Magazin: Alfa Romeo 33 Stradale – Múltigéző

Ha az Alfa Romeo újra exkluzív márka szeretne lenni, akkor jó úton halad. A 33 Stradale egyszerre múltidéző, jövőbelátó és földi halandók számára elérhetetlen.
2025. február 22.
aron

Ha az Alfa Romeo újra exkluzív márka szeretne lenni, akkor jó úton halad. A 33 Stradale egyszerre múltidéző, jövőbelátó és földi halandók számára elérhetetlen.

 

Minden Alfa Romeo 33 Stradale egyedi alvázszámot kap. A ZAR a márkajelölés, a 10533 a típuskód, az utolsó nyolc számjegyet pedig a tulajdonos választhatja, kvázi saját aláírásaként
Minden Alfa Romeo 33 Stradale egyedi alvázszámot kap. A ZAR a márkajelölés, a 10533 a típuskód, az utolsó nyolc számjegyet pedig a tulajdonos választhatja, kvázi saját aláírásaként

A Tipo 33 versenyautóként uralta az 1960-as, 70-es éveket és az Alfánál még idejekorán úgy döntöttek, hogy utcai kivitelt is gyártanak. Ez lett az 1967-es Torinói Autószalonon bemutatott, Franco Scaglione által tervezett 33 Stradale. 1967 és 1969 között összesen 18 példány készült. Az első, bordó színű prototípust követte az a szintén gyártás előtti piros autó, amely ma a Museo Storico Alfa Romeo kincse, továbbá hat félkész kocsiból a Pininfarina (P33 Roadster, 33/2 Coupe Speciale, Cuneo), a Bertone (Carabo, Na­va­jo) és az Italdesign (Iguana) épített tanulmányokat.

A sorozatgyártású 33-asokat a bura alatti dupla helyett szimpla fényszórókról és az első kerekek mögötti oldalnyílásokról lehet könnyen felismerni, valamint a műszerfal is eltér a prototípusokétól. A világ legszebb autói között emlegetett és fennmaradt Stradale-k féltett gyűjtői darabok, súlyos milliókért cserélnek gazdát – természetesen euróban –, ha egyáltalán felbukkannak valahol. A Stellantison belül az Alfa végre reálisan megtalálhatja régi énjét és ehhez pénzt is kap: a Formula 1-es szereplés mellett egyedi autókat gyárthat (fuoriserie).

 

BYD DOLPHIN

Ha szükséges, az Assetto kapcsolóval elöl, 40 km/h alatt 50 mm-rel megemelhető a karosszéria
Ha szükséges, az Assetto kapcsolóval elöl, 40 km/h alatt 50 mm-rel megemelhető a karosszéria

Ehhez a márkán belül megalakult a szakembereket összefogó Bottega csoport, amely akárcsak régen, a karosszériás műhelyek idején az ügyfelekkel szorosan együttműködve alakítja ki a végleges változatot. A Bottega székhelye a múzeumban (Arese) található Sala del Consiglio, ahol annak idején az ős 33 Stradale terveit is jóváhagyták. A kilenc fős bizottság elnöke az Alfa Romeo mindenkori igazgatója (jelenleg Jean-Philippe Imperato), tagjai pedig a gyár különböző területeiért felelő felsővezetők.

Az első fuoriserie autó pedig aligha lehetett más, mint az új 33 Stradale, amely mind történetével, mind látványával az Alfa egyik sikerkorszakát eleveníti meg.

A Centro Stile terveit 2022-ben, a monzai F1-es futamon mutatták meg potenciális vevőjelölteknek, a tervezett 33 darabos széria pedig villámgyorsan gazdára talált. Innentől a leendő tulajdonosokkal már személyesen tárgyaltak a részletekről – például, hogy az Alfa scudetto (pajzs) hagyományos, netán modern 3D hatású legyen –, majd a végleges autót a 2023-as Monzai Nagydíjon leplezték le, büszkén hangoztatva, hogy a gyári tesztpályán (Balocco) a finn Valtteri Bottas, az F1-es Alfa Romeo csapat pilótája végezte a menetdinamikai teszteket, beállításokat.

 

Könnyű a beszállás, mert az előre nyíló ajtók a tetőből is jókora darabot kiharapnak, így nincs veszélyben a fej
Könnyű a beszállás, mert az előre nyíló ajtók a tetőből is jókora darabot kiharapnak, így nincs veszélyben a fej

Kétféle alapkivitelt készítettek, a bőrrel és alumíniummal „bélelt” Tributo a hajdani 33-asra emlékeztet, míg az Alfa Corse karbonnal és Alcantarával jelzi sportosságát. A kezelőszerveket szándékosan minimalizálták (számos kapcsolót a mennyezetre tettek, hogy ne vonja el a figyelmet), menetprogramból csak normál Strada és pályára való Pista van, ezeken belül a vezető szabályozhatja a gázreakciót, a kormányrásegítés erejét, a csillapítást, sőt a fékpedál érzetét is, mert a pedál fizikai kapcsolat nélküli (Brake by Wire). A zöld Quadrifoglio (lóhere) a rajtautomata gombja, ami csak Pista üzemmódban működik, a menetstabilizáló igény szerint teljesen kikapcsolható.

BYD DOLPHIN

 

Vicces: a repülőgépeknél szokásos hajtómű gázkarok itt a sebességváltót működtetik. A konzol végén a lóhere a Fast Start, azaz a rajtautomata gombja. Ami alumíniumnak látszik, az valóban az, nem műanyag; az olasz trikolór alatt az alvázszám látszik
Vicces: a repülőgépeknél szokásos hajtómű gázkarok itt a sebességváltót működtetik. A konzol végén a lóhere a Fast Start, azaz a rajtautomata gombja. Ami alumíniumnak látszik, az valóban az, nem műanyag; az olasz trikolór alatt az alvázszám látszik

A központi karbon monocoque szerkezethez H-keretes aluvázakkal kapcsolódnak az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztések. A benzinmotor középen, hosszában beépítve forog, a 20 colos alufelnik mögött karbon-kerámia kompozit fékek lassítanak – 100 km/h-ról mondhatni stílusosan 33 m-en állítják meg a Stradale-t. Az ICE, azaz a belsőégésű motoros változat csodás hangon muzsikáló szíve – az alapokat adó Maserati MC20-hoz hasonlóan – 3,0 l-es, ikerturbós, benzines V6-os (620 LE), a váltó pedig nyolcfokozatú, duplakuplungos DCT robot.

Az elektromos BEV hajtását három villanymotor végzi (750 LE), a technológia 800 V-os, az akkumulátor bruttó/nettó energiatároló képessége 102/90 kWh, amivel 450 km a hatótáv – természetesen nem pályahasználattal. Mindkét új 33-as villámgyors, 3,0 s sem kell a nulla-százas sprinthez. Az üresen 1500 kilós benzines végsebessége 333 km/h (mi tagadás, érzünk ebben némi szándékosságot). A 600 kilóval nehezebb elektromos ennyit nem tud, de a megadott >310 km/h nem ad okot sem aggodalomra, sem szégyenkezésre a Bottega bizottságon belül.

 

Ez a múzeumi prototípus, az eredeti Alfa Romeo 33 Stradale. Jól látható, hogy a tetőbe nyúló ajtókivágást egy az egyben átvették. A motor 2,0 l-es V8-as
Ez a múzeumi prototípus, az eredeti 33 Stradale. Jól látható, hogy a tetőbe nyúló ajtókivágást egy az egyben átvették. A motor 2,0 l-es V8-as

A 33 darab autót nem az Alfa, hanem a Carrozzeria Touring Superleggera gyártja. Az árakról nincs pontos információ, ami ebben a körben bevett szokás, de „iparági pletykák” szerint alaphangon 2 millió eurós összegekről van szó. Minket azonban jobban érdekelne, vajon a 33 tulajdonos közül mennyien választották a villanymotoros változatot?

 

 

Az Alfa Romeo 33 Stradale méretei

Az Alfa Romeo 33 Stradale méretei

 

KZ

Megjelent: Az Autó 2023/11.

 

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek