Alig nőtt, de tudásban sokat fejlődött az új Audi A6-os. Benzinmotorral próbáltuk.

Bezárult a kör: a BMW 5-ös, a Mercedes E és a GS-t leváltó Lexus ES után az Audi is kiterítette lapjait. Az A8-cal érkezett új hűtőmaszkot viselő A6-os változatlanul a hosszmotoros MLB-padlón gurul, tengelytávja (2924 mm) és hossza (4939 mm) 7-7, szélessége (1886 mm) 12, magassága (1457 mm) pedig csupán 2 mm-rel több, mint volt.
A lemezmunka nagyon precíz, szűkek az illesztések, de a beszálláshoz szélesre kitárható, kulcs nélkül is kezelhető ajtók – vaskos szigetelésük miatt – meglepően nagy erővel csukódnak (akit ez zavar, rendelhet szervós behúzót is). Beülni előre-hátra egyaránt kényelmes (a vezetőülés lapja a talajtól 450–530 mm magasan fut), a 490–540 mm hosszú lapú első komfortszékekhez memória, fűtés, szellőzés és masszázs is jár, az állítási tartomány – a kormányoszlopéval együtt – nagy.
Az Audi A6 utastere
Ritka, hogy a kilátás minden irányban jó, elöl csak keveset takarnak a vékony A-oszlopok és az ajtólemezből kinövő, szinte holttérmentes képet adó külső tükrök, de oldalra, sőt, átlósan hátrafelé is lehet radarok és kamerakép nélkül tájékozódni. A hely bőséges, vállban kifejezetten szellős az A6-os. A vezető környezete ultramodern, az anyagminőség színvonalas, az összeszerelés hibátlan. Egyedül a szélvédőben időnként tükröződő műszerpult lakkozott fekete felületei zavarók.
A 12,3 colos virtuális műszercsoport nem újdonság, de az MMI-nek már nincsenek fizikai gombjai. Az érintésekre rezgéssel is visszajelző, 10,1 és 8,3 colos képernyőn fut az infotainment rendszer, a tűéles grafika látványos, a kezelés gyors, a menü logikus. Kevés a tároló, az ajtózsebek szája szűk, a pohártartóknak nincs fedelük, a kartámasz alatti doboz lapos, de a kesztyűtartó nagy és hűthető.
Az A6 hátul is tágas, 190 centivel sem a lábaknál, sem a fejnél nem szorít, de középen ülni nem jó. Tolakodóan magas a padlómerevítő, és a 490 mm hosszú ülőlap formázása is kétszemélyes. A négyzónás légkondi hatékonyan dolgozik. Zavaró, hogy az üléstámlákra csak olcsó hálók jutottak, az 530 l-es, befelé rendkívül mély csomagtartó rakodópereme magas (680 mm).
Motor, erőátvitel
A 3,0 l-es, közvetlen befecskendezéses, kompresszoros V6-os benzines (340 LE) hatásfokát könnyű (mild) hibrid rendszer javítja. A startstophoz is használt 48 V-os generátor villanymotorként (szíjhajtásán át) közvetlenül a főtengelyt forgatja, a visszatermelt motorfék-energiákat lítiumionos akku tárolja el. A gázreakció már 1500/perctől élénk, az 500 Nm-es csúcsnyomaték széles sávban, 1350–4500 között végig megvan!
A váltó hétfokozatú, duplakuplungos, kormányról is pöcögtethető, lejtőn motorfékkel segítő robot. Nedves kuplungos, így finoman, rángatások nélkül dolgozik hidegen is. Az összkerékhajtás nem állandó. A quattrónál megszokott Torsen-difi helyett itt lamellás kuplung vonja a hátsó kerekeket a hajtásba, ha kell (a dízel A6 továbbra is torsenes).
Vezetés, menettulajdonságok
Az A6-os vezetése kissé steril élmény, ami igazából elismerés. Egyrészt rendkívüli a csend, a V6-os alapjárata hangtalan, rezzenéstelen, és pörgetve is csak alig hallható a működése. A startstop már 22 km/h-nál leállítja a motort, a generátoros indítással nincs köszörülés, és a rendszer intelligens is. Az Audi előtt álló kocsi indulására máris „röffent”, nem tartunk fel senkit. A másik trükk a motor leállása menet közben (55–160 km/h között), amiből csak annyit vesz észre a vezető, hogy felvillan az aktív startstop zöld fénye a műszerfalon, majd elalszik.
A gazdaságos vezetést a navigáció adatai (helyszín, sebességkorlátozások és domborzat) alapján is segíti az autó, és ha feleslegesen nyomjuk a gázt, megrezegteti a pedált a talpunk alatt, hogy vegyük le és guruljunk. Ha a gyári adatokat nem is sikerült hozni, a városban mért 11,1 l/100 km-es fogyasztás mindenképpen remek érték egy ilyen nehéz (1760 kilós) és erős benzines autótól, ahogy a 8,9 l/100 km-es tesztátlag is nagyon jó. Ami a komfortot illeti, a zajok távoliak, a főtengely hetedikben 90-nél 1200-at, 130 km/h-nál 1800-at fordul percenként – ezek dízelesen alacsony értékek –, az erőtartalék bőséges, a rugalmasság minden forgalmi helyzetben meggyőző.
Az elöl-hátul multilink felfüggesztés trükkök (adaptív csillapítás, légrugózás) nélkül is kényelmes, még a 19 colos alufelnikkel sem ütött bántóan nagyokat. Az elektronikus védelemmel és az összkerékhajtással mind a tapadás, mind az ívmenet bolondbiztos, a 2,3 fordulatos, villanyszervós kormány közvetlen és pontos, a Drive Select sportos üzemmódjában érezhetően „húzósabb” működéssel – ettől több visszajelzés azért nem jut a vezetőnek.
A fékerő finoman adagolható, többszöri vészfékezés után sem tapasztaltunk nyúlósságot, túlmelegedést. A biztonságot az Audi ismert vezetősegédei növelik, amelyek közül több egymással összhangban, egyre kifinomultabban működik. Az adaptív tempomat leköveti a táblák sebességjelzéseit, a navigáció alapján lassít lakott területekhez, körforgalmakhoz érve, majd ezeket elhagyva automatikusan gyorsít (nem kell címet megadni, anélkül is igazodik a körülményekhez). A sávtartóval autópályán szinte már önvezető az A6-os, de a kormányt biztonsági okokból fogni kell.
Az Audi A6 felszereltsége
A kipróbált tesztautó gazdagon felszerelt Design volt, de a WLTP-mérések befejezéséig a benzines 50 TFSI motor nem rendelhető, így egyelőre nem is szerepel az árlistán. Emiatt sem az autó árát, sem pontos alapfelszereltségét nem tudjuk közölni. A vadonatúj A6-os felvette a konkurensek által elé dobott kesztyűt. Minősége, helykínálata, technikai tudása, de leginkább utazási komfortja a felső-középkategória egyik legkívánatosabb autójává teszi.
Az Audi A6 Design 55 TFSI quattro aut. adatlapja
Az Audi A6 és néhány konkurense
Karosszéria, felfüggesztés
+ Minőségi lemezmunka
+ Kényelmes beszállás
+ Nagyon csendes, tágas utastér
+ Jó kilátás
+ Kényelmes ülések
+ Kidolgozás (anyagok, összeszerelés)
+ Az infotainment kezelése
+ Huzatmentes szellőzés
+ Nagy csomagtér
+ Menettulajdonságok
+ Utazási komfort
– Nehezen csukódó ajtók
– Hátul magas padlómerevítő
– Magas rakodóperem
– Kevés kacattartó
– Tükröződő műszerpult
Motor, erőátvitel
+ Csendes, erős motor
+ Könnyű hibrid
+ Finom váltó
+ Pontos kormányzás
Biztonság
+ Vezetősegédek
+ Intelligens tempomat
+ Hatékony fék
Költségek
+ Gazdag felszereltség
+ Értéktartás
+ Kedvező fogyasztás
Krepsz Zoltán
Megjelent: Az Autó 2018/10.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!