A benzinesek mellett az új ötajtós Opel Astra egyetlen, 130 LE-s dízelmotorja is francia, amit kizárólag automata váltóval párosítanak.
Karosszéria, utastér
A fekete fényezésbe beleolvadnak az eleve szintén fekete Vizor arculati elemek, így itt csak az első-hátsó menetfények érvényesülnek, de ez ízlés kérdése. A lemezmunka összességében pontos, egyformák a hézagok, a kulcs nélkül kezelhető ajtók könnyen nyílnak és finoman csukódnak. A beszállás elöl kényelmes, bár az üléspozíció mély (460–525 mm), a remekül formázott AGR ülések lapjának hossza szokatlanul csak a vezetőnél állítható.
Az általános minőség jó, az anyagok felülete, tapintása zömmel kellemes, zavaró zörgéseket sem hallottunk, de a 12 ezer km-t futott tesztautóban már rondán összekarcolódott a zongoralakkos középkonzol. A műszeregység körüli (a teljes felületen képernyőt imitáló) vastag keret sem szerencsés, mert úgy tükröződik, mintha elvarázsolt kastélyban lennénk. A helykínálat megfelel a kategóriának, továbbá bőven van hová kacatokat szórni: nagyok a palacktartós ajtózsebek, a kesztyűtartó bélelt, a középkonzolon több rekeszt is találni, a könyöktámasz osztottan nyílik, így könnyebben pakolható az alatta lévő doboz.
A pulton kevés a fizikai gomb, helyzettől függően az ülés- kormányfűtés visszajelzései rosszul láthatók. Ahogy a hibrid tesztjében (Az Autó 2022/11.) is elmondtuk, a PSA féle infotainment jobb, mint korábban volt, könnyebb személyre szabni, gyorsabb a működése; ugyanakkor a szokásos bakik szintén előjöttek, a tolatókamera olykor makacskodott, a hangulatvilágítás pedig népmesei elemet tartalmazott: hol volt, hol nem. Az Opel Astra a második sorban sem okoz fájdalmas csalódást, megvannak a rakodási lehetőségek, kapunk szellőzőt, USB-t és középső kartámaszt. Két átlagos (185 centis) felnőtt kényelmesen elfér, a csomagtartó pedig még nagyobb is, mint a hibridben: 352 helyett alapból 422 l-es és 1339-ig bővíthető.
Motor, erőátvitel
A Citroën, Peugeot modellekből ismerős és bármiféle hibrides okosságot nélkülöző 1,5 l-es, négyhengeres HDi turbódízel teljesítményét tekintve (130 LE, 300 Nm) ideális a kompakt Opel Astrához. A hagyományos startstop gyors, a motor hamar bemelegszik, és utána kevésbé rezonál, ám a kissé tolakodó, elsősorban városban, az állandó gyorsítások miatt szinte folyamatosan hallható zaj viszont zavaró.
A gázreakció 1800/perc alatt sem tompa, de innentől kezd életre kelni az erőforrás és 3500-ig húz, mint egy kis gőzmozdony. A dinamika (0–100 km/h: 10,6 s, 209 km/h) automata váltóval is megvan, kézi nincs, csak ez a kormányról is pöcögtethető, bolygóműves nyolcas automata. Nem villámgyors, de finoman kapcsolgat, Sportban hagyja leforogni a fokozatokat, összességében szerethető. A fogyasztással túllőttünk a gyári értéken, de a mért 5,8 l/100 km-es vegyes így is jobb, mint a tölthető hibriddel mért 6,1 l.
Vezetés, menettulajdonságok
Az EMP2-es padló ugyanaz, ami a Peugeot 308-asok alatt is található, de az Opel a formánál és a felfüggesztésnél egyaránt a saját útját járhatja. A komponensek persze adottak az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros konstrukcióval, ugyanakkor a keményebb rugókkal és a feszesebbre vett csillapítással az Opel Astra mozgása élettel telibb, mint francia rokonáé.
A kormányt sokat, a két végpont között majdnem hármat kell forgatni, az irányítás ellenben pontos; ívmenetben kevesebb a karosszériamozgás, mint a Peugeot-nál, ezért viszont nem kell irreális árat fizetni a menetkomfort vonatkozásában. A szériában adott 17 colos alufelniknél nagyobb nem kell. A fékerő adagolhatósága sokkal jobban tetszett, mint a hibridben, hiszen itt nincs bizonytalanság a rekuperáció miatt.
Az Opel Astra felszereltsége
A hibridektől eltekintve a dízel a legdrágább Opel Astra, az Elegance felszereltség pedig az arany középút a Business Edition és a GS között – mindez számszerűen 12 780 000 forintot jelent listaáron. Ennyiért voltaképpen mindent megad (kulcs nélküli kezelés, adaptív LED fényszórók, kétzónás automata légkondi, digitális pult, infotainment, AGR ülések, vezetősegédek), a vevőcsalogató extrák közül csak a Mátrix-LED fényszóró és a gyári navigáció hiányzik.
Az Opel Astra: összegzés
A motorhangon kívül mással nem bosszant komolyabban a gázolajos Opel Astra. A felára a szintén 130 LE-s és automata váltós benzineshez képest 800 ezer forint, ezt fogyasztással időbe telik kitermelni, de akinek ennyit megér a nagyobb erőtartalék és a jobb rugalmasság, nem lő vele bakot.
Előnyei
– Helykínálat
– Kényelmes első ülések
– Általánosan jó minőség
– Felszereltség
– Rugalmasság
Hátrányai
– Kilátás
– Szoftveres bakik
– Pedálrend
– Motorhang
Opel Astra műszaki adatai
Soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, közös csöves turbódízel motor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1498 cm3. Furat x löket: 75,0 x 84,8 mm. Teljesítmény: 130 LE/96 kW (3750/min). Nyomaték: 300 Nm (1750/min). Nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó, elsőkerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek, ESP. Csomagtér: 422–1339 l. Üzemanyagtartály: 52 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4374x1860x1441 mm. Tengelytáv: 2675 mm. Gumiméret: 225/45 R17. Saját tömeg: 1363 kg-tól. Gyorsulás (0–100 km/h): 10,6 s. Végsebesség 209 km/h. Vegyes fogyasztás (WLTP): 4,8-5,0 l/100 km. Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km. CO2 (WLTP): 127-131 g/km. Általános garancia: 5 év vagy 200 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 2 év. Fényezési garancia: 2 év. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: 30 000 km/évente.
Ára: 12 780 000 Ft
Akciós ára: 11 680 000 Ft
TA
Megjelent: Az Autó 2023/1.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!