Bemutató: Lamborghini Lanzador Concept – Egy úr az űrből

A Lamborghini új fejezetet nyit a technológia, a teljesítmény, a menetdinamika és a digitalizáció terén: a Lanzador célja az ortodox márkahívők meggyőzése.

A Lamborghini új fejezetet nyit a technológia, a teljesítmény, a menetdinamika és a digitalizáció terén. A Lanzador célja az ortodox márkahívők meggyőzése.

 

Szemből azonnal felismerhetően a Lamborghini Lanzador, de ami utána jön, az valóban újdonság. A légterelők, légbeömlők aktív elemként működnek
Szemből azonnal felismerhetően a Lamborghini Lanzador, de ami utána jön, az valóban újdonság. A légterelők, légbeömlők aktív elemként működnek

Előre lelőjük a poént. Amit most itt látunk, abból legkorábban öt év múlva, azaz 2028-ban lesz valóság. Azonban nem véletlen, hogy a Lamborghini már ilyen korán beavatja a közönséget a terveibe. Hiszen Európa szép lassan, de biztosan bolondul bele a villanyautózásba, az átállást pedig a „benzinvérű” márkák sem ússzák meg. Előbb-utóbb búcsúznak a V8-as, V10-es, V12-es szörnyek, 2024 végére a Lamborghini teljes palettája is villamosított lesz.

 

Akár ilyen is lehet a sorozatgyártású Lamborghini pultja, amit a tanulmányban részben merinó gyapjúval vontak be
Akár ilyen is lehet a sorozatgyártású Lamborghini pultja, amit a tanulmányban részben merinó gyapjúval vontak be

A Lamborghini Lanzador szerepe pedig elsősorban az, hogy meggyőzze a már a hibrideket sem kedvelő tehetős (tehát potenciális vevőjelölt) fanyalgókat, a villanyautó is lehet izgalmas. Vagy éppen izgalmasabb! A taktika hasonló ahhoz, amit a Ford csinált a Mach-E-vel, kvázi időnyerés, hogy az elektromos Mustang már megszokott dolog legyen, amikor a klasszikus benzines felett megkongatják a harangot.

BYD DOLPHIN

Az olaszok most azt üzenik a rajongóiknak, hogy nyugalom, átlátjuk a helyzetet, fel tudunk készülni a változásra és képesek leszünk olyan autót kínálni nektek, ami méltó a márkához. Nos, ennek a stratégiának a főszereplője a Lanzador, amellyel rögtön új szegmenst kívánnak létrehozni, a negyedik Lamborghinit, az Ultra GT-t.

Jelentsen ez bármit is, Mitja Borkert főtervező teljesen új úton indult el, az űrhajózásból és a pilóták életéből merített ihletet, egyedül a márkára jellemző Y és hatszögletű mintákat kombinálta bele az elképzeléseibe. Tanulmány lévén kevés adatot szellőztettek meg, a nagyjából másfél méter magas karosszéria alá 23 colos felnik kerültek, a tengelyeket hajtó két villanymotor összteljesítménye pedig 1400 LE körüli.

 

Sok az üveg, ami ráerősít a pilótafülke hangulatra. A formahabnál 3D nyomatott üléseket gyapjú és környezetbarát technológiával cserzett bőr borítja
Sok az üveg, ami ráerősít a pilótafülke hangulatra. A formahabnál 3D nyomatott üléseket gyapjú és környezetbarát technológiával cserzett bőr borítja

A hangsúly a koncepción van, amely több részből áll. A dizájn nem az elmúlt évszázad legendáiból, hanem az aktuális típusokéból építkezik, központi elemként a használhatósággal. Például az apróbb csomagoknak az első tengely fölött van tároló, míg a hagyományos csomagtartó könnyen variálható, bővíthető. Az Y formájú konzollal szeparált ülőhelyekkel és az üvegtetővel megvan a pilótafülke hangulat, középen nincs érintőképernyő, de az utas is kap kijelzőt maga elé.

BYD DOLPHIN

A mérnökök rengeteg potenciált látnak a digitalizációban, elsősorban a különféle vezérlések finomításában, amivel eddig nem látott mértékben lehet személyre szabni, vagy az adott vezetési igényhez állítani az autót. Ennek része az aktív aerodinamika, ami különösen fontos a villanyautóknál. Csekély leszorító erővel nemcsak a sebesség növelhető, hanem a kisebb légellenállással a hatótáv is, míg kanyargósabb úton nagyobb élményt (és tempót) nyújt a jobb tapadás.

 

Futurisztikusak a Lamborghini kezelőszervei, a tervezőt bevallottan az űrhajók is inspirálták
Futurisztikusak a Lamborghini kezelőszervei, a tervezőt bevallottan az űrhajók is inspirálták

Ehhez szervesen kapcsolódik az aktív felfüggesztés a kormányzott hátsó tengellyel és a légrugózással, valamint a precíz nyomatékelosztás, ami nemcsak tengelyenként, hanem oldalanként, sőt akár kerekenként megoldható. A kerekek fordulatszámának ilyen szintű szabályozásával a Lamborghini Lanzador ívmeneti tulajdonságai a fejlesztők szerint új dimenziót nyithatnak, amely a teljesítmény tükrében már-már tényleg űrhajókra jellemző dinamikát sejtet.

Külön fejezet a márka történetében a környezetvédelem, a karbonsemlegességre való törekvés és a tanulmány meg is felel ennek a szemléletnek. A megújuló forrásból származó anyagok túlnyomó része Olaszországban készül. Ezek között találhatók különféle műanyagok, habok, utóbbi az üléseknél 3D nyomtatással formázott. A Lamborghini már újrahasznosított karbont is használ, a merinó gyapjút pedig Ausztráliából importálja, évente egyszer, ezzel is csökkentve a szállításkor keletkező széndioxid-kibocsájtást. A bőrök cserzéséhez használt „maradékvíz” olívatermelésből származik.

Ha ledöntik a hátsó üléseket, a fejtámlák a helyükön maradnak
Ha ledöntik a hátsó üléseket, a fejtámlák a helyükön maradnak

 

Hivatalosan 2+2 üléses kupé, ám az olaszok szerint ez lesz az első Ultra GT
Hivatalosan 2+2 üléses kupé, ám az olaszok szerint ez lesz az első Ultra GT

Bár 2028 még messze van, a Lamborghini tényként közli a Lanzador érkezését, s ezzel a modellpalettája bővítését. Az olasz márka az Audi égisze alá tartozik a Volkswagen csoporton belül, de jelen állás szerint a Lanzador gyártásával Olaszországban kalkulálnak, amivel kapcsolatban bejelentették, hogy bővíteni fogják a Sant’Agata Bolognese-ben található üzemet is, az 1963-as alapítás óta működő főhadiszállást.

GP

Megjelent: Az Autó 2023/10.

 

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek