A középkategóriás Volvo V60 kombi bőven kapott a nagy V90-es formai és műszaki megoldásaiból is.
Az új Volvo V60 tökéletesen beleillik a 90-esekkel elindított márkaarculatba. A karosszéria növekedése figyelemreméltó, erre a lépésre a szűk előd ismeretében szükség is volt. A tengelytávba (2872 mm) közel tíz centit toldottak, a hossz (4761 mm) ennél is többel, 12,6 centivel nyúlt. A lemezmunka nemcsak látványos, a szűk résezéssel precíz is, a kulcs nélkül kezelhető ajtók kis erővel, finoman nyílnak-csukódnak.
A Volvo V60 utastere
Elöl mélyre kell ülni (az ülőlap talajtól mért magassága 420–470 mm), hátul az ajtó nyílhatna nagyobb szögben, és a fejre is vigyázni kell a hátrafelé lejtő tető miatt. A vezetőülésből az átlagnál jobb a kilátás: vékonyak az A-oszlopok, a tükrök az ajtólemezekből nőnek ki, így minimális a holttér; oldalra és átlósan szintén jó a helyzet, az oszlopok itt sem vastagok.
A tág határok között elektromosan állítható, memóriás első ülések remekül formázottak, hosszú távon is marasztaló a kényelem, a komfortot fűtés, szellőzés és masszázs fokozza; az egyetlen furcsaság, hogy a 480–530 mm hosszú lap combtámasza csak a menüből állítható.
A V60-as nem a legtágasabb a kategóriájában, de a térérzet minden irányban szellős. Az anyagok tapintásra kellemesek, az összeszerelés prémiumautóhoz illően zörejmentes. Az első utasokat magas és széles középkonzol szeparálja el, ennek oldalait puha textil burkolja – a hosszú lábú vezetők jobb lábát nyomhatja a fal. A műszerpult a mostanság szokásos Volvo-sémát követi, a napsütésben is jól olvasható műszerek vetítettek, a legfontosabb infók head-up kijelzőn futnak, középen álló formátumú a 9,0 colos érintőképernyő. A légkondi kezelését is magába foglaló Sensus infotainment lapozható menürendszere logikus, a működés gyors.
Az első lap ötletes gyűjtőoldal, a leggyakrabban használt funkciókkal (a tartalom konfigurálható), így nem kell állandóan a menüben turkálni. Van elég kacattartó, a középkonzolon a pohártartó elfedhető, a kesztyűtartó nem nagy, de hűthető. Hátul 190 centivel is jó a lábhely, a tér 6 centivel keskenyebb, mint elöl, de a padló magas púpja, illetve a négyzónás légkondi lábtérbe benyúló konzolja eleve megnehezíti a harmadik (középső) utas életét. Az apró holmik itt is többfelé szórhatók (az első üléstámlákon zsebek helyett csak hálók vannak), a csomagtérből dönthető támlák 60:40 arányban osztottak. A csomagtartó 529–1441 l-es, pereme nem magas (610 mm), a 181 centire felnyíló ajtó
zárja kiáll.
Motor, erőátvitel
A Volvo már csak egyetlen 2,0 l-es, négyhengeres, startstopos, közvetlen befecskendezéses, turbós benzinmotort tart, amit a T6-ban kettős feltöltés, turbó és jól hallhatóan sivító kompresszor spannol 310 LE-re. A maximális 400 Nm-es nyomatékát széles sávban kínáló gép 2000/perc alatt sem erőtlen, de 2500–5000 között virgonc igazán, a gázreakció itt különösen élénk, főleg Sport üzemmódban. A nyolcgangos bolygóműves automata a kormányról nem, csak a karral pöcögtethető, a lejtőket, emelkedőket okosan felismeri, és alacsony fokozatokban a motorfékje is hatásos. Az összkerékhajtás a szokásos lamellás kuplungos automata rendszer, a nyomaték alapból az első kerekekre jut. A startstop gyorsan indít, a vegyes tesztfogyasztás 9,1 l/100 km lett, ami a teljesítmény ismeretében nem is rossz eredmény.
Vezetés, menettulajdonságok
Akárcsak korábban a Saabok, a Volvo V60 is a középkonzolról, egy mívesen kidolgozott kapcsoló elfordításával indítható. A gépzaj csak kívülről hallható, a kabin alapjáraton csendes, és menet közben még autópályán sincsenek fárasztó zajok – itt a motor 130-nál, nyolcadikban 2100/perccel forog. A menetteljesítmények sportosak (0–100 km/h: 5,8 s), a végsebességet elektronika korlátozza 250 km/h-ra.
Az összkerékhajtású Volvo magabiztosan lő ki vizes, csúszós burkolaton is, a jobb tapadás komoly biztonságnövelő, bár ezen a területen a V60 tucatnyi jól ismert asszisztenssel (vészfékező, adaptív tempomat, sávtartó, táblafelismerő stb.) is segíti a vezetőt. A 2,8 fordulatos szervokormány nem igazán közvetlen és informatív, de az irányítás pontos, hajtási befolyások alig érezhetők.
Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztés igényes megoldás, a rugózási kényelem jó, de a csillapítás – különösen a feláras 19 colos kerekekkel – eltúlzott, az úthibák felütnek, zötyög a Volvo (pluszpénzért adaptív Four-C felfüggesztés is vehető). Az ívmenet nagyon stabil, gyors kanyarokban is inkább jóindulatúan alul-, mint túlkormányzott, és nem okoznak gondot a hirtelen terhelésváltások sem. A fékerő lineárisan adagolható, de az elgurulás elleni Auto Hold sokszor erős rántással fogja meg a kocsit.
A Volvo V60 felszereltsége
Az Inscription felszereltsége gazdag (lásd az adatlapon), de nem teljes, a vevőcsalogató extrák (Sensus navigáció, napfénytető, négyzónás légkondi, Bowers & Wilkins audio, komfort első ülések) és a komolyabb vezetősegédek (adaptív tempomat, 360 fokos kamera, parkolósegéd) fizetősek.
A Volvo középkombija formailag és műszaki tudásban is nagyot lépett előre. Ezzel az izmos hajtáslánccal a konkurensek tábora meglehetősen szűk.
A Volvo V60 és néhány konkurense
A Volvo V60 adatlapja
Karosszéria, felfüggesztés
+ Pontos lemezillesztések
+ Csendes utastér
+ Helykínálat
+ Jó kilátás
+ Nagyon kényelmes ülések
+ Kidolgozás (anyagok, összeszerelés)
+ Infotainment kezelése
+ Kíméletes szellőzés
+ Variálható csomagtér
+ Alacsony rakodóperem
+ Menettulajdonságok
– Beszállás (hátra)
– Magas padlómerevítő (hátul)
– Csak menüből állítható ülésfunkciók
– Szűk lábtér (elöl)
– Csillapítás, kátyútűrés
Motor, erőátvitel
+ Izmos motor
+ Jó gázreakció
+ Jó váltó
+ Pontos kormány
– Az Auto Hold rángat
Biztonság
+ Sokféle vezetősegéd
+ Hatékony fék
+ Összkerékhajtás
Költségek
+ Gazdag felszereltség
+ Elfogadható fogyasztás
– Drága extrák
Krepsz Zoltán
Megjelent: Az Autó 2018/10.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!