BYD ATTO3 elektromos autó

,

Tesztnapló: Fiat 500e kabrió La Prima – Látványkékség

David Helfgott

2023. december 18.
SZG

Az elektromos 500-as alapjaiban más autó, mint a hagyományos hajtásúak. A két üzemmód mostantól ráadásul nem is keveredhet: ez a forma csak villannyal fut, de aki belsőégésre vágyik, annak változatlanul ott a korábbi sorozat.

Az új 500-as padlólemeze már nem alkalmas belsőégésű hajtásra, az elektromosnak nem csak a részletei, a méretei is mások.

Karosszéria, utastér

BYD DOLPHIN

A villanymotoros 500-as 86 mm-rel (!) hosszabb, és 56-tal szélesebb is a többinél, tengelytávja 22 mm-t nyúlt. Ettől igazából csak elöl lett több a hely, a gyenge fogású, és alaphelyzetben is magas lapú ülések elfogadható méretűek, a válltér tisztességes. A kidolgozás magas színvonalú, részletgazdag formákkal, de többségében kopogós műanyagokból. A műszerfal magasan fut, keskeny, pakolóhely nincs sok, az ajtózsebek szinte használhatatlanul kicsik és keskenyek. Hátra bejutni kín, és 160 centi felett itt ülni is: a hely minden irányban szűk, a támla pedig kellemetlenül meredek. Az apró csomagtartó bejárata alacsony és keskeny, s bár a hátsó támlarészek szimmetrikus osztással előrebillennek, mivel az ülőlap fix, az átjáró nem csak szűk, lépcsős is. A látványos, csupa Fiat-felirat ponyvatető gyorsan és gombnyomásra mozog, hangszigetelése gyenge, de a szélzaja minimális. Teljesen kinyitva a hátsó szélvédő is kibillen a helyéről, így élvezetesebb a kabriózás, de az összegyűrt tető lezárja a középső tükör látóterét (cserébe viszont nem vesz el helyet a csomagtérből). A nyitott tetős autózás huzatmentes.

Motor, erőátvitel

Az elektromos 500-asnak kétféle motorja van, az alap 95 LE-s, ehhez 23,8 kWh-s akku jár, a tesztautót azonban a 118 LE-s vitte, a nagyobb, 42 kWh-s teleppel (a kabrió csak ezzel a párosítással kapható). A 37,3 kWh kihasználható kapacitású akku a hátsó ülések alatt utazik, ezért emeltebb a padló, és ezért is magasabb az üléshelyzet elöl-hátul. A motor elöl forog, az 500e elsőkerék-hajtású, és futóműve nagyon jól kezeli a villanymotor rengeteg nyomatékát, a kormányon egyáltalán nem érezni semmilyen hajtási befolyást. A töltési csúcsteljesítmény egyenáramról 85 kW, ez fél óra körüli szintidőt jelent, az otthoni hálózati tankolás alapból 11 kW-os.

Vezetés, menettulajdonságok

Az akku tömege miatt a csillapítás viszonylag feszes, de rossz úton sem ráz, a fekvőrendőröket és a hosszabb úthibákat – a rövid tengelytáv ellenére – szinte nagyautósan vasalja ki. A kormány nagyon jó fogású, a kormánygép közvetlen, de az egész működés nagyon steril és élettelen. Cserébe hihetetlenül fordulékony a kisgép. A kanyarodási oldaldőlés ismeretlen fogalom, az ívmenet a hátra beépített akku ellenére a végletekig semleges. A kilátás minden irányban nagyon korlátozott, az A-oszlopok rengeteget takarnak és a magasabbak látóteréből a belső tükör is sokat elvesz. A külső visszapillantók nagyok és jók, a műszerfal egyetlen folyadékkristályos kijelző, finom rajzolattal és tű éles, jól leolvasható képpel. A középkonzol nagy, (26 centis képátlójú) érintőképernyője azonban bonyolultan kezelhető, és menürendszere sem eléggé átgondolt, tanulni kell. Nagyon jó, hogy a fűtés-szellőzés külön gombsort kapott, az egyforma zongorabillentyűk látványosak, de mindig rájuk kell nézni, annyira egyformák, és az utasításokat sem mindig érzékelik elsőre. Ugyanez a helyzet a középen, túl mélyre eldugott menetmód kapcsolóval: gyakran csak többszöri próbálkozásra reagál. Háromféle működés válaszható: Normal, Range és Sherpa; utóbbiban mindent a lehető leghosszabb hatótávnak rendel alá a rendszer, nincs hűtés-fűtés, a teljesítmény leadás visszafogottabb és a végsebesség is csupán 80 km/h (a pedált padlóra nyomva a korlátozás felülírható). Range-ben ugyanolyan dinamikus a gyorsulás (országúti tempó környékéig ülésbe préselő), mint Normal-ban, de akár Sherpa állásban, itt is egy pedállal vezethető az 500-as: a gázt elengedve nagyon erős a regeneratív motorfék, annyira, hogy az autót így meg is lehet állítani (az elgurulás ellen ilyenkor az automata kézifék megvéd). A fűtés-szellőzés itt már korlátozás nélkül használható. A Normal a kétpedálos mód, a gázt felengedve úgy gurul a Fiat mint egy gyengébb motorfékű automata autó. A hivatalos, WLTP szerint hatótáv 320 km, nekünk Sherpában egyszer 296 km-t mutatott a műszer, méréseink szerint a vegyes tesztátlag 14,7 kWh/100 km-re jött ki, ami elméletben 290 km körüli hatótávot jelent. Autópályán, a kényelmi elektronikák normális használatával 120 km/h körüli átlagsebességgel 27 kWh/100 km-es átlagot mértünk.

Felszereltség

Az 500e kabrió háromféle felszereltséggel fut, a La Prima a csúcs, a gyengébb motor és a kisebb akku csak a lemeztetős változatokhoz kapható. Minden kabrióban alap a hat légzsák, a gyalogosfelismerős vészfék, a LED-es hátsó világítás, a táblafelismerő, a légkondi, és a folyadékkristályos műszerfal is. A La Prome fontosabb többlete a nagy központi kijelző (navigációval), a bőrhuzatú kormány, a kulcsnélküli nyitó-indító rendszer, az automata klíma, a hat hangszórós hifi, a vezeték nélküli telefontöltő, az adaptív tempomat, a sávtartó, a holltérfigyelő, a tolatókamera, és a bőrgarnitúra.

Összegzés

Az 500-as elektromos hajtással még inkább divatcikk, mint eddig, célközönségét műszaki tartalmánál vélhetően jobban érdekli a megjelenés. Ez a hajtáslánc józan és jól használható, de egyelőre nincs hozzá józanabb karosszéria.

SZG

Műszaki adatok

Vízhűtéses, háromfázisú, állandó mágneses villanymotor, elöl keresztben beépítve. Teljesítmény 118 LE/87 kW. Nyomaték: 220 Nm. Elsőkerékhajtás, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Akkumulátorkapacitás: 42 kWh (tényleges: 37,3 kWh). Hosszúság x szélesség x magasság: 3632 x 1683 x 1527 mm. Tengelytáv: 2322 mm. Saját tömeg: 1505 kg-tól. Gumiméret: 205/45 R17. Végsebesség 150 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 9,0 s. Fogyasztás (WLTP vegyes): 11,7 kWh/100 km. Tesztfogyasztás 14,7-27,0 kWh/100 km. Hatótáv (WLTP): 320 km. Általános garancia: 2 év, km-korlátozás nélkül (+3 év importőri garancia 100 000 km-ig). Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 3 év. Rozsdagarancia 8 év. Szervizintervallum: 15 000 km vagy 1 év.

A kabrió nem kapható 3+1-es kivitelben, azaz a járda felé nyíló (és a hátrajutást megkönnyítő) egyetlen kis hátsó ajtóval. Pedig jól jönneA hátsó fények alapáron LED-esek, a töltőcsatlakozó a jobb oldalon, hátul van, a váltóáramú töltési alapteljesítmény 11 kW, de egyenáramról 85 kW-tal is tölthető az 500-as

A műanyagok többsége kopogósan kemény, de a részletek és a kidolgozás hibátlanEgyetlen, finom rajzolatú folyadékkristályos kijelző a főműszer

Kicsi és szűk nyílású, de ülésdöntéssel bővíthető a csomagtartó. Csak egy töltőkábel fér el a padló alatt

Az 500e padlólemeze is más, mint a többi 500-asé, ez csak elektromos hajtásláncok befogadására alkalmas

Teljesen kinyitva a látványosan összehajtogatott tető kitakarja a belső tükör látóterét

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek

Autopálya szabályok

Szabályok, amikkel érdemes tisztában lenned ha autópályát használsz

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való vezetéssel, sokszor előfordul, hogy egy-egy információ nem jut el hozzánk, pedig hasznos lenne. Vannak például olyan lehetőségek, amelyek lehetővé teszik számodra, hogy elkerüld a pótdíjat, és sok 10 ezer forintot spórolj meg magadnak. Cikkünkben két ilyen hasznos szabályt tekintünk át. Vágjunk is bele!