Nem mindenki engedhetett meg magának drága hajtásláncú, luxusfelszereltségű sportos kupét. Nekik készült az Opel Manta. Egy szép, második szériással furikáztunk.

Az Opel Manta története
Egy szombat reggel, 1969-ben az Opel amerikai főstilisztája, George Gallion felült egy Párizsba tartó repülőre. Furcsa, de fontos küldetésben járt, nevet keresett egy új modellnek, ezért látogatta meg a híres tengerkutatót, Jacques Cousteau-t. Négy órán át nézegették a fotókat, mire Gallion kiválasztotta a ráják családjának legnagyobb tagját, a Mantát.
Közben Rüsselsheim-ban a mérnökök gőzerővel dolgoztak két új modellen: a belsőségek ugyanazok voltak, csak a felépítményük különbözött. Az egyik az Ascona lett, a másik a mutatós, nyújtott orrú, dupla körlámpás, keret nélküli ablakos sportkupé, a Manta. 1,6-os (68–75 LE) és 1,9-es (90 LE, befecskendezővel 105 LE) CIH-vezérlésű (Cam in Head, vezérműtengely a hengerfejben, az anyacég, a General Motors találmánya, egy kicsit átmenet az OHV és OHC között) négyhengeresek voltak az alapmotorok, de egyes piacokra 1,2-eseket is küldtek.
A négyfokozatú kézi váltó volt az alapáras, a háromsebességes GM TH-180 automata az extra. Az önhordó karosszériás, elöl tárcsa-, hátul dobfékes, hátsókerék-hajtású járgánytól sokat várt a vezetőség, ehhez illendően nagy csinnadrattával, szokatlan helyen, a Balti-tenger partján, a Timmendorfer strandon mutatták be, 1970-ben.
Jól illett a valódi sportkocsi GT és a Kadett B Coupé mellé, miközben hadat üzent a Ford Caprinak. Nagy siker is lett, 1975-ig félmilliót adtak el belőle. Muszáj volt haladni a korral, ezért már 1975-ben új ruhát szabtak rá és felfrissítették a technikáját is. A markáns orrplasztikát szögletes fényszórókkal toldották meg, hátul pedig, a dupla körlámpák helyére téglalap formájúak költöztek, és egyelőre meghagyták a fém lökhárítókat.
A motorok sorában megjelent az 1,3-as OHC- és a 2,0 l-es CIH-vezérlésű, a váltók választéka pedig ötsebességes kézivel bővült. 1977-ben elkészítették a háromajtós kivitelt. 1982-től három erőműre redukálták a kínálatot: 1,3-ast, új, Family II sorozatú 1,8-as OHC-t, és 2,0 l-es CIH-t lehetett választani. Az Irmscher tuningcéggel és a brit Cosworth műhellyel közösen 1981-ben megkonstruálták a legerősebb és legkívánatosabb Mantát, a 400-ast, 230 LE-s 2,4 l-es, 16 szelepes motorral. Ez a sorozat mindössze 245 példányos volt és homologizációs célokat szolgált.
Az alapmodell 1982-ben nyerte el végső formáját, a B2 családra, színre fújt műanyag lökhárítókat tettek. Az 1975-től 1988-ig gyártott B-sorozat is jól prosperált, újabb 500 000 talált belőle gazdára. Németországban a Manta gúny tárgya is lett. Rengeteg történet keringett az ízléstelen házi tuning-változatokról, a túlméretes hátsó szárnyakról, az antennára akasztott rókafarkakról és a „kötelező” kikönyöklős vezetési stílusról. A Mantát 1988-ban a Calibra váltotta le az Opel kínálatában.
A tesztautó
Bihari Tibor fiatalkori kötődése miatt kifejezetten B sorozatú Mantát keresett. Itthon nem talált megfelelőt, így Franciaországból hozott egy meglehetősen jó állapotú késői példányt. Bár a km-számláló legalább egyszer már biztosan átfordult, a hajtáslánc teljesen rendben volt, és a futómű is, csak állítani kellett rajta. A karosszérián meglátszott a 36 év, újra kellett fényezni. Az első szélvédőt és a kipufogó egy részét kicserélték, az üléshuzatokból kimosták a sokéves koszt, közben egy szakember az üléseket is újratömte.
A fülke le sem tagadhatná a korszakot. Egyszerű kemény műanyagtenger, jellegtelen szürke kormánnyal és kevés kapcsolóval. Az ülések megfelelő méretűek és kényelmesek, az első lábtérrel nem spóroltak, de így hátra alig maradt. 1,8-as OHC-motor duruzsol előttünk, higgadt és nem is forog szívesen. Az ötsebességes Getrag 240 jelű kézi váltó nagyszerű szerkezet, könnyen és pontosan kapcsolható, bár a kopások miatt már lötyögős.
Opel Manta menetteljesítmény
A fokozatok hosszúak, de így is jól gyorsul az Opel Manta, és még ötödikben is elég rugalmas. Az országúti előzéskehez a negyedik a legjobb választás, autópályán erőlködés nélkül tartható a 130 km/h-s utazótempó, sok utassal és tele csomagtartóval is. A motor ilyenkor is csendes, és a szélzaj is visszafogott, csak a keret nélküli ablakok illesztéseinél fütyül kicsit. Frissen beállított felfüggesztésével hibátlanul fut egyenesen, a hangolás kifejezetten puha, a nagyobbakat kivéve szinte elegánsan kezeli el az útegyenetlenségeket.
A lágy hangolás ellenére forszírozott íveken is egészen sokáig semleges, nagy sebességnél pedig határozottan túlkormányzott viselkedésű. A korabeli teszteken rendre jobban szerepelt ebben a versenyszámban, mint a Ford Capri! Fogasléces a kormány, rásegítője nincs. Remekül irányítható vele a Manta. Elég nehéz, már-már a Ladákat idézően, de cserébe kis mozdulatra is nagy szögben fordulnak el az első kerekek, azaz az áttételezés közvetlen.
A szervós, elöl tárcsa hátul dob alapképletű fékrendszer hatása pontosan adagolható. Városban is kellemes a Manta, egészen jól átlátható, és fordulékony, miközben a korban sportosnak számító 11,5 másodperc alatt megfutja állásból a 100 km/h-t.
A „dolgozók sportkupéjának” fénykora régen letűnt, de a típus veteránértéke folyamatosan emelkedik. Az A sorozatú Manták az értékesebbek és keresettebbek, B-ből nehéz épkézláb példányt találni. Komoly vezetési- és sportélményt nem szabad tőle várni, de nagyon szerethető.
Opel Manta műszaki adatai
Motor: OHC-vezérlésű soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 1796 cm3.
Furat x löket: 84,8×79,5 mm.
Kompresszióviszony: 9,2:1.
Teljesítmény: 90 LE, 5400/perc fordulaton.
Nyomaték: 143 Nm, 3200/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros kanyarstabilizátorral, hátul merevtengelyes Panhard-rúddal.
Elöl-hátul csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl tárcsa-, hátul dobfékek.
Felépítmény: kétajtós ötüléses önhordó acélkarosszéria.
Hosszúság x szélesség x magasság: 4443x1686x1330 mm.
Tengelytáv: 2518 mm.
Csomagtartó: 380 l.
Tank: 50 l.
Végsebesség: 175 km/h.
Gyorsulás (0–100 km/h): 11,5 s.
Saját tömeg: 1014 kg.
VR
Megjelent: Retro Mobil 2023/8.