Barion Pixel

Teszt: Skoda Fabia Go 1.0 MPI – Menetkész

A belépő motoros Skoda Fabia őszinte: azt nyújtja, amit ígér és ez manapság egyre ritkább tulajdonság. Egy sajnálatos dolog azért van, ám arról nem az autó tehet.

A belépő motoros Skoda Fabia őszinte: azt nyújtja, amit ígér és ez manapság egyre ritkább tulajdonság. Egy sajnálatos dolog azért van, ám arról nem az autó tehet.

 

Nem süt róla, hogy alapmodell a Skoda Fabia. Nincsenek felesleges sallangok, még a LED-es menetfényekkel sem játszottak, mint a márkák általában. Ez a kék felármentes, minden más színért (igen, a sima fehérért is) fizetni kell
Nem süt róla, hogy alapmodell a Skoda Fabia. Nincsenek felesleges sallangok, még a LED-es menetfényekkel sem játszottak, mint a márkák általában. Ez a kék felármentes, minden más színért (igen, a sima fehérért is) fizetni kell

1999 óta ez a Fabia negyedik generációja, a típus folyamatos növekedését pedig jól illusztrálja, hogy a tengelytávja (2564 mm) már 52 mm-rel nagyobb, mint az első, 1996-os Octaviáé. A csehek kisautója a szegmens nagyjai közé tartozik, a VW csoport több modelljével közös (MQB A0-ás) padlóra ültetett, 4,1 m fölé nyújtózó kasztni az elődhöz képest 11 centivel hosszabb, 5-tel szélesebb és 1-gyel magasabb; a forma pedig a legkisebb, 15 colos kerekekkel is „kiadja”, nem tűnnek aránytalannak az autó alatt.

A Skoda Fabia Go: karosszéria

A dizájn belesimul az éppen aktuális márkaarculatba, a frontrészt a széleinél szögletes, új bordázattal ellátott hűtőmaszk uralja, a fényszórók diódásak, akárcsak a hátsó lámpák, melyek között Skoda felirat váltotta a hagyományos kerek logót.

 

BYD DOLPHIN

Jól látszik, mennyivel rövidebb a hátsó ajtó, a keskenyebb nyíláson át nehezebb is beszállni, mint elöl. A hasmagasság 138 mm
Jól látszik, mennyivel rövidebb a hátsó ajtó, a keskenyebb nyíláson át nehezebb is beszállni, mint elöl. A hasmagasság 138 mm

Utastér

A nagy szögben kitárható ajtók különösen hátul fontosak, mert a nyílás itt keskenyebb, mint elöl; a vezetőülés hosszú, 520 mm-es lapjának magassága 470–550 mm között változtatható. A deréktámasz az első ülésekből hiányzik, ám az utasé isofixes, igaz, emelni-süllyeszteni nem lehet. A VW csoport autóira általában jellemző, hogy a vezetőülés és a kormányoszlop tág határok között állítható, ilyen a Fabia is. A kilátás oldalra és átlósan jó, elöl az A-oszlopok tövénél viszont jelentős a holttér (a tükröket nem az ajtólemezekre ültették). A hely – különösen széltében – bő, a térérzet kellemes, a vezetői pozíció hosszú távon sem fárasztó, a pedálrend majdnem hibátlan: a gáz és a fék között lehetne nagyobb a távolság.

 

Könnyen áttekinthető, javarészt fizikai gombokkal kezelhető a kemény műanyagokból épített pult
Könnyen áttekinthető, javarészt fizikai gombokkal kezelhető a kemény műanyagokból épített pult

Örömteli, hogy elegendő és átlagos méretű kacattartót kapunk (ajtózsebek, kartámasz doboz, kesztyűtartó, pohártartók), a kormányoszloptól balra is van nyitható rekesz, a középkonzoli mélyedés szélein pedig skodás okosság a gumiszorító és a csiptető. A középső kartámasznál már itt is elhagyták a hossz- és magasságállítást, további spórolás, hogy tetőkapaszkodókat sem találni, a nők pedig nem fognak örülni a mindkét napellenzőnél hiányzó sminktükörnek. Színek nélkül a belső eleve komor, s erre a letargikus hangulatra még rájátszanak a mindenhol kemény, kopogós műanyagok.

Az összeszerelés tisztességes, a Fabia minőségébe nehéz lenne belekötni, ugyanakkor tenyérnyi textil csupán az első utasok ajtókönyöklőjére jutott, míg hátra ennyi luxus már nem fért bele. Szerény vigasz, hogy az első ajtóbehúzók látványnak is érdekesek, nem csak jó fogásúak. A pulton a 21. századra a középen függőlegesen kiemelkedő 6,5 colos, széles keretbe tett érintőképernyő utal, minden más hagyományos, ami egyáltalán nem baj.

BYD DOLPHIN

A két nagyméretű, analóg óra között fekete-fehérben olvasható a kormányról lapozható fedélzeti számítógép, a kormányküllők nincsenek gombokkal telezsúfolva, a világítás és a manuális légkondi a forgókapcsolókkal vakon kezelhető. Mondjuk, ennél sokkal többet nem is tud az alap Fabia, igaz, nincs is rá szükség. Az infotainment menüje a keret széleire tett, hat dedikált gombbal gyorsan elérhető, például a médiaközpont, a telefon, vagy a részletes beállítások lehetősége. A váltókar mellett a startstopnak és a központi zárnak jutott gomb, a többi vakdugó, ahogy az alapmodellekben megszokott.

 

Elöl-hátul tágas a Skoda Fabia, az első ülőlapok hossza 520, a hátsóké 475 mm. Mindkét oldalon hiányoznak a tetőkapaszkodók
Elöl-hátul tágas a Skoda Fabia, az első ülőlapok hossza 520, a hátsóké 475 mm. Mindkét oldalon hiányoznak a tetőkapaszkodók

A kabin a második sorban, könyökmagasságban a saját mérésünk szerint 4,5 centivel keskenyebb, mint elöl, de két 185 centis felnőtt így is elfér, a Fabia egyik irányban sem szorít. Középen nincs kihajtható kartámasz, az ablakok tekerősek (az üvegek teljesen eltüntethetők az ajtókban), az üléstámlákra nem varrtak zsebeket és magas a padlómerevítő is, ám középen van oldalanként szabályozható szellőző.

Az alapból 380 l-es csomagtartó néhány éve az egy kategóriával nagyobb kompaktok között volt jellemző méret, a hely az üléstámlák ledöntésével 1190 l-re bővíthető. Ilyenkor sík rakodófelület azonban nem alakítható ki, továbbá hiányzik a variálható magasságú álpadló is. Ugyanakkor a padlóban teljes értékű, lemezfelnis pótkerék és a cseréhez szükséges szerszámkészlet utazik, az ötödik ajtó könnyen, jól megmarkolható fogantyúval, egy lendülettel lecsukható.

Motor, erőátvitel

A Fabiát kizárólag benzinmotorokkal szerelik, és ki gondolta volna, mondjuk a 2000-es évek elején, hogy erre a belépő 1,0 l-es, szívócső-befecskendezéses (MPI), feltöltés nélküli háromhengeresre utolsó mohikánként fogunk tekinteni? Mi sem. Ám ez a helyzet, a Skoda itt semmilyen trükköt nem alkalmaz, nincs villamosítás, nagynyomású közvetlen befecskendezés, sem turbó, ez egy „buta” szívómotor hagyományos startstoppal, némely piacon 65, nálunk 80 LE-s teljesítménnyel, ötfokozatú kéziváltóval.

 

Nem burkolták be a Skoda Fabia motorját, mégsem zajos az 1,0 l-es szívó háromhengeres. Az erejével nem villog, de a fogyasztása kedvező
Nem burkolták be a Skoda Fabia motorját, mégsem zajos az 1,0 l-es szívó háromhengeres. Az erejével nem villog, de a fogyasztása kedvező

Vezetés, menettulajdonságok

2022-ben ez maga a kőkorszak, de talán éppen ezért ilyen jó. A háromhengerességet hidegen is alig érezni, minimális a rezonancia, ami bemelegedve gyakorlatilag eltűnik. A motor hangja még pörgetve sem kellemetlen, 4000/perc fölött is csak tompán búg, nem ordít, ami azért hálás, mert a 80 LE-t 6300, a legnagyobb 93 Nm nyomatékot 3000-3750/percnél adja le, tehát a lendületes haladáshoz forgatni kell. Ebben partner a váltó, melynek karja könnyen és pontosan jár, a kapcsolási érzet kellemes, ahogy a kuplungtól sem fog bedurranni senkinek a vádlija. Az áttételeket próbálták rövidre venni, ötödikben 90-nél 2800, autópályán 130-nál éppen 4000/perc a fordulat.

A fogyasztás pozitív meglepetést okozott, bár annyit azért sejtettünk, hogy nem ez a Fabia falja majd fel a havi üzemanyagkeretünket. Ettől függetlenül a 4,4 l/100 km-es tesztkör (amit a számítógép is pontosan jelzett) harmadnyi várossal és kétharmadnyi országúttal mondhatni barátságos; egyenletes 80-100 km/h-s tempóval hajtva befértünk 4, várossal és autópályával kombinálva pedig 6 liter alá.

 

Mechanikus a rögzítőfék, ez csökkenti a hasznos helyet középen, de van elég tároló így is
Mechanikus a rögzítőfék, ez csökkenti a hasznos helyet középen, de van elég tároló így is

Persze, a közhely, hogy az éremnek mindig két oldala van, a Fabia esetében is érvényes. Bár az autó saját tömege (vezető nélkül) csupán 1041 kiló, tehát nem különösebben nehéz, a 80 LE-vel nem diktáljuk, csupán tartjuk a forgalom tempóját, de azt könnyedén.

A menetteljesítményeknél árnyalja a képet, ha kihasználjuk a jármű teljes terhelhetőségét, hiszen a százas gyorsulás 15,5 s-os ideje is menetkész állapotban, de csak vezetővel mérve értendő, és akkor üljön még be három felnőtt némi poggyásszal. Egy szó, mint száz, az 1.0 MPI motor megtanít higgadtan és előrelátóan vezetni, megbecsülni azt a minimális erőtartalékot, ami mozgósítható egy-egy előzésnél, cserébe viszont nem kér sokat az egyre drágább üzemanyagból.

 

1000 mm széles, befelé 745 mm mély a csomagtartó. A padlóba tett pótkerék kb. 40 l-t rabol a 380 l-es alapméretből. A gumi lehúzóval könnyed mozdulat az ajtó lecsukása
1000 mm széles, befelé 745 mm mély a csomagtartó. A padlóba tett pótkerék kb. 40 l-t rabol a 380 l-es alapméretből. A gumi lehúzóval könnyed mozdulat az ajtó lecsukása

A vezethetőség is éppen ilyen kettős elmélet szerinti, abban a sebességtartományban, ahol ezt a kocsit jellemzően használják, nincsenek problémák. Ha eltekintünk a 2,7 fordulatos kormány középállásban megfigyelt érzéketlenségétől, akkor az alapvetően alulkormányzottságot mutató, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésű Fabia könnyen és pontosan irányítható, a kanyarokban sem történnek váratlan, kellemetlen, pláne veszélyes meglepetések, az első tárcsa és hátsó dobfékekkel pedig mindenkor biztonságosan megállítható. Ellenben, ha forszírozzuk a száguldást, ívmenetben már szerephez jut a magas oldalfalú (/65-ös) gumik miatti oldalkúszás, a karosszéria billenése, sőt az ilyenkor rossz pillanatban fékező vezetőknél az autó hátulja is megindulhat, ami ijesztő lehet a rutintalanoknak.

A Fabia életközege elsősorban a város, ahol csendesen, kényelmesen, a ballonos gumik miatt a legtöbb úthibával jól megbirkózva használható; ugyanakkor autópályán is képes tartani a tempót, elviselhető zajok kíséretében.

 

Nagy felületen tisztít a hátsó ablaktörlő. A rakodóperem magassága 660 mm, ez manapság már alacsonynak mondható
Nagy felületen tisztít a hátsó ablaktörlő. A rakodóperem magassága 660 mm, ez manapság már alacsonynak mondható

A Skoda Fabia Go felszereltsége

Ami a felszereltséget illeti, mire ez a tesztautó eljutott hozzánk, a Go komfortszint eltűnt a konfigurátorból, így most ugyanezzel a motorral, de már jelentősen drágábban, a Go-hoz képest cirka 1,7 millió forintos felárral (7 025 000 Ft-tól) az Ambition a Skoda legolcsóbb kisautója. Hogy a Go később még visszatér-e, arra lapzártáig nem kaptunk végleges választ.

A vadonatúj Skoda Fabia nem hibátlan, de nem is okoz komoly csalódást. A megjelenése vonzó, az utastere tágas, a kezelése egyszerű, az általános minősége jó. Az alapmotornak megvannak a korlátai, de az átlagos felhasználói igényeknek szerintünk ez a hajtáslánc megfelel: napi használatra, hétvégi kirándulásokra akár két kisgyerekes családoknak is praktikus megoldás lehet, józan fenntartási költségekkel.

 

A Skoda Fabia és néhány konkurense

A Skoda Fabia és néhány konkurense

A Skoda Fabia Go 1.0 MPI adatlapja

A Skoda Fabia Go 1.0 MPI adatlapja

 

Karosszéria, felfüggesztés

+ Könnyű beszállás (elöl)
+ Helykínálat
+ Kezelhetőség
+ Ülés, kormányoszlop állíthatósága
+ Könnyen leolvasható műszerek
+ Általánosan jó minőség
+ Szellőzés (hátul)
+ Nagy csomagtér
+ Biztonságos menettulajdonságok
– Beszállás (hátul)
– Kemény műanyagok
– Kilátás (elöl)
– Hiányzó kapaszkodók, sminktükrök
– Hiányzó kenguruzsebek

Motor, erőátvitel

+ Csendes motor
+ Jó váltó

Biztonság

+ 9 légzsák alapáron
+ Vezetősegédek alapáron

Költségek

+ Fogyasztás
+ Értéktartás
– Ár

 

Krepsz Zoltán

Megjelent: Az Autó 2022/11.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek