Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

,

Technika: Brembo Sensify – Féknyúz

2023. december 24.
SZG

A Brembo 2024-re ígéri új, öntanuló és részben elektromechanikus fékrendszerének sorozatgyártását. Állítólag már a teherautókhoz és a motorkerékpárokhoz kifejlesztett változatok is menetkészek.

Az elektromechanikus működésű fékrendszerek régóta izgatják az autógyártókat, és a nagy fékbeszállítókat is, de úgy tűnik a fejlesztések az utóbbi években lelassultak. Többen is építettek már elektrohidraulikus változatokat, amelyekben a pedál (szinte) csak jeladóként működött, a valódi féknyomást finoman szabályozható villanymotoros nyomásfokozók állították elő, de biztonsági okokból legalább az egyik tengelyen azért mindig meghagyták a közvetlen hidraulikus (olajos) kapcsolatot is a vezető lába és a féknyergek között. Úgy tűnik, most megtört a jég: az olasz Brembo által most bemutatott Sensify nevű rendszerben ugyan még van egy kis fékfolyadék, de a pedál és a kerek közötti kapcsolat már tisztán és mindig kizárólag elektronikus. A hálózatban két nagyteljesítményű számítógép dolgozik, az egyik az első, a másik a hátsó kerekek lassításáért felel. Természetesen egymással, és az autó menetdinamikai alrendszereivel is folyamatosan kommunikálnak, másodpercenként több mint 200 beérkező adat feldolgozására képesek. Teljes elektromos rendszerük és áramellátásuk is – biztonsági okokból – dupla, sőt, ha egyikük esetleg teljesen kiesnek, a másik azonnal át tudja venni a teljes fékrendszer irányítását. A Sensify első és hátsó rendszere közötti legfontosabb különbség, hogy az elsőben egy kis fékfolyadék is van; az első nyergek ugyanis hagyományos hidraulikus felépítésűek. A fékpedál valóban csak jeladó, a megszokott pedál-ellenerőt elektromechanikus (és állítható erősségű) „szimulátor” szolgáltatja. A kiküldött jel alapján az első tengely számítógépe kerekenként egy-egy rövid reakcióidejű „szivattyút” működtetve változtatja az olajnyomást (és vele a fékerőt). A rendszerben lévő kevés folyadékot sosem kell cserélni, a gyári töltet autó teljes élettartamát kiszolgálja. A hátsó elektronikus agy kerekenként két-két finoman működő léptető villanymotort irányít, a hátsó féknyergek ugyanis tisztán mechanikus működésűek. A fékerő szabályozása kerekenként teljesen független, a rendszer működését a sebesség jeladók, a kormány elfordításának sebességét és mértékét érzékelő elektronika, a karosszéria függőleges és vízszintes tengely körüli elfordulását érzékelő rendszerek és a kerekek berugózásának, valamint pillanatnyi terhelésének mértéke is befolyásolja. Ezeken kívül a Sensify képes igazodni (a nyomás jeladók adatai alapján) a kerekekben uralkodó légnyomáshoz és az időjáráshoz is. Ha az autó kameráinak egyike (például a sávtartóé), az esőérzékelő, valamint a külső hőmérséklet értéke alapján a technika úgy ítéli meg, hogy csúszós az út, ennek megfelelően szabályozza a fékerőket. A Sensify a menetdinamikai adatok alapján a tárcsák közvetlen közelébe állítja a betéteket már akár másodpercekkel azelőtt, hogy a vezető a fékre lépne, vagy mondjuk, a vészfékrendszer utasítást adna lassítása. Ezzel jelentősen csökkenthető a fékút. Ugyanígy, esős időben, a betéteket időnként finoman a tárcsákhoz érintve tisztán, szárazon és készenléti állapotban tartja a fékeket. A Sensify öntanuló, számítógépei mesterséges intelligenciával működnek, így gyorsan képesek alkalmazkodni a vezető szokásaihoz, és még a navigáció valós idejű forgalmi információit is figyelembe veszik működés közben. A rendszer természetesen többféle alap üzemmódra is képes, így beállítható rajta akár sportos, vagy kifejezetten versenypályás működés is, nagyobb pedálerővel, érzékenyebb adagolhatósággal, azaz az autó menetdinamikai kapcsolójával a fékrendszer működése is hangolhatóvá válik. A Sensify könnyű, a féknyergek és a tárcsák nélkül, az elektronikák, a nyomáfokozó egységek, a hátsó villanymotorok és a vezetékek, fékcsövek teljes tömege mindössze 33 kg.

Az új, navigációs online kapcsolata révén az önvezetésben is jól alkalmazható rendszer prototípusai már jó ideje futnak, a Brembo főleg az elektromos autók piacát vette célba, de a Sensify hajtásmódtól függetlenül bárhol használható. Az első, sajtó által is kipróbálható tesztautók Tesla Model 3-asok, nem lennénk meglepve, ha 2024-től az amerikai gyártó lenne az új fékek első nagysorozatú vásárlója.

BYD DOLPHIN

SZG

Az első prototípusok a gyártó szerint minden felületen rövidebb fékúttal állnak meg, mint hagyományos fékrendszerű Tesla Model 3-asok. A fékpedál sosem pulzál.

Az első kerekek hidraulikus rendszerének elektromos nyomásfokozója fékfolyadékkal működteti az első nyergeket. Kerekenként egy-egy ilyen van.

A Sensify hátsó nyergei tisztán elektromechanikusak. Jól látható a fékbetéteket mozgató oldalankénti két villanymotor.

A Sensify felépítése, látszik a két külön számítógép is.

A fékpedál itt valóban csak jeladó, ellenerejét mechanikus szimulátor teszi a hagyományosakéhoz hasonlóvá.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

BYD kék

Mit tud a BYD elektromos crossovere, az ATTO 3?

A BYD kínai gyártó tavaly érkezett Magyarországra, mintegy két évvel azután, hogy megjelent Európában. A hírre felkapták a fejüket a villanyautózás iránt érdeklődő magyar autósok, ugyanis a BYD nemcsak remek autókkal lépett be a magyar piacra, hanem egészen egyedülálló hátországgal is rendelkezik.