Barion Pixel

Menettudósítás: Ford Ranger Raptor – Van valami baja

A vadonatúj Ford Ranger Raptor csak látszatra pickup, a Ford Performance újra értelmezi a haszonjárművek eme kategóriáját.

A vadonatúj Ford Ranger Raptor csak látszatra pickup, a Ford Performance újra értelmezi a haszonjárművek eme kategóriáját.

A Ranger kiváló mindenes. A Ford évek óta vezeti is az eladási statisztikákat és a legújabb generáció az alapja a Volkswagen Amaroknak (bemutató: Az Autó 2023/2.). A Raptor azonban másról szól. Nem melóskocsi, hanem a szó valódi értelmében szabadidő-terepes.

Feltűnő külsejű, erős, hangos és felruházták olyan képességekkel, hogy ne ismerjen akadályt. Bár ezek a terepjárók az életük során általában akkor vannak kitéve a legnagyobb igénybevételnek, amikor felhajtanak velük a fitnesz stúdiók mélygarázsainak rámpáin, a Ford Performance gondolt azokra is, akik tényleg szeretnének odacsapni a lovak közé.

 

Jól látszik a motort alulról védő acéllemez. Vonószemekből elöl és hátul is 2-2 darab van, ez kritikus helyzetekben jól jöhet
Jól látszik a motort alulról védő acéllemez. Vonószemekből elöl és hátul is 2-2 darab van, ez kritikus helyzetekben jól jöhet

A Ford Raptor valójában – és a képzavar ellenére – túlméretezett hot hatch, a Ford zsargon szerint ST, vagy inkább RS. A platója közel 700 kilóval terhelhető. Könnyedén vontat 2,5 tonnát, lehet rá építeni kemping sátrat, de mindez mellékes, a hangsúly a vezethetőségen van.

BYD DOLPHIN

A robusztus megjelenés önmagáért beszél, a 17 colos alufelnikre ballonos gumikat szerelnek, a terepszögek kiválóak. A létraváz nem kompatibilis a normál Rangerek alvázával, a Raptoré több ponton van megerősítve, teljesen eltérő felfüggesztéssel, elöl 260, hátul 290 mm-es rugóúttal. Elöl aluötvözetű kettős keresztlengőkarokat, hátul laprugók helyett tekercsrugókat találni és Watt-rúd mérsékli a merev híd mozgását.

A korábbról ismert Fox lengéscsillapítókat itt már adaptív (Live Valve) szabályozás működteti, percenként 500-szor elemezve a körülményeket. A megkerülő szelepes rendszerrel mind közúton, mind terepen jelentősen javul a Raptor menettulajdonsága. Később lesz dízelmotor, ám most a benzines fürdik a rivaldafényben. A 3,0 l-es, dupla turbós V6-os (292 LE, 491 Nm) blokkja grafittal kevert vasöntvény, ami 75%-kal erősebb és merevebb a normál vasnál. Az erőforrást alulról 2,3 mm vastag acéllemez páncél védi, akárcsak középen az osztóművet.

 

Jó az anyagminőség, személyautós a kényelem. A kormány középállását gyűrű jelzi a karimán, a váltófülek fémből vannak, a váltómarkolat működése határozatlan, nem tetszett
Jó az anyagminőség, személyautós a kényelem. A kormány középállását gyűrű jelzi a karimán, a váltófülek fémből vannak, a váltómarkolat működése határozatlan, nem tetszett

A duplafülkés kabin kényelme, felszereltsége személyautós, a fekete színvilágot narancsszínű részletek dobják fel – más választék nincs. A kormány mögött 12,0 colos kijelzőn láthatók a műszerek, a fedélzeti számítógépben az átlagnál sokkal több információ érhető el (különféle nyomásértékek, hőmérsékletek). A magyarul nem tudó, az okostelefonokkal vezeték nélkül kommunikáló SYNC4 infotainment álló formátumú, 12,4 colos érintőképernyőn fut (tölteni is lehet vezeték nélkül), a hifi 10 hangszórós B&O, az 5,3 m hosszú autó manőverezését 360 fokos kamera is segíti.

BYD DOLPHIN

A Raptor üresen 2,5 tonna, de 7,9 s alatt van százon – ez a katalógusadat. A valóság letaglózóbb, mert – nem lehet másképpen körülírni – érezni körülöttünk a rengeteg vasat, a kasztni ebben a platós kategóriában meglepően merevnek számít, mintha bunkerben ülnénk. A műszaki töltet hasonlóan meggyőző, még felsorolva is. Kapcsolható hátsó- és összkerékhajtás (2H, 4H), felező (4L), automata üzemmód (4A), elektronikusan szabályozott kétfokozatú osztómű, zárható difi (elöl-hátul), lejtmenetvezérlő, Trail Control (itt 32 km/h-ig csak kormányozni kell, a gázhoz és a fékhez nyúlni nem).

 

Kell az oldaltartás, mert a Raptorral „rendesen” lehet kanyarodni. Ennél sportosabb platóst nem találni Európában
Kell az oldaltartás, mert a Raptorral „rendesen” lehet kanyarodni. Ennél sportosabb platóst nem találni Európában

A tízfokozatú automata váltó kézzel is pöcögtethető. A lengéscsillapítás három fokozatban állítható (Normál, Sport, Off-road). Aszfaltozott útra három- (Normál, Sport, Csúszós), terepre négyféle (Sár, Homok, Szikla és mindent maximumra járató Baja) üzemmód választható. Az aktív kipufogónál Csendes, Normál, Sport és a V6-os szólamait készségesen tolmácsoló Baja (ejtsd: baha) kapcsolható. A tekerővel könnyen megy a programozás.

A műszerek színezése alapján is követhető változtatások érintik a motor- és váltóvezérlést, az ABS, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló működését, a kormányrásegítés erejét, valamint a gázreakciót. Utóbbinál trükk, hogy hasonlóan, mint a Ford GT sportkocsinál, a turbó a gázelvétel után még tovább pörög (3 s), hogy újból a gázra lépve minimális legyen a turbólyuk – kipróbáltuk, működik.

 

Baja üzemmódban tényleg nyomható, ami a csövön kifér. Laza talajon hátsókerékhajtással hasonló a móka, mint havon
Baja üzemmódban tényleg nyomható, ami a csövön kifér. Laza talajon hátsókerékhajtással hasonló a móka, mint havon

Jó hír, hogy az imént felsorolt funkciók nem teremtenek káoszt. A kormányzás, a csillapítás és a kipufogó menüje külön kormánygombokkal érhető el, a kedvenc kombináció pedig az R feliratúra programozható, így indítás után azonnal elérhető. Autópályán, tízedikben 130-nál 2200/perc a V6-os fordulatszáma, a zajszint meglepően alacsony, pedig az extrém széles gumik, a szögletes karosszéria miatt komoly zajokra számítottunk.

Arra a dinamizmusra viszont nem, amit a Raptor a lezárt tereppályán, az emlegetett Baja üzemmódban előadott. Aki bírja anyagilag a karbantartást (gumik, fékek), a stabilan 20 l fölötti fogyasztást és van lehetősége terepre menni, privát versenyzőnek képzelheti, illetve képezheti magát, mert az autó nyekkenés nélkül viselte az egésznapos gyilkolást, a „repülős” száguldozástól kezdve a sziklamászásig.

 

Elképesztő akadályokat tud leküzdeni, de a legtöbb Raptort minden bizonnyal a városban látjuk majd
Elképesztő akadályokat tud leküzdeni, de a legtöbb Raptort minden bizonnyal a városban látjuk majd

A Ford thaiföldi üzemében gyártott új Ford Ranger Raptor komplett csomagot jelent, 26 millió forintért mindent megad, nincsenek extrák, csak néhány kiegészítő (matrica, elektromos platóroló, aero bukócső, pótkerékzár) vehető hozzá és metálfény.

 

A Ford Ranger Raptor műszaki adatai
A Ford Ranger Raptor műszaki adatai

– geosits –

Megjelent: Az Autó 2023/3.

 

 

 

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Csak látszatra kisbusz, az 5,12 m hosszú LM igazi luxusautó és szerintünk sofőrrel használva az igazi

Menettudósítás: Lexus LM – Elemes bútor

A Lexus talált egy rést a luxusautók piacán: a kényeztető kisbuszt. Kipróbáltuk és nem vitás, az LM sofőrrel használva az igazi, de kötelességtudatból a volánja mögé is beültünk.