Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Termékteszt: Dual Tyre Gauge nyomásmérő – Értékmérő?

Nyomásmérő 170 forintért! A látványos, pálcás-csúszkás kis műszer, ennyit már csak a kupakján lévő szeleptű kiszedő miatt is megért!

Nyomásmérő 170 forintért!

A kis nyomásmérő nem csak úgy néz ki, akkora is, mint egy golyóstoll. Egyszerű csomagolás, márka és gyártási hely nélkül
A kis nyomásmérő nem csak úgy néz ki, akkora is, mint egy golyóstoll. Egyszerű csomagolás, márka és gyártási hely nélkül

A látványos, pálcás-csúszkás kis nyomásmérő, ennyit már csak a kupakján lévő szeleptű kiszedő miatt is megért!

A guminyomás az EU-s, és így az autógyári emissziós célok elérésében is fontos, ráadásul a biztonságra is hatással van. Nem véletlen, hogy az alacsony érékekre figyelmeztető rendszer minden Európában forgalomba hozott új autóban 2014 vége óta kötelező. Komoly tanulmányok foglalkoznak a túl alacsony guminyomások baleseti, és környezetvédelmi kockázatával, hiszen a lapos keréktől a fogyasztás, és vele az emisszió is megnő.

A legtöbb autós keveset törődik a keréknyomásokkal. A lelkiismeretesebbek egy-egy benzinkúton időnként ránéznek, de az igazi „keményvonalasoknak” nyomásmérőjük is van otthon! Igazán jókat – és elfogadhatóan pontosakat – már 3000 forint körül lehet kapni, de ennek közel kétszereséért is árulnak műszereket. A legolcsóbban 500 forint körül juthatunk egyszerű, de tájékoztató és összehasonlító otthoni mérésekre azért alkalmas darabokhoz.

BYD DOLPHIN

A nyomásmérő fej állása miatt nem könnyű a szelepre nyomni. Jobbra látszik a könnyűfém csúszka a PSI-skálával, és a szeleptű-kiszedős kupak
A nyomásmérő fej állása miatt nem könnyű a szelepre nyomni. Jobbra látszik a könnyűfém csúszka a PSI-skálával, és a szeleptű-kiszedős kupak

Nincs olcsóbb nyomásmérő!

Egy nagyáruházban, véletlenül akadtunk a nyomásmérőre, megdöbbentő 170 forintos áron. Ehhez képest kifejezetten igényes darab, a krómozott, golyóstoll-szerű kis fémszerkezet, ráadásul szeleptű-kiszedő is jár hozzá (a kupakban).

A nyomásmérő csomagolásán nem találtunk gyártási helyet, de minden bizonnyal kínai, a kézbe fogva is szépen kidolgozott cucc. A nyomásmérő  műanyag kupakját levéve látszik az alumínium, csúszó-pálca vége, rajta a 10 PSI-s alapértékkel (a csúcs 120 PSI). A PSI (Pound Per Square Inch: Font/négyzetcol) angolszász mértékegység, de nem nehéz bárra váltani: 1 PSI, 0,0689 bar. Azaz a mindennapokban nyugodtan számolhatunk 0,07-tel.

Íme, a mérés. A kép mindent elmond a használati problémákról, és a mérés pontosságát befolyásoló kialakításról
Íme, a mérés. A kép mindent elmond a használati problémákról, és a mérés pontosságát befolyásoló kialakításról

Első kísérletünk teljes kudarccal végződött, a rossz szögben (a műszer végén merőlegesen) kiálló mérőfejet egyszerűen nem tudtuk eléggé a tesztautó szelepére nyomni. Amikor végre sikerült, akkor sem mutatott semmit, a csúszka meg sem mozdult. Egy kicsit megjárattuk kézzel, olajat cseppentettünk rá, a mérőfej tömítését pedig a helyére igazgattuk egy bicskával, és már működött is: a nyomás halk szisszenéssel lökte ki a skálát. A mérést később egymás után 10-szer megismételtük, úgy, hogy előtte saját (szintén nem hiteles, de évek óta használt, jobb minőségű) műszerünkkel is megmértük; 2,2 bar volt a kerékben. A kapott értékek rendre 32 és 30 PSI között szóródtak, ami 2,2-2,1 bar-t jelent, azaz a filléres nyomásmérő egészen pontos! A fej állása, és a keréktárcsába/dísztárcsába könnyen beakadó csúszka (nekünk a teszt alatt háromszor akadt be) erősen rontja a használhatóságát, de úgy tűnik, a 170 forintos szerkezet összehasonlító mérésekre azért mégiscsak alkalmas.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

Jawa 42 FJ

Jawa 42 FJ – Több benne a roadster

Itt a 2025-ös Royal Enfield 350 Classic. Az egykori brit, de 1955 óta Indiában gyártó márka alapgépén új a tank és az ülés, átdolgozták a műszerfalát, és nagyobb az első fék.