A tisztán elektromos Skoda Enyaq a VW ID.4 cseh átirata, és sokak szerint a Skoda a villanyautók terén is könnyen az anyamárka fejére nőhet.

Karosszéria, utastér
Látványra az Enyaq inkább egyterű, mint SUV, elöl a skodás hűtőmaszkot is megtartották, igazából semmi nem utal a tisztán elektromos üzemre. A 4,65 m hosszú, 2765 mm tengelytávú karosszéria bőven méri a helyet, minden irányban nagyvonalú a térérzet, hátul döbbenetes a lábtér és az üléspad ugyan két személyre formázott, ettől függetlenül hárman is elférnek. A vezető magasan ül, a kilátás csak hátra körülményes, de a manőverezésben sokat segít a 360 fokos kamera.
Az első ülések adhatnának jobb oldaltartást, egyébként hosszú távon is kényelmesek, tág határok között állíthatók, az anyagválasztás színvonalas, ahogy az összeszerelésbe sem tudtunk belekötni. Egy apróságot vettünk észre. Ha tengelyirányban teljesen betoljuk a kormányoszlopot, a műszerfal pereme hozzáér az ablaktörlő bajuszkapcsolójához és beindul a szélvédőmosó. Elegendő a fedélzeti tárolók száma, a nagy ajtózsebek filccel béleltek, akárcsak a bal térdhez tett fiók. Kapunk esernyőt, jégkaparót, szemeteszsákot, a szlogenszerű „simply clever” érzetet, az egyszerű használhatóságot az Enyaq is tudja.
A megtartott középkonzollal és az ide tett irányváltóval (kvázi „váltókarral”) a pult más, mint az ID.4-ben, de a kezelhetőség ugyanarra a sémára épül, mint a Volkswagenben. A legfontosabb adatok a kormány mögötti 5,3 colos kijelzőn láthatók, minden más a már szériában 13,0 colos érintőképernyőn jelenik meg és innen is vezérelhető. A légkondinál hasznos az „okos klíma”, ami egy érintéssel elindítja a fontos funkciókat (pl. lábak melegítése, tiszta kilátás, friss levegő), egyébként a teljes menü némi affinitással könnyen tanulható, hozzá lehet szokni. A képernyő alatti csúszkás felület itt sincs este kivilágítva. Elöl nincs extra csomagtartó, de hátul minden rendben, az 585–1710 l-es befogadóképesség tisztességes, természetesen álpadlóval, akasztókkal, komfort üléstámla döntéssel, akár láblendítéssel nyitható ajtóval.
Motor, erőátvitel
A 77 (bruttó 82) kWh-s akku a legnagyobb kapacitású, amit a Skoda Enyaq jelenleg kaphat, a 204 LE-s villanymotor második az erősorrendben, a hajtás a hátsó kerekeké (a 265 LE-s iV 80x csak összkerékhajtással él). Az egyetlen lassító áttétellel 160 km/h a végsebesség, 8,6 s a százas gyorsulás, tehát amire a valóságban szükség van, azt csont nélkül hozza a Skoda. D-ből kapcsolhatunk B üzemmódot, nagyobb motorfékkel és erősebb visszatöltéssel – ez városban kiválóan használható –, míg a kormányfülekkel három fokozatban finomíthatunk a rekuperáció erősségén, sőt adaptív állást is választhatunk.
A menetvezérlő a normál beállításon kívül Eco, Comfort, Sport és egyénileg összeállított Individual programokat kínál. Mivel a teszt ideje alatt még hideg, reggel 0 fok Celsius alatti hőmérséklet is gyakran előfordult, tudtuk, hogy az 532 km-es hatótávot és a 16,2-17,4 kWh-s áramfogyasztást, amit a gyár ígér, nem fogjuk hozni. Ha kellett, használtuk a (hőszivattyús) fűtést, állandóan ment a kormány- és az ülésfűtés (utóbbi hátul is), így végül 19,2-21,6 kWh/100 km között alakult a fogyasztásunk, míg a hatótáv minden esetben 400 km fölé ment. Aki sokat autópályázik, annak itt 300-350 km-rel érdemes kalkulálni, ugyanakkor jó hír, hogy kedvezőbb hőmérséklet esetén a mért fogyasztás csökken, a hatótáv pedig nő. A fedélzeti töltő 11 kW-os, ezzel 7-8 óra egy teljes töltés ideje, míg a 135 kW-s gyorstöltővel, ha akad megfelelő oszlop, a Skoda szerint fél órába telik 10-ről 80%-ra telíteni.
Vezetés, menettulajdonságok
Ahogy az összes villanyautó, a Skodáé is nehéz, saját tömege 2032 kg, ami egyszerre előny és hátrány. Előny, mert ez a két tonna elképesztő magabiztossággal vasalja ki az úthibákat, a gördülési komfort a 19 colos alufelnikkel sem szenved szóra érdemes csorbát, az Enyaq kiváló utazóautó. Ugyanakkor mindig érezni, hogy nem szeretnénk az uralmat elveszíteni, mert akkor úgy szállunk el, mint a balta nyél nélkül.
Az elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés biztos alapokat ad, abban a tartományban, amit a közúti közlekedés szabályai engednek, az Enyaq abszolút magabiztosan mozog, 2,7 fordulatos kormányával pontosan irányítható, a fékje – ami hátul dob és nem tárcsa – hatékony, az ívmenet problémamentes, nincs különösebb baj, de mindig megvan az érzés, hogy ebből a komfortzónából jobb is nem kibillenteni. Amit viszont különösen élveztünk, az a csend, ami eleve a villanyautózás egyik pozitív velejárója, azonban remek hangszigetelésével a Skoda erre rátett még egy lapáttal.
Felszereltség
Az alapmodellen felül csak Sportline választható, de már előbbi indulóára is 22,76 millió forint ezzel a hajtáslánccal, többek között kilenc légzsákkal, számos vezetősegéddel, LED fényszóróval, fény- és esőszenzorral, Loft belső csomaggal, kétzónás automata légkondival, infotainment rendszerrel, okostelefon tükrözéssel, hang- és gesztusvezérléssel, menetvezérlővel, tempomattal és 19 colos alufelnikkel.
Összegzés
Nem kérdés, hogy a Skoda Enyaq iV 80 meggyőzően teljesített. Használhatóságával, praktikus részleteivel, teljesítményével nem erőlteti rá senkire, hogy villanyautó, ugyanakkor csendes futása, belsőégésű erőforrásokhoz képest jobb rugalmassága egyértelmű előny. Tölthetősége hozza azt az átlagot, amit a versenytársak tudnak, s ez elmondható a fogyasztásáról és a hatótávjáról is. Az ára magas, sőt drágább, mint az ID.4, így ebben már tényleg a Volkswagen fölé kerekedett.
Előnyei
– Kényelmes beszállás
– Helykínálat
– Jó kilátás
– Sok kacattartó
– Nagy csomagtartó
– Csendes futás
– Menetkomfort
Hátrányai
– Műszerfalba beleérő bajuszkapcsoló
– Első ülések oldaltartása
– Fékpedál érzete (alacsony sebességnél)
– Vezetéskor érződő nagy tömeg
– Drága
A Skoda Enyaq iV 80 műszaki adatai
Villanymotor teljesítménye: 204 LE/150 kW. Nyomatéka: 310 Nm. Lítiumion akkumulátor energiatároló képessége (bruttó/nettó): 82/77 kWh. Egyfokozatú erőátvitel, hátsókerék-hajtás. Elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés. Elöl hűtött tárcsafékek, hátul dobfékek, hátsó kerekekre ható elektromos rögzítőfék, ESP. Csomagtér: 585–1710 l. Hosszúság x szélesség x magasság: 4649x 1879×1620 mm. Tengelytáv: 2765 mm. Gumiméret: 255/50 R19. Saját tömeg: 2032 kg-tól. Gyorsulás: (0–100 km/h): 8,6 s. Végsebesség: 160 km/h. Vegyes áramfogyasztás: 16,2-17,4 kWh/100 km. Tesztfogyasztás: 19,2-21,6 kWh/100 km. Gyári hatótáv: 532 km. Általános garancia: 4 év vagy 100 000 km. Védőszárny szolgáltatás: 4 év. Fényezési garancia: 4 év vagy 100 000 km. Rozsdagarancia: 12 év. Szervizciklus: 15 000 km vagy évente. Ára: 22 766 020 Ft
PA
Megjelent: Az Autó 2022/7.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!