2023-ban volt hatvanéves a Porsche 911, a gyár pedig jubileumi, sorszámozott kiadással és egy, az autóhoz tervezett karórával ünnepel.
Az osztrák származású Porsche család megkerülhetetlen, ha az autózás históriájáról van szó. A legendát az 1900-as évek elején már aktív Ferdinand Porsche alapozta meg, a családi céget pedig a fia, Ferry Porsche. Idővel az unokák is bekapcsolódtak a munkába. Ferdinand Alexander Porsche nevét a 911-essel és a Porsche Design stúdióval köti össze a világ, míg Ferdinand Piëch gyakorlatilag felforgatott maga körül mindent.
Motort tervezett a Mercedesnek, könyékig benne volt a keze a világverő Porsche 917-es versenykocsiban, presztízsét és sportsikereit tekintve az űrbe emelte az Audit, majd, amikor a teljes VW konszern élére került, felvásárolta a Seat, a Skoda, a Lamborghini és a Bugatti márkákat. Célkeresztjében volt a Rolls-Royce is, de ott a BMW túljárt az eszén és csak a Bentley-vel távozott a tárgyalóasztaltól.
De visszatérve a 911-eshez, az 1960-as évek elején a 356-os utódjának szánt, eredetileg 901-esnek hívott sportkocsi 1963-ban jelent meg. Mivel a Peugeot levédte a középen nullát tartalmazó három- és négyjegyű számokat, ezért a franciák kérésére átnevezték 911-re – 82 darab 901-es került csak forgalomba. A típus története önmagában könyv terjedelmű, ezért most legyen elég annyi, hogy 1969-ben mutatták be a 911 S-ből kialakított pályaversenyzésre is alkalmas változatot és ez szolgált most alapul a 60 év előtt tisztelgő jubileumi 992-eshez – a régi modellt a gyárban ST-nek hívták, az új jelzése pedig S/T.
A 911-es potenciális, fizetőképes rajongói minden bizonnyal bánják, hogy csupán 1963 darab sorszámozott S/T készül, ugyanis minden idők egyik lekívánatosabb Porschéje állt össze, ám így nem jut belőle mindenkinek. A mérnökök az aktuális 911 GT3-asból indultak ki, amely megkapta a Touring csomagot, számos alkatrészt pedig a GT3 RS-ből vettek át. Két szempontra fókuszáltak: a súlycsökkentésre és a közúti vezethetőségnél elérhető maximális élményre.
A karosszériaelemek ezért karbonból készültek (a hátsó ülések helyére kerülő bukócső is), vékonyítottak az üvegek, a 12 V-os akkumulátor lítium-ion, alig van hangszigetelés, a központi csavarral rögzített elöl 20, hátul 21 colos felnik magnéziumötvözetek, mögöttük karbon-kerámia fékek lassítanak. A GT3 saját tömegéből végül 40 kilót sikerült lefaragni. Így az 1380 kilót nyomó S/T most a legkönnyebb 911-es. A felfüggesztés elöl kettős lengőkaros, nem McPherson, mint a normál „tizenegyesekben”, hátul maradt a multilink, de elhagyták a kormányzást, ami alap a GT3-nál.
A szívó farmotor természetesen hathengeres bokszer. A 4,0 l-es gép 525 LE-s, a lendkereke pedig nem kettős tömegű, hanem szimpla, ami egyrészt javítja a gázreakciót, másrészt önmagában 10,5 kilóval járult hozzá a fogyókúrához. A váltó hatfokozatú kézi, automata pluszpénzért sincs. A rövid áttételezéssel jó kompromisszum a 3,7 s-os százas gyorsulás és a kerek 300 km/h-s végsebesség. A motor duplacsöves, középen kivezetett sportkipufogón zengi rekedt énekét.
a karosszériaelemek szintén ebből az anyagból készültek
297 ezer eurós árával az S/T eleve nem olcsó játékszer, de ezt a legtöbben még jó eséllyel megtoldják majd azzal a 17 500 euróval, amibe a Heritage Design csomag kerül. Ennek többek között része a képeken látható – és csak az S/T-hez elérhető – Shoreblue metálfényezés, a felnik kerámiaszínű festése, a 0–99 között választható rajtszám, belül a konyakszínű bőr, vagy a múltidézőbb bőr/szövet kárpit, a különleges Dinamica tetőkárpit, továbbá az alapáron járó karbonhéjas üléseket felármentesen lehet a csak négy irányban állítható Sport Plus garnitúrára cserélni.
Az autókon kívül-belül a régi pajzsalakú Porsche logókat helyezik el, a 911 és a 911 S/T jelölések aranyszínűek, a sorszámozást tartalmazó plakett a vezetőoldali küszöbön található.
Aki nem tud elszakadni kedvenc autójától, a csuklóján is viselheti a Porsche történetének kis darabkáját, ugyanis „1–911 S/T” jelzéssel egy karórát is kiad a gyár. A 11 950 eurós kronográf háza titán, melynek felülete nincs kezelve, a szerkezet pedig természetesen automata, a Porsche Design Werk 01.240, amely COSC tanúsítvánnyal rendelkezik.
ZK
Megjelent: Az Autó 2023/9.