Barion Pixel

Az ADAC kivitelezési-minőség tesztje – Lefelé mutat?

Az ADAC csapata 580 autót vizsgált meg kivitelezési hibák, és rossz anyagválasztás szempontból. A drágább nem feltétlenül jobb!
2025. január 18.
aron

Az ADAC csapata 580 autót vizsgált meg kivitelezési hibák, és rossz anyagválasztás szempontból. A drágább nem feltétlenül jobb!

A legnagyobb németországi autóklub, az ADAC autótesztjeiben az anyagok és a kivitelezés mi­nőségére is figyel. A klub 580 tesz­telt autót állított most sorba kifejezetten a fenti szempontok alapján. Arra jutottak, hogy sok modellnél folyamatosan romlik az úgynevezett „érzékelhető minőség”, de néhány esetben javulás is látható. Az egyre dráguló autók piacán a vásárlók az érzékelhető, megfogható minőségben is elvárják a maximumot.

Az ADAC nem egyszerre vizsgálta meg az 580 autót, az érzékelhető minőséget az egyes modelleknél külön értékelték, akkor, amikor azokat tesztelték. Ezeket az eredményeket gyűjtötték most össze
Az ADAC nem egyszerre vizsgálta meg az 580 autót, az érzékelhető minőséget az egyes modelleknél külön értékelték, akkor, amikor azokat tesztelték. Ezeket az eredményeket gyűjtötték most össze

A gyártók azonban, hiszen a felhasznált technológiák egyre drágábbak, gyakran éppen az utastéri anyagok és a kivitelezés minőségén igyekeznek spórolni. Az egyes modelleket saját elődeikkel (is) összehasonlító elemzés közhellyel indít. A drágább autók általában aprólékosabban kidolgozottak és jobb minőségű anyagokból is készülnek, mint az olcsóbbak. Ez minden kategóriára igaz, és jól látható a „kivitelezés” pontszámaiban.

Egy Toyota Aygo például, amit 2022 áprilisáig 10 000 euró körüli áron forgalmaztak, sok ponton mutatja az erőteljes „költségnyomás” jeleit. Szövet helyett festett fémlemez az ajtókon, a csomagtérben nincs karcolás elleni védelem, a tetőkárpit pedig mintha tojástartó dobozokból készült volna. Kevesebb a padlólemez-burkolat is, de a majdnem 6000 euróval drágább közvetlen utód, az Aygo X is ugyanilyen rosszul teljesít.

Nem sokkal jobb a helyzet a középkategóriában sem, ahol a drága Audi A4 nagyon jó, 1,2-es osztályzattal tündököl, a Honda CR-V viszont csak 3-ast kapott, így a Subaru Outback-kel, a Mitsubishi Outlander-rel és a Toyota RAV4-Suzuki Across párossal osztozik az utolsó helyeken.

BYD DOLPHIN

 

Az eredetileg az amerikai piacra tervezett Toyota Highlander az utolsók között végzett
Az eredetileg az amerikai piacra tervezett Toyota Highlander az utolsók között végzett

Az ADAC osztályzatai a németországi iskolarendszerben használatosakat követik, vagyis az alacsonyabb érték a jobb! Hasonló a kép a felsőbb osztályokban, ahol az amerikai kedvencek közül az eredetileg kifejezetten az USA piacának igényei alapján megtervezett Toyota Highlander, a Ford Mustang és a Chevrolet Camaro tartozik az „alsóbbrendűek” közé, de itt szerepel a Volkswagen T6.1 is, hiszen még Multivan-ként sem tud kibújni haszonjárműves bőréből, anyagai egyszerűek.

A prémiumgyártóknál csak kicsit más a helyzet. Az új Mercedes C-osztály és az Audi A3 Sportback már lefelé lóg ki a kategóriából, pedig áruk sokkal magasabb a korábbi sorozatokénál. Az ADAC tesztelői csalódtak a jelenlegi C-osztályban. Az elődöt anyagai alapján mini S-osztályként emlegették, az új sorozat műszerfalát, középső alagútját és ajtópaneljeit azonban már csak a felső részeken borítja kellemes tapintású, habosított műanyag. És amíg az előd ajtózsebei még puha műanyagból készültek, az újban, kemény felületen zajosan csúszkál ide-oda a kulcscsomó.

Akadnak olyan gyártók is, amelyek alacsonyabb árrésük ellenére is láthatóan törekszenek a magasabb belső anyagminőségre. A Mazda 3 utastere például messze kimagaslik a mezőnyből. Az ADAC szerint a Volkswagen csoport autóinak érzékelhető minősége sok éven át átlag feletti volt, de a helyzet mára megváltozott. Vegyük például az Audi A3-ast, a csomagtérpadló alatt csupasz lemez tárul elénk, és a beltérben is sok a kemény műanyag. Az előd jobban teljesített. A VW Golf szintén gyengült a Golf 7-ről Golf 8-ra váltással. Eltűnt például a motorháztető gázrugós kitámasztása, a kesztyűtartóból a filc és az A-oszlopok szövetborítása is. Ezek ugyan apróságok, mégis rontják a minőségről alkotott összképet. A T-Roc esetében pont az ellenkezője történt. A műszerfal teteje már nem fényes, kemény műanyag, hanem puha, az árhoz képest az általános utastéri anyagminőség azonban még mindig gyenge.

BYD DOLPHIN

 

A teszt abszolút első helyezettje az Audi A4-es lett
A teszt abszolút első helyezettje az Audi A4-es lett

A Hyundai egyes modelljei az utóbbi időben szintén kevésbé nyerték el a tesztelők tetszését. Mind az i20, mind pedig az i10 minősége érezhetően romlott a legfrissebb generációnál. A csomagtartókban filc helyett ke­mény műanyag felületeket találunk, a műszerfalak pedig gyakran zörögnek. Az aktuális Renault Zoe elődjéhez képest sokat javult anyaghasználatban és kidolgozási minőségében is. Az aktuális Zoe műszerfala és első ajtópaneljei is habosított műanyagból készülnek.

 

Általánosságban elmondható, hogy ha túl sokat spórol egy-egy márka, és emiatt negatív visszajelzéseket kap a vásárlóitól, vagy a sajtótól, az adott modell következő sorozatánál javul az anyagok és a kivitelezés minősége. Ez a hullámzás jól tetten érhető a BMW kompakt és középkategóriás sorozatainál (1, X1, 3), ezekből a jelenlegiek sokkal magasabb minőséget képviselnek, mint elődeik.

 

Az érzékelhető minőség változása az ADAC tesztjei alapján (kivitelezés)
Az érzékelhető minőség változása az ADAC tesztjei alapján (kivitelezés)

 

Az érzékelhető minőség változása az ADAC tesztjei alapján (anyaghasználat)
Az érzékelhető minőség változása az ADAC tesztjei alapján (anyaghasználat)

 

Az ADAC általános érzékelhető minőség táblázata
Az ADAC általános érzékelhető minőség táblázata

Megjelent: Az Autó 2022/10.

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek