A vadonatúj Ford Ranger Raptor csak látszatra pickup, a Ford Performance újra értelmezi a haszonjárművek eme kategóriáját.
A Ranger kiváló mindenes. A Ford évek óta vezeti is az eladási statisztikákat és a legújabb generáció az alapja a Volkswagen Amaroknak (bemutató: Az Autó 2023/2.). A Raptor azonban másról szól. Nem melóskocsi, hanem a szó valódi értelmében szabadidő-terepes.
Feltűnő külsejű, erős, hangos és felruházták olyan képességekkel, hogy ne ismerjen akadályt. Bár ezek a terepjárók az életük során általában akkor vannak kitéve a legnagyobb igénybevételnek, amikor felhajtanak velük a fitnesz stúdiók mélygarázsainak rámpáin, a Ford Performance gondolt azokra is, akik tényleg szeretnének odacsapni a lovak közé.

A Ford Raptor valójában – és a képzavar ellenére – túlméretezett hot hatch, a Ford zsargon szerint ST, vagy inkább RS. A platója közel 700 kilóval terhelhető. Könnyedén vontat 2,5 tonnát, lehet rá építeni kemping sátrat, de mindez mellékes, a hangsúly a vezethetőségen van.
A robusztus megjelenés önmagáért beszél, a 17 colos alufelnikre ballonos gumikat szerelnek, a terepszögek kiválóak. A létraváz nem kompatibilis a normál Rangerek alvázával, a Raptoré több ponton van megerősítve, teljesen eltérő felfüggesztéssel, elöl 260, hátul 290 mm-es rugóúttal. Elöl aluötvözetű kettős keresztlengőkarokat, hátul laprugók helyett tekercsrugókat találni és Watt-rúd mérsékli a merev híd mozgását.
A korábbról ismert Fox lengéscsillapítókat itt már adaptív (Live Valve) szabályozás működteti, percenként 500-szor elemezve a körülményeket. A megkerülő szelepes rendszerrel mind közúton, mind terepen jelentősen javul a Raptor menettulajdonsága. Később lesz dízelmotor, ám most a benzines fürdik a rivaldafényben. A 3,0 l-es, dupla turbós V6-os (292 LE, 491 Nm) blokkja grafittal kevert vasöntvény, ami 75%-kal erősebb és merevebb a normál vasnál. Az erőforrást alulról 2,3 mm vastag acéllemez páncél védi, akárcsak középen az osztóművet.
A duplafülkés kabin kényelme, felszereltsége személyautós, a fekete színvilágot narancsszínű részletek dobják fel – más választék nincs. A kormány mögött 12,0 colos kijelzőn láthatók a műszerek, a fedélzeti számítógépben az átlagnál sokkal több információ érhető el (különféle nyomásértékek, hőmérsékletek). A magyarul nem tudó, az okostelefonokkal vezeték nélkül kommunikáló SYNC4 infotainment álló formátumú, 12,4 colos érintőképernyőn fut (tölteni is lehet vezeték nélkül), a hifi 10 hangszórós B&O, az 5,3 m hosszú autó manőverezését 360 fokos kamera is segíti.
A Raptor üresen 2,5 tonna, de 7,9 s alatt van százon – ez a katalógusadat. A valóság letaglózóbb, mert – nem lehet másképpen körülírni – érezni körülöttünk a rengeteg vasat, a kasztni ebben a platós kategóriában meglepően merevnek számít, mintha bunkerben ülnénk. A műszaki töltet hasonlóan meggyőző, még felsorolva is. Kapcsolható hátsó- és összkerékhajtás (2H, 4H), felező (4L), automata üzemmód (4A), elektronikusan szabályozott kétfokozatú osztómű, zárható difi (elöl-hátul), lejtmenetvezérlő, Trail Control (itt 32 km/h-ig csak kormányozni kell, a gázhoz és a fékhez nyúlni nem).
A tízfokozatú automata váltó kézzel is pöcögtethető. A lengéscsillapítás három fokozatban állítható (Normál, Sport, Off-road). Aszfaltozott útra három- (Normál, Sport, Csúszós), terepre négyféle (Sár, Homok, Szikla és mindent maximumra járató Baja) üzemmód választható. Az aktív kipufogónál Csendes, Normál, Sport és a V6-os szólamait készségesen tolmácsoló Baja (ejtsd: baha) kapcsolható. A tekerővel könnyen megy a programozás.
A műszerek színezése alapján is követhető változtatások érintik a motor- és váltóvezérlést, az ABS, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló működését, a kormányrásegítés erejét, valamint a gázreakciót. Utóbbinál trükk, hogy hasonlóan, mint a Ford GT sportkocsinál, a turbó a gázelvétel után még tovább pörög (3 s), hogy újból a gázra lépve minimális legyen a turbólyuk – kipróbáltuk, működik.
Jó hír, hogy az imént felsorolt funkciók nem teremtenek káoszt. A kormányzás, a csillapítás és a kipufogó menüje külön kormánygombokkal érhető el, a kedvenc kombináció pedig az R feliratúra programozható, így indítás után azonnal elérhető. Autópályán, tízedikben 130-nál 2200/perc a V6-os fordulatszáma, a zajszint meglepően alacsony, pedig az extrém széles gumik, a szögletes karosszéria miatt komoly zajokra számítottunk.
Arra a dinamizmusra viszont nem, amit a Raptor a lezárt tereppályán, az emlegetett Baja üzemmódban előadott. Aki bírja anyagilag a karbantartást (gumik, fékek), a stabilan 20 l fölötti fogyasztást és van lehetősége terepre menni, privát versenyzőnek képzelheti, illetve képezheti magát, mert az autó nyekkenés nélkül viselte az egésznapos gyilkolást, a „repülős” száguldozástól kezdve a sziklamászásig.
A Ford thaiföldi üzemében gyártott új Ford Ranger Raptor komplett csomagot jelent, 26 millió forintért mindent megad, nincsenek extrák, csak néhány kiegészítő (matrica, elektromos platóroló, aero bukócső, pótkerékzár) vehető hozzá és metálfény.
– geosits –
Megjelent: Az Autó 2023/3.