Barion Pixel

Tesztnapló: Skoda Enyaq iV 80 – Simply kever?

A tisztán elektromos Skoda Enyaq a VW ID.4 cseh átirata, és sokak szerint a Skoda a villanyautók terén is könnyen az anyamárka fejére nőhet.
2025. június 10.
admin

A tisztán elektromos Skoda Enyaq a VW ID.4 cseh átirata, és sokak szerint a Skoda a villanyautók terén is könnyen az anyamárka fejére nőhet.

 

Pluszpénzért kivilágítható a hűtőmaszk, ami itt kizárólag látványelem, funkciója nincs. A kilincsek hagyományosak, jó fogásúak, a Skoda Enyaq ezzel nem bohóckodik
Pluszpénzért kivilágítható a hűtőmaszk, ami itt kizárólag látványelem, funkciója nincs. A kilincsek hagyományosak, jó fogásúak, a Skoda Enyaq ezzel nem bohóckodik

Karosszéria, utastér

Látványra az Enyaq inkább egyterű, mint SUV, elöl a skodás hűtőmaszkot is megtartották, igazából semmi nem utal a tisztán elektromos üzemre. A 4,65 m hosszú, 2765 mm tengelytávú karosszéria bőven méri a helyet, minden irányban nagyvonalú a térérzet, hátul döbbenetes a lábtér és az üléspad ugyan két személyre formázott, ettől függetlenül hárman is elférnek. A vezető magasan ül, a kilátás csak hátra körülményes, de a manőverezésben sokat segít a 360 fokos kamera.

 

1510 mm a szélesség, rengeteg a hely, a csehek megtartották a középkonzolt. A kormány- és ülésfűtés alapáras, a szélvédőre vetítő head-up kijelzőért már fizetni kell
1510 mm a szélesség, rengeteg a hely, a csehek megtartották a középkonzolt. A kormány- és ülésfűtés alapáras, a szélvédőre vetítő head-up kijelzőért már fizetni kell

Az első ülések adhatnának jobb oldaltartást, egyébként hosszú távon is kényelmesek, tág határok között állíthatók, az anyagválasztás szín­vonalas, ahogy az összeszerelésbe sem tudtunk belekötni. Egy apróságot vettünk észre. Ha tengelyirányban teljesen betoljuk a kormányoszlopot, a műszerfal pereme hozzáér az ablaktörlő bajuszkapcsolójához és beindul a szélvédőmosó. Elegendő a fedélzeti tárolók száma, a nagy ajtózsebek filccel béleltek, akárcsak a bal térdhez tett fiók. Kapunk esernyőt, jégkaparót, szemeteszsákot, a szlogenszerű „simply clever” érzetet, az egyszerű használhatóságot az Enyaq is tudja.

BYD DOLPHIN

 

Elöl 510, hátul 500 mm az ülőlapok hossza, utóbbi remek érték. A vezetőüléshez elektromos mozgatás, deréktámasz és memória is járt pluszban
Elöl 510, hátul 500 mm az ülőlapok hossza, utóbbi remek érték. A vezetőüléshez elektromos mozgatás, deréktámasz és memória is járt pluszban

A megtartott középkonzollal és az ide tett irányváltóval (kvázi „váltókarral”) a pult más, mint az ID.4-ben, de a kezelhetőség ugyanarra a sémára épül, mint a Volkswagenben. A legfontosabb adatok a kormány mögötti 5,3 colos kijelzőn láthatók, minden más a már szériában 13,0 colos érintőképernyőn jelenik meg és innen is vezérelhető. A légkondinál hasznos az „okos klíma”, ami egy érintéssel elindítja a fontos funkciókat (pl. lábak melegítése, tiszta kilátás, friss levegő), egyébként a teljes menü némi affinitással könnyen tanulható, hozzá lehet szokni. A képernyő alatti csúszkás felület itt sincs este kivilágítva. Elöl nincs extra csomagtartó, de hátul minden rendben, az 585–1710 l-es befogadóképesség tisztességes, természetesen álpadlóval, akasztókkal, komfort üléstámla döntéssel, akár láblendítéssel nyitható ajtóval.

Motor, erőátvitel

A 77 (bruttó 82) kWh-s akku a legnagyobb kapacitású, amit a Skoda Enyaq jelenleg kaphat, a 204 LE-s villanymotor második az erősorrendben, a hajtás a hátsó kerekeké (a 265 LE-s iV 80x csak összkerékhajtással él). Az egyetlen lassító áttétellel 160 km/h a végsebesség, 8,6 s a százas gyorsulás, tehát amire a valóságban szükség van, azt csont nélkül hozza a Skoda. D-ből kapcsolhatunk B üzemmódot, nagyobb motorfékkel és erősebb visszatöltéssel – ez városban kiválóan használható –, míg a kormányfülekkel három fokozatban finomíthatunk a rekuperáció erősségén, sőt adaptív állást is választhatunk.

 

BYD DOLPHIN

Fizetni kell a háromzónás légkondiért. Skodás figyelmesség a vezetőajtóba tett esernyő
Fizetni kell a háromzónás légkondiért. Skodás figyelmesség a vezetőajtóba tett esernyő

A menetvezérlő a normál beállításon kívül Eco, Comfort, Sport és egyénileg összeállított Individual programokat kínál. Mivel a teszt ideje alatt még hideg, reggel 0 fok Celsius alatti hőmérséklet is gyakran előfordult, tudtuk, hogy az 532 km-es hatótávot és a 16,2-17,4 kWh-s áramfogyasztást, amit a gyár ígér, nem fogjuk hozni. Ha kellett, használtuk a (hőszivattyús) fűtést, állandóan ment a kormány- és az ülésfűtés (utóbbi hátul is), így végül 19,2-21,6 kWh/100 km között alakult a fogyasztásunk, míg a hatótáv minden esetben 400 km fölé ment. Aki sokat autópályázik, annak itt 300-350 km-rel érdemes kalkulálni, ugyanakkor jó hír, hogy kedvezőbb hőmérséklet esetén a mért fogyasztás csökken, a hatótáv pedig nő. A fedélzeti töltő 11 kW-os, ezzel 7-8 óra egy teljes töltés ideje, míg a 135 kW-s gyorstöltővel, ha akad megfelelő oszlop, a Skoda szerint fél órába telik 10-ről 80%-ra telíteni.

Vezetés, menettulajdonságok

Ahogy az összes villanyautó, a Skodáé is nehéz, saját tömege 2032 kg, ami egyszerre előny és hátrány. Előny, mert ez a két tonna elképesztő magabiztossággal vasalja ki az úthibákat, a gördülési komfort a 19 colos alufelnikkel sem szenved szóra érdemes csorbát, az Enyaq kiváló utazóautó. Ugyanakkor mindig érezni, hogy nem szeretnénk az uralmat elveszíteni, mert akkor úgy szállunk el, mint a balta nyél nélkül.

 

Megújultak a kormánygombok. A színes kijelzők képe éles, az érintőképernyőn az okos klíma kezelőfelülete látható (jobbra lent)
Megújultak a kormánygombok. A színes kijelzők képe éles, az érintőképernyőn az okos klíma kezelőfelülete látható (jobbra lent)

Az elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés biztos alapokat ad, abban a tartományban, amit a közúti közlekedés szabályai engednek, az Enyaq abszolút magabiztosan mozog, 2,7 fordulatos kormányával pontosan irányítható, a fékje – ami hátul dob és nem tárcsa – hatékony, az ívmenet problémamentes, nincs különösebb baj, de mindig megvan az érzés, hogy ebből a komfortzónából jobb is nem kibillenteni. Amit viszont különösen élveztünk, az a csend, ami eleve a villanyautózás egyik pozitív velejárója, azonban remek hangszigetelésével a Skoda erre rátett még egy lapáttal.

Felszereltség

Az alapmodellen felül csak Sport­line választható, de már előbbi indulóára is 22,76 millió forint ezzel a hajtáslánccal, többek között kilenc légzsákkal, számos vezetősegéddel, LED fényszóróval, fény- és esőszenzorral, Loft belső csomaggal, kétzónás automata légkondival, infotainment rendszerrel, okostelefon tükrözéssel, hang- és gesztusvezérléssel, menetvezérlővel, tempomattal és 19 colos alufelnikkel.

 

Befelé 930 mm mély a csomagtartó, szélessége 995 mm, az álpadló alatt jut hely a töltőkábelnek is. Kapunk akasztókat, az üléstámlák innen is dönthetők
Befelé 930 mm mély a csomagtartó, szélessége 995 mm, az álpadló alatt jut hely a töltőkábelnek is. Kapunk akasztókat, az üléstámlák innen is dönthetők

Összegzés

Nem kérdés, hogy a Skoda Enyaq iV 80 meggyőzően teljesített. Hasz­nálhatóságával, praktikus részleteivel, teljesítményével nem erőlteti rá senkire, hogy villanyautó, ugyanakkor csendes futása, belsőégésű erőforrásokhoz képest jobb rugalmassága egyértelmű előny. Tölthetősége hozza azt az átlagot, amit a versenytársak tudnak, s ez elmondható a fogyasztásáról és a hatótávjáról is. Az ára magas, sőt drágább, mint az ID.4, így ebben már tényleg a Volkswagen fölé kerekedett.

Előnyei

– Kényelmes beszállás
– Helykínálat
– Jó kilátás
– Sok kacattartó
– Nagy csomagtartó
– Csendes futás
– Menetkomfort

Hátrányai

– Műszerfalba beleérő bajuszkapcsoló
– Első ülések oldaltartása
– Fékpedál érzete (alacsony sebességnél)
– Vezetéskor érződő nagy tömeg
– Drága

 

Közel 19 centi a hasmagasság, a rakodóperem 685 mm. A Skoda Enyaq is a moduláris MEB padlón gurul, sőt az első ilyen autó a VW csoporton belül, ami nem Németországban készül
Közel 19 centi a hasmagasság, a rakodóperem 685 mm. A Skoda Enyaq is a moduláris MEB padlón gurul, sőt az első ilyen autó a VW csoporton belül, ami nem Németországban készül

A Skoda Enyaq iV 80 műszaki adatai

Villanymotor teljesítménye: 204 LE/150 kW. Nyomatéka: 310 Nm. Lítiumion akkumulátor energiatároló képessége (bruttó/nettó): 82/77 kWh. Egyfokozatú erőátvitel, hátsókerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés. Elöl hűtött tárcsafékek, hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható elektromos rögzítőfék, ESP. Csomagtér: 585–1710 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4649x 1879×1620 mm. Tengelytáv: 2765 mm. Gu­mi­méret: 255/50 R19. Saját tömeg: 2032 kg-tól. Gyorsulás: (0–100 km/h): 8,6 s. Vég­sebesség: 160 km/h. Vegyes áramfogyasztás: 16,2-17,4 kWh/100 km. Tesztfogyasz­tás: 19,2-21,6 kWh/100 km. Gyári hatótáv: 532 km. Általános garancia: 4 év vagy 100 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 4 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 100 000 km. Rozsda­ga­rancia: 12 év. Szervizciklus: 15 000 km vagy évente. Ára: 22 766 020 Ft

 

PA

Megjelent: Az Autó 2022/7.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek