Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Az FIA WEC sorozata – A királynő új ruhája

Újra virágkorát éli az egykori megbízhatósági világbajnokságból kinőtt FIA WEC sorozat, ahol a világ legpatinásabb sportautógyártói versengenek. A végső cél: megnyerni a Le Mans-i 24 órást!
2024. július 11.
aron

Újra virágkorát éli az egykori megbízhatósági világbajnokságból kinőtt FIA WEC sorozat, ahol a világ legpatinásabb sportautógyártói versengenek. A végső cél: megnyerni a Le Mans-i 24 órást!

A századik Le Mans-i 24 órás rajtja 2023-ban
A századik Le Mans-i 24 órás rajtja 2023-ban

Sebastian Vettel nem tudott ellenállni a Porsche meghívásának, amikor a Le Mans-i rekordgyőztes felajánlotta a német versenyzőnek, hogy próbálja ki a kifejezetten a Le Mans-ra kifejlesztett 963 LMDh Hypercart. A 2021-ben visszavonult négyszeres Forma-1-es világbajnoknak túl erős volt a csábítás, hogy újra érezze a lóerők okozta adrenalint. Márciusban 581 km-t tett meg Spanyolországban a gyári pilóta, Kevin Estre váltótársaként, és széles vigyorral szállt ki.

„Jó móka volt” – mondta ragyogó arccal.

Vettel Le Mans-i tesztje is jól jelzi, hogy a korábban megbízhatósági világbajnokságként ismert, sok megrázkódtatáson keresztülment FIA WEC sorozat újra teljes pompájában ragyog. A futurisztikus kinézetű, 785 LE-s hipersportkocsik még a sokat látott versenyzők fantáziáját is megmozgatják. Az FIA World Endurance Championship (WEC) idei nevezési listájára pillantva összefut a nyál az autósportot kedvelők szájában.

BYD DOLPHIN

Sebastian Vettel a Porsche 963-as tesztjén, Spanyolországban
Sebastian Vettel a Porsche 963-as tesztjén, Spanyolországban

A mezőnyben ott a Porsche, a Ferrari, a Toyota, a BMW, a Lamborghini, a Peugeot, a Cadillac, az Alpine és az Isotta Fraschini is. Az Aston Martin a márka F1-es bemutatkozása miatt 2021-ben elhalasztotta a Valkyrie LMH Hypercar bemutatóját, de az 1959-es Le Mans-i győztes brit cég, jövőre újra csatlakozik a mezőnyhöz. Tíz gyártó, amelyek – részben, vagy egészen – prémiumkategóriás sportkocsik eladásából élnek.

Ennyi sohasem indult egy szezonban, még a királykategóriának tartott Forma–1-ben sem. Ha ehhez hozzávesszük azokat a profi háttércsapatokat, amelyek az elmúlt években győzelmekhez segítették a magához a versenyzéshez kevésbé értő, ám a siker érdekében hatalmas pénzeket feláldozó gyártókat Le Mans-ban, Sebringben vagy Daytonában (Penske, AF Corse, Joest, JOTA, Proton stb.), jól látszik, hogy a WEC soha nem volt még annyira pezsgő, mint napjainkban.

A nézők lelkesedéséről csak annyit, hogy 2023-ban, a centenáriumi Le Mans-i 24 órást 325 000 néző követte a helyszínen (ez abszolút rekord) és közel száz millióan a tévés közvetítésben! A márkák egységesek abban, hogy az európai mellett egyre fontosabb számukra az észak-amerikai és az ázsiai piac, ahol egyre jobban szerepelnek. Ezért a szabályalkotó FIA és a nyugat-franciaországi autóklub, az ACO a versenynaptár és a technikai szabályok kialakításában együttműködik az amerikai IMSA sorozattal. Ebből ered a különbség az elnevezésben. Míg az öreg kontinensen Le Mans Hypercars-ként (LMH) jelölik az ide tartozó versenyautókat, addig a tengerentúlon a hangzatos Grand Touring Prototype (GTP) elnevezést használják. Az együttműködés célja, hogy az amerikai piacon különösen érdekelt gyártók – a Cadillac, a Porsche, a Ferrari és a BMW – a WEC világbajnoki futamai mellett a leghíresebb ottani versenyeken, így a Daytonai 24 óráson, vagy a Sebringi 12 óráson is jelen lehessenek az IMSA égisze alatt.

Ferrari 499P Katarban, az 1812 km-es szezonnyitó futamon. 3,0 l-es, 680 LE-s duplaturbós V6-osa alapjaiban az utcai 296-osból való, az első kerekeket 272 LE-s villanymotor hajtja
Ferrari 499P Katarban, az 1812 km-es szezonnyitó futamon. 3,0 l-es, 680 LE-s duplaturbós V6-osa alapjaiban az utcai 296-osból való, az első kerekeket 272 LE-s villanymotor hajtja

Technikai szempontból a WEC-ben sokkal kevesebb a kötöttség, mint, például a Forma–1-ben. A nagyobb mozgástér különösen nagy vonzerőt jelent a mérnökök, és az innovációs képességeiket reklámozni kívánó gyártók számára. A szabályzat talán legfontosabb kikötése, hogy maradjon meg a versenyautók „közúti relevanciája”, vagyis a gyártók olyan technológiákat fejlesszenek tovább a versenypályán, amelyek az utcai autókban is hasznosak lehetnek. Ilyen az elektromos hajtás, a benzinmotoros hibrid, az elektronikus szabályozású fék- és üzemanyag rendszer, és sok passzív biztonsági eszköz is.

A belső égésű motorokkal kapcsolatban az egyetlen megkötés, hogy négyüteműek legyenek, a felépítésben szabad kezet kapnak a mérnökök. Legtöbbjük motorja duplaturbós, de amíg a Toyotáé, a Ferrarié vagy a Cadillac-é V6-os, addig a Porsche soros hathengerest használ. A Peugeot tavaly egy merészen egyedi koncepcióval, a hátsó szárny nélküli 9X8-assal mutatkozott be, a pályán maradáshoz, illetve a nem ritkán 160-170 km/h-s kanyarsebességekhez szükséges leszorítóerőt kizárólag az alváz szívóhatása generálta. A Cadillac mérnökei szintén újszerű aerodinamikai megoldással próbálkoztak a WEC szezonnyitó futamán Katarban, az eltérő hosszúságú diffúzorvégeket azonban az FIA ellenőrei utólag szabálytalannak találták, ezért kizárták az amerikai csapatot az ötödik helyről.

A hátsó szárny nélküli Peugeot 9X8 Katarban. Duplaturbós V6-osa 2,6 l-es (680 LE), a 272 LE-s villanymotor itt a hétfokozatú váltó házában dolgozik
A hátsó szárny nélküli Peugeot 9X8 Katarban. Duplaturbós V6-osa 2,6 l-es (680 LE), a 272 LE-s villanymotor itt a hétfokozatú váltó házában dolgozik

A mérnöki „szabad kéz” mellett ACO és az IMSA azért igyekszik féken tartani a lóerőket, amit úgy próbálnak elérni, hogy felső teljesítményhatárt írnak elő, és az előző szezonban elért eredmények alapján büntetősúlyokat alkalmaznak. „A belső égésű motor maximális teljesítménye 500 kW (680 LE), amely az elektromos hajtás legfeljebb 200 kW-os (272 LE) teljesítményével összesen megközelíti az 1000 LE-t” – mondta Lucio Calogero, a Ferrari motorfejlesztési igazgatója, versenygépük, a 499P bemutatóján. „A WEC technikai szabályzata azonban előírja, hogy az egy időben leadott teljesítményt korlátozni kell, összesen körülbelül 500 kW-ra.”

Hogy elkerüljék a Forma–1 sorsát és a gyártók kedvére tegyenek, a WEC 26 millió dollárban határozta meg az egy szezonban a fejlesztésekre és a versenyekre elkölthető keretet. Ez kevesebb, mint ötöde az F1-ben engedélyezett 135 millió dollárnak. A költségek féken tartása érdekében csak rendkívül indokolt esetben engedik meg, hogy a mérnökök hozzányúljanak a 2022-ben homologizált fő alkatrészekhez, például a hibrid hajtáslánchoz. A bajnokság iránti, korábban nem tapasztalt érdeklődés azt mutatja, hogy a WEC sorozat nyerő keverék, amely nemcsak a látványos versenyek és versenyautók, hanem a technikai innováció új virágkorát hozhatja el.

Simon István

Képek: WEC csapatok (Ferrari, Peugeot, Porsche)

FIA WEC versenynaptár (2024)

  • Március 1-2. Katari 1812 km-es (QAT)
  • Április 20-21. Imolai 6 órás (ITA)
  • Május 10-11. Spa-Francorchamps-i 6 órás (BEL)
  • Június 15-16. Le Mans-i 24 órás (FRA)
  • Július 13-14. Sao Paulo-i 6 órás (BRA)
  • 31.-szep. 1. Lone Star Le Mans, Austin (USA)
  • Szeptember 14-15. Fuji 6 órás (JAP)
  • November 1-2. Bahreini 8 órás (BAH)

A Le Mans-i 24 órás legsikeresebb gyártói (győzelmek száma)

  • Porsche 19
  • Audi 13
  • Ferrari 10
  • Jaguar 7
  • Bentley 6
  • Toyota 5

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.