Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Nyaralás villanyautóval – Kell egy kis áramszünet?

Vajon lehet és érdemes is lakókocsizni az elektromos autókkal?

Vajon lehet és érdemes is lakókocsizni az elektromos autó vontatással?

A közelmúltig a legtöbb villanyautóval egyáltalán nem lehetett vontatni, aztán lassan megjelentek az akár már 1500-1600 kilós fékezett utánfutók vontatására is alkalmas modellek, így a legnagyobb német autóklub, az ADAC szakemberei úgy döntöttek, a gyakorlatban is kipróbálják, milyen is a nyaralás egy modern villanyautóval.

Tervezés:

Az utazás megtervezésének egyik legfontosabb szempontja, hogy van-e útközben elég töltési lehetőség (mert sokszor hiába áll ott a töltőoszlop, nem működik), de az is fontos, hogy tudjuk, mennyire befolyásolja a fogyasztást, és vele a hatótávot a hosszú távú vontatás. A teszthez a Kia EV6-ot választották és egy, a kempingezők körében kedvelt családi lakókocsit, a Dethleffs Aero 470 FSK jelű típusát (1600 kg) akasztották utána. Az ADAC tesztelői három nap alatt négy országon utaztak keresztül: a klub bajorországi, Landsberg am Lech-i műszaki központjából indultak, majd a Brenner-hágón át jutottak el a Földközi-tengerig; visszafelé pedig a Tauern-úton mentek.

BYD DOLPHIN

Utazás:

Az első napon 532 km-t tettek meg Landsbergből a Fernpasson, a Brenneren és a Dolomitokon át egészen az Adriai-tenger északi partján fekvő olasz Cavallino-Treporti-ig (Velence megyében). A második napra 333 km jutott, a Földközi-tenger mentén Triesztig, majd Szlovénián át egészen az ausztriai Villach-ig. A harmadik napon, a Salzburgon és Münchenen keresztül Landsbergbe visszavezető út végén 416 km-t mutatott a reggel nullázott számláló.

Villanyautós nyaralás - Deathleff lakókocsi
A tesztelők a Kia EV6 csúcsváltozatát, az összkerékhajtású 325 LE-s kivitelt választották, ennek akkuja 77,4 kWh névleges kapacitású.

Vezetésélmény:

A vezetési élménnyel kapcsolatban a tesztelők csak jó tapasztalatokról számoltak be, az EV6 remekül helytállt vontatóként: a 325 LE-vel és az összkerékhajtással (ez a legerősebb modell a palettán) egyáltalán nem okozott gondot a teljesen megrakott lakókocsi, még az előzésekre is maradt tartalék. A hajtáslánc csendességén kívül külön kiemelték, hogy a parkolás és a lassú manőverezés közben a nyomaték finoman, rángatások nélkül volt adagolható. Egy-egy teljes töltéssel (az akku névleges kapacitása 77,4 kWh) 180-200 km-t tudtak megtenni. Ez az első napon egyáltalán nem jelentett gondot: a Földközi-tenger felé vezető úton csak két töltési megállásra volt szükség. Az egyetlen kellemetlenség az volt, hogy a lakókocsit mindkét alkalommal le kellett kapcsolni az autóról a töltés idejére, mert vagy nem volt elég hely a töltőnél, vagy a halszálkás parkolóból veszélyesen kilógott a szerelvény.

Villanyautós nyaralás
A tisztán elektromos hajtású munkaautók érkezésével a vontatási képességek is egyre jobban felértékelődnek. Ahhoz, hogy egy-egy villanyautó igazán jó vontató legyen, előbb utóbb elkerülhetetlen lesz a sebességváltók bevezetése náluk is.

Hátrányok:

A második és harmadik napi tesztek azonban világosan megmutatták a hátrányokat is. A közvetlen fizetés, azaz a töltőkártya nélküli töltés nem működött Szlovéniában. Érthetetlen, hogy az Európa-szerte ismert és működő bankkártyás fizetési megoldások miért nem használhatók mindenhol. Később két gyorstöltő oszlop hibája majdnem teljes kudarchoz vezetett. Az esetekből okulva, amikor a hatótáv már vészesen lecsökkent, a lakókocsit lecsatolták, otthagyták egy parkolóban, majd a töltés után visszamentek érte. Elfogadhatatlan, hogy frekventált töltőállomások esetenként akár napokig nem működnek!

Számadatok:

Az 1281 km-es túra során összesen 522 kWh-nyi villamos energiát töltöttek az autóba, nyolc töltéssel: hatszor „tankoltak” az út szélén, egyszer éjszaka a Cavallino-Treporti kempingben, az utolsót pedig az ADAC-hoz való visszaérkezés után. A ljubljanai Porsche oszlopán és az ausztriai Eisentratten-ben, az Ionity HPC-nél (High Power Charging: gyorstöltő állomás) a töltés azért nem volt lehetséges, mert az oszlopok nem működtek. 

A töltés teljes költsége 233 euró volt, ami 0,182 euró/km-es fajlagos költséget jelent; ez a júliusi 400 forintos euróval számolva 72,8 Ft/km-nek felel meg (a hazai 480 Ft/l-es üzemanyagárral mindebből 15,16 l/100 km-es névleges fogyasztás adódik).

A töltési költségek az ingyenestől a meglehetősen drágáig (79 eurócent/kWh, azaz 316 Ft/kWh) terjedtek. A kozinai (Szlovénia) gyorstöltő érdekes módon nem a felvett energiamennyiség, hanem a töltési idő alapján számolt (43 eurócent/perc, 172 Ft/perc). Az EV6-nak itt mindössze 19 percre volt szüksége 48,5 kWh felvételéhez. Ez végeredményben kedvező, 16 centes, vagyis 64 forintos kilowattóra-árat jelent. Az utak és az alagutak díja összesen 76 euró, nagyságrendileg 30 ezer forint volt. Az elektromos autóknak nem jár útdíj kedvezmény a meglátogatott országokban.

Az 1281 km-es út átlagfogyasztása 36,6 kWh/100 km-re jött ki, az autó fedélzeti számítógépe szerint. Így a tényleges hatótávolság 220 km-re csökkent. Nem szabad megfeledkezni az átlagosan 11% körüli töltési veszteségről sem ez a hatótávot ugyan nem befolyásolja. A költségeket növeli, így az út tényleges energiafogyasztása 40,7 kWh/100 km-re adódott. Az autóklub tesztelői mindent ugyanúgy csináltak, mintha hagyományos belsőégésű autóval utaztak volna, nem vezettek lassabban, vagy óvatosabban. Az első nap átlagsebessége csak 62 km/h volt. A sok országút és az Ausztriában és Olaszországban a lakókocsikra érvényes 80 km/h-s sebességkorlátozás miatt. Mivel Szlovéniában a karavánnal már 100 km/h a megengedett, és sokat haladtak autópályán, az átlagsebesség itt 70 km/h-ra nőtt. A harmadik nap kizárólag autópályán haladtak, felerészben Németországban, ahol szintén 100 km/h a lakókocsival megengedett maximum. Így az átlag 76 km/h-ra emelkedett.

Villanyautós nyaralás-Motocsónak
A vontatás jelentősen megnöveli a villanyautók fogyasztását is. A nálunk, ma még limitált árú üzemanyagokkal, költségszempontból nem versenyképes a villanyautós nyaralás, de a 2 euró/l feletti külföldi árakkal számolva már más a helyzet.

Összefoglalva:

Első pillantásra a lakókocsival „terhelt” elektromos autóval elérhető hatótávolság meglehetősen alacsonynak tűnik. Alig több mint 200 km, de még így is két-három órát lehet autózni a töltési szünetek között. A Kia gyorsan tölthető: 10%-ról 20 perc alatt 80-ra, ez nagyon fontos előny az ilyen utakon. A teszten kiderült az is, hogy kevés a gyorstöltési lehetőség az utak mentén. A fizetési megoldásokon is van még mit egyszerűsíteni.

Az előszezon miatt a töltőknél nem volt tömeg, főszezonban hosszabb várakozással és nehézkesebb parolásokkal kell számolni!

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek