyenkor érdemes visszavenni a sebességből. A lágy futómű nagyon jó a földutakon és rossz aszfalton, teher nélkül viszont szinte lebeg az úton, és a kanyarokban nagyon dől. A gyakorlott Wartburgosok szerint megpakolva sokkal stabilabb. Erősen orrnehéz és fronthajtású, borítékolható az alulkormányzottság, kanyarban bizony fogni kell a kormányt, hogy az íven maradjon. Fogasléces a kormánymű, itt teljesen új, alig van holtjátéka, eléggé közvetlenül és pontosan irányítható vele a kocsi. A radiál gumikkal álló helyzetben nehéz forgatni, de futás közben sokkal könnyebbé válik. Fékrendszere kétkörös, elől tárcsákkal, de rásegítője nincs. A tervezők elméletileg 60% előre, 40% hátra arányban osztották el a fékerőt, ami pontosan porciózható, de a hatékony megálláshoz nagyon kell nyomni a pedált.

 

Bőven van hely a Wartburg 353-asban három felnőttnek és bejutni is egyszerű
Bőven van hely a Wartburg 353-asban három felnőttnek és bejutni is egyszerű

Sokan ma is szívesen emlékeznek vissza rá, a piacosok és kisiparosok a kombikat igáslóként használták. De az ellentábor is nagy, többen frászt kapnak a kék füstfellegektől. A nyugati autóimport felszabadításával a kétüteműek egészen gyorsan eltűntek az utakról, a gyűjtők azonban megőriztek néhány szép darabot, a régebbi krómosak értékesebbek.

 

11.A több mint fél köbméteres a csomagtartó akár egy családi nyaraláshoz is elegendően tágas
A több mint fél köbméteres a csomagtartó akár egy családi nyaraláshoz is elegendően tágas

 

Wartburg 353W: műszaki adatok

  • Motor: vízhűtéses soros háromhengeres kétütemű benzinmotor, elől hosszában beépítve.
  • Hengerűrtartalom: 993 cm3.
  • Furat x löket: 73,5 x 78,0 mm.
  • Kompresszióviszony: 7,8:1.
  • Teljesítmény: 50 LE, 4500/perc fordulaton.
  • Nyomaték: 98 Nm, 3000/perc fordulaton.
  • Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó szabadonfutóval, elsőkerék-hajtás.
  • Felfüggesztés: elől kettős keresztlengőkaros, hátul ferde vezetőkaros kanyarstabilizátorral, elől-hátul csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer hátsó fékerőszabályozóval, elől tárcsa, hátul dobfékek.
  • Felépítmény: négyajtós ötüléses önhordó acélkarosszéria segédvázon.
  • Hosszúság x szélesség x magasság: 4220 x 1640 x 1495 mm.
  • Tengelytáv: 2450 mm.
  • Csomagtartó: 525 l.
  • Tank: 44 l.
  • Végsebesség: 130 km/h.
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 14,0 s.
  • Saját tömeg: 910 kg.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Gazdag volt a színválaszték: kétféle piros, kék és zöld, háromféle kalapácslakk-fényezés (zöld, kék, szürke) szerepelt benne. A boltokban ritkán lehetett válogatni

Berva VT50 (1958) – Drága kincs…

1958-ban egyszerre jelent meg a magyar kismotorgyártás rövid életű triumvirátusa, a Berva, a Panni és a Tünde. Mi a legegyszerűbbet, egy korai Bervát próbáltunk ki.