Menetszél: Opel Manta B 1.8 S (1986) – Figyelj rája!

Nem mindenki engedhetett meg magának drága hajtásláncú, luxusfelszereltségű sportos kupét. Nekik készült az Opel Manta. Egy szép, második szériással furikáztunk.
2025. március 10.
aron

Nem mindenki engedhetett meg magának drága hajtásláncú, luxusfelszereltségű sportos kupét. Nekik készült az Opel Manta. Egy szép, második szériással furikáztunk.

 

1975 és 1988 között 534 634 Opel Manta B-t gyártottak, az alapmodell a bevezetés évében 8000 márkába került
1975 és 1988 között 534 634 Opel Manta B-t gyártottak, az alapmodell a bevezetés évében 8000 márkába került

Az Opel Manta története

Egy szombat reggel, 1969-ben az Opel amerikai főstilisztája, George Gallion felült egy Párizsba tartó repülőre. Furcsa, de fontos küldetésben járt, nevet keresett egy új modellnek, ezért látogatta meg a híres tengerkutatót, Jacques Cousteau-t. Négy órán át nézegették a fotókat, mire Gallion kiválasztotta a ráják családjának legnagyobb tagját, a Mantát.

Közben Rüsselsheim-ban a mérnökök gőzerővel dolgoztak két új modellen: a belsőségek ugyanazok voltak, csak a felépítményük különbözött. Az egyik az Ascona lett, a másik a mutatós, nyújtott orrú, dupla körlámpás, keret nélküli ablakos sportkupé, a Manta. 1,6-os (68–75 LE) és 1,9-es (90 LE, befecskendezővel 105 LE) CIH-vezérlésű (Cam in Head, vezérműtengely a hengerfejben, az anyacég, a General Motors találmánya, egy kicsit átmenet az OHV és OHC között) négyhengeresek voltak az alapmotorok, de egyes piacokra 1,2-eseket is küldtek.

A négyfokozatú kézi váltó volt az alapáras, a háromsebességes GM TH-180 automata az extra. Az önhordó karosszériás, elöl tárcsa-, hátul dobfékes, hátsókerék-hajtású járgánytól sokat várt a vezetőség, ehhez illendően nagy csinnadrattával, szokatlan helyen, a Balti-tenger partján, a Timmendorfer strandon mutatták be, 1970-ben.

BYD DOLPHIN

 

Okkal nevezték ezeket a formákat „papírhajtogatósnak”, laposak a panelek, markánsak az élek
Okkal nevezték ezeket a formákat „papírhajtogatósnak”, laposak a panelek, markánsak az élek

Jól illett a valódi sportkocsi GT és a Kadett B Coupé mellé, miközben hadat üzent a Ford Caprinak. Nagy siker is lett, 1975-ig félmilliót adtak el belőle. Muszáj volt haladni a korral, ezért már 1975-ben új ruhát szabtak rá és felfrissítették a technikáját is. A markáns orrplasztikát szögletes fényszórókkal toldották meg, hátul pedig, a dupla körlámpák helyére téglalap formájúak költöztek, és egyelőre meghagyták a fém lökhárítókat.

 

A vasblokkos, könnyűfém hengerfejes négyhengerest Pierburg porlasztó táplálja, átlagfogyasztása 9,5-10 l/100 km
A vasblokkos, könnyűfém hengerfejes négyhengerest Pierburg porlasztó táplálja, átlagfogyasztása 9,5-10 l/100 km

A motorok sorában megjelent az 1,3-as OHC- és a 2,0 l-es CIH-vezérlésű, a váltók választéka pedig ötsebességes kézivel bővült. 1977-ben elkészítették a háromajtós kivitelt. 1982-től három erőműre redukálták a kínálatot: 1,3-ast, új, Family II sorozatú 1,8-as OHC-t, és 2,0 l-es CIH-t lehetett választani. Az Irmscher tuningcéggel és a brit Cosworth műhellyel közösen 1981-ben megkonstruálták a legerősebb és legkívánatosabb Mantát, a 400-ast, 230 LE-s 2,4 l-es, 16 szelepes motorral. Ez a sorozat mindössze 245 példányos volt és homologizációs célokat szolgált.

BYD DOLPHIN

Az alapmodell 1982-ben nyerte el végső formáját, a B2 családra, színre fújt műanyag lökhárítókat tettek. Az 1975-től 1988-ig gyártott B-sorozat is jól prosperált, újabb 500 000 talált belőle gazdára. Németországban a Manta gúny tárgya is lett. Rengeteg történet keringett az ízléstelen házi tuning-változatokról, a túlméretes hátsó szárnyakról, az antennára akasztott rókafarkakról és a „kötelező” kikönyöklős vezetési stílusról. A Mantát 1988-ban a Calibra váltotta le az Opel kínálatában.

 

A tesztautó

 

A metálfényezés feláras volt, a karosszéria alaktényezője 0,36
A metálfényezés feláras volt, a karosszéria alaktényezője 0,36

Bihari Tibor fiatalkori kötődése miatt kifejezetten B sorozatú Mantát keresett. Itthon nem talált megfelelőt, így Franciaországból hozott egy meglehetősen jó állapotú késői példányt. Bár a km-számláló legalább egyszer már biztosan átfordult, a hajtáslánc teljesen rendben volt, és a futómű is, csak állítani kellett rajta. A karosszérián meglátszott a 36 év, újra kellett fényezni. Az első szélvédőt és a kipufogó egy részét kicserélték, az üléshuzatokból kimosták a sokéves koszt, közben egy szakember az üléseket is újratömte.

 

Az egyszerű belső hangulatát többszínű borítással próbálták feldobni
Az egyszerű belső hangulatát többszínű borítással próbálták feldobni

A fülke le sem tagadhatná a korszakot. Egyszerű kemény műanyagtenger, jellegtelen szürke kormánnyal és kevés kapcsolóval. Az ülések megfelelő méretűek és kényelmesek, az első lábtérrel nem spóroltak, de így hátra alig maradt. 1,8-as OHC-motor duruzsol előttünk, higgadt és nem is forog szívesen. Az ötsebességes Getrag 240 jelű kézi váltó nagyszerű szerkezet, könnyen és pontosan kapcsolható, bár a kopások miatt már lötyögős.

 

Az Opel Manta műszerei egyszerűek, az „econométer” a pillanatnyi fogyasztást mutatja, a szívócső vákuuma alapján
Az Opel Manta műszerei egyszerűek, az „econométer” a pillanatnyi fogyasztást mutatja, a szívócső vákuuma alapján

 

Széltében hárman is jól elférnek, de a lábtér szűk
Széltében hárman is jól elférnek, de a lábtér szűk

Opel Manta menetteljesítmény

A fokozatok hosszúak, de így is jól gyorsul az Opel Manta, és még ötödikben is elég rugalmas. Az országúti előzéskehez a negyedik a legjobb választás, autópályán erőlködés nélkül tartható a 130 km/h-s utazótempó, sok utassal és tele csomagtartóval is. A motor ilyenkor is csendes, és a szélzaj is visszafogott, csak a keret nélküli ablakok illesztéseinél fütyül kicsit. Frissen beállított felfüggesztésével hibátlanul fut egyenesen, a hangolás kifejezetten puha, a nagyobbakat kivéve szinte elegánsan kezeli el az útegyenetlenségeket.

 

A rövid a váltókar, könnyen mozog és jól kézre áll
A rövid a váltókar, könnyen mozog és jól kézre áll

A lágy hangolás ellenére forszírozott íveken is egészen sokáig semleges, nagy sebességnél pedig határozottan túlkormányzott viselkedésű. A korabeli teszteken rendre jobban szerepelt ebben a versenyszámban, mint a Ford Capri! Fogasléces a kormány, rásegítője nincs. Remekül irányítható vele a Manta. Elég nehéz, már-már a Ladákat idézően, de cserébe kis mozdulatra is nagy szögben fordulnak el az első kerekek, azaz az áttételezés közvetlen.

A szervós, elöl tárcsa hátul dob alapképletű fékrendszer hatása pontosan adagolható. Városban is kellemes a Manta, egészen jól átlátható, és fordulékony, miközben a korban sportosnak számító 11,5 másodperc alatt megfutja állásból a 100 km/h-t.

 

A sportos jelleghez képest tisztességes méretű a csomagtartó, benzintankot is ide szerelték
A sportos jelleghez képest tisztességes méretű a csomagtartó, benzintankot is ide szerelték

A „dolgozók sportkupéjának” fénykora régen letűnt, de a típus veteránértéke folyamatosan emelkedik. Az A sorozatú Manták az értékesebbek és keresettebbek, B-ből nehéz épkézláb példányt találni. Komoly vezetési- és sportélményt nem szabad tőle várni, de nagyon szerethető.

Opel Manta műszaki adatai

Motor: OHC-vezérlésű soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 1796 cm3.
Furat x löket: 84,8×79,5 mm.
Kompresszióviszony: 9,2:1.
Teljesítmény: 90 LE, 5400/perc fordulaton.
Nyomaték: 143 Nm, 3200/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros kanyarstabilizátorral, hátul merevtengelyes Panhard-rúddal.
Elöl-hátul csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl tárcsa-, hátul dobfékek.
Felépítmény: kétajtós ötüléses önhordó acélkarosszéria.
Hosszúság x szélesség x magasság: 4443x1686x1330 mm.
Tengelytáv: 2518 mm.
Csomagtartó: 380 l.
Tank: 50 l.
Végsebesség: 175 km/h.
Gyorsulás (0–100 km/h): 11,5 s.
Saját tömeg: 1014 kg.

VR

Megjelent: Retro Mobil 2023/8.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek