Barion Pixel

Teszt: Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation – Díszlövés

Az Insignia második generációja még mindig az Opel legnagyobb modellje, nagyobb mint valaha.
2025. március 26.
admin

Az Insignia második generációja még mindig az Opel legnagyobb modellje, nagyobb mint valaha.

 

Látványos az Opel Insignia karosszériája, a légellenállás tudományától kapott igen jó (Cw: 0,26) osztályzattal. A gépháztető könnyűfém, egy esetleges gyalogosbaleset sérülését kicsit megemelkedve, automatikusan csökkentheti
Látványos az Opel Insignia karosszériája, a légellenállás tudományától kapott igen jó (Cw: 0,26) osztályzattal. A gépháztető könnyűfém, egy esetleges gyalogosbaleset sérülését kicsit megemelkedve, automatikusan csökkentheti

Az Opelnek presztízst kell faragnia az Insigniából, ha igazán sikerre akarja vinni, mert a márka felszentelt hívei már évek óta nem tudnak nagyobb modellbe ülni. Az ékességet, címert, díszt jelentő név választásával már az első generáció is erre törekedett, szökési sebességgel szakadt el a korábbi vonalvezetéstől, ez a második generáció pedig teljesen új alapokon viszi tovább a rokon formát.

A csekély külső (6,7 cm-es) méretnövekedés ellenére látványosan tágabb lett a belső tér, presztízsét az átrajzolt forma és a térnövelés mellett a felszereltség bővítése, a kiviteli és anyagminőség további javítása is sikerrel emeli.

Méretváltozásban a hatalmas, 9,2 centis tengelytávnyúlás a legjelentősebb, de a manőverezhetőségnek jót tett a túlnyúlások zsugorítása, és szintén fontos, hogy a tömeg – felszereltségre vetítve – jelentősen, 175 kg-mal alacsonyabb.

BYD DOLPHIN

Aki késsel-villával kajálja az Opel tudatformáló rigmuskáját, amely szerint az Insigniában a szobrászművészet és a német precizitás találkozik, az mindezt meg is eszi, ha szemével végigsimítja a külsőt, ráközelít a résekre, a puha belső műanyag ajtóborítás-szélekre, a műszerfal borítására, a bőrözésre, a díszítőbetétek felületére, és rá is tapint ezekre, fülel az ajtók záródására.

Opel Insignia utastere

Lényegre törően áttekinthető műszerfal, valós és vetített műszerekkel, multifunkciós kormánykerékkel
Lényegre törően áttekinthető műszerfal, valós és vetített műszerekkel, multifunkciós kormánykerékkel

A műszerfal kialakítása logikus és jól áttekinthető, a műszerek egy része valós (fordulatszámmérő), egy része virtuális, de teljesen valósnak látszó vetítéssel, ilyen például a mára már teljesen kikopott voltmérő, amit éppen ez az egyszerű kis hazugság, a műszer vetíthetősége tett kézenfekvővé – ha már az elektromos jel úgyis kéznél van.

Okos a szemlélet, a „ha már megvan a szélvédőre vetített műszerpark” (head-up dis­play), akkor a műszerpultban elég a digitális sebességmérő (bár racionálisan szemlélve még ez is felesleges), de szélvédőre vetíthető a táblafelismerés, a navigáció, a beállított rádióállomás vagy éppen az alkalmazkodó sebességtartó automatika beállított határértéke is. A műszerpult közepére is rátehető a navigáció, a fedélzeti számítógép meg sok egyéb.

A középső nagy, 7 colos, színes érintőképernyőről a szokásosok vezérelhetőek, alatta pedig a kétzónás szellőzés hagyományos kezelői, óriási bukfenccel: a legfontosabbat, a szellőzés helyét csak a képernyőről lehet változtatni. A vezetékkel felkötött telefon is tükröztethető, az Insigniában őrangyalként immár itthon is elérhető a nemzetközi diszpécseres rendszer, az OnStar, az automatikus baleseti értesítővel, de kérésre akár (magyarul is) foglalható szoba, s a diszpécser navigációs útvonalat is telepíthet.

BYD DOLPHIN

 

Nemcsak ízléses, de érezhetően egészséges is az első ülések kiképzése
Nemcsak ízléses, de érezhetően egészséges is az első ülések kiképzése

Az első helyek méretesek, az Insignia belső szélességével osztályelső, és a mai választékból a legjobb (egészségileg minősített), hosszítható ülőlapos üléseket adja, a tesztautóban elektromos magasság-, íveltség- és oldaltámasztás-állíthatósággal, memóriával, masszírozóval. A multifunkciós kormány két síkban állítható és fűthető is. A kardánboksz jótékony karcsúságától a lábhelyszélesség tekintélyes.

A körbeláthatóság nem erőssége az Insigniának. A magas ajtószegélyek miatt az oldalra látás messze nem hibátlan, átlósan hátra a harmadik oszlop takar, hátra pedig az ablakvetület lőrésnyire zsugorítja a látványt.

 

Jelentős a lábtér hátul, a kardánalagút széles és magas is, ez az ára a négykerékhajtásra is alkalmas padlólemeznek. A hátsó üléseknek csak a támlái dönthetők előre, karok meghúzásával akár a csomagtérből
Jelentős a lábtér hátul, a kardánalagút széles és magas is, ez az ára a négykerékhajtásra is alkalmas padlólemeznek. A hátsó üléseknek csak a támlái dönthetők előre, karok meghúzásával akár a csomagtérből

A hátsó szélesség átlagos, de ami sokkal fontosabb: a tengelytáv-növeléssel a hátsó lábtér hatalmas lett. A belmagasság inkább normális, mint szellős. A kardánalagút magas és széles is, nyilván az azonos padlólemezt használó négykerékhajtás miatt. A három részre tagolt üléstámla közepe a síalagút szerepére hivatott, az – akár a csomagtéri karokkal elérhető – előredöntéssel 1450 literre növelhető az egyébként 490 literes csomagtér. A padlólemez alatt a teljes pótkerék is elférne, de defektjavító az eredeti tartozék.

Motor, erőátvitel

Az új, 1,5-ös, csupa könnyűfém, közvetlen befecskendezéses, startstopos, 165 lovas turbómotor az alapjárattól kezdve végig, még a hevesebb gyorsításkor is szépen, halkan forog. Finom kuplunggal, magas elindulási kultúrával akasztható a nyomatéka a kerekekre. Halvány vonóerő ugyan már 1500-as fordulattól megjelenik, ez 2000-re kicsit fokozódik, de átütő vonóerő csak 2500-tól jelenik meg, ezért sportosabb vezetéshez nagyon igényli az alaposabb kihúzatásokat, az autópályán csak 3000 felett igazán rugalmas, hatodik fokozatban 1000-es percenkénti főtengely-fordulat 45 km/h-s sebességet jelent.

A startstop messze nem hibátlan (de legalább kikapcsolható), sajnos többször nem tér magához időben, ilyenkor nincs mit tenni, mint piros fülekkel megszégyenülve kell a piros lámpánál várni az automatikus újraindításokra. A hatfokozatú váltónak jó az osztása, a kapcsolhatósága élvezetes.

 

A mindössze 1,5-ös, közvetlen befecskendezéses, csupa könnyűfém turbós motor nagyobb, mint gondolnánk. Minden tartományban csendesen és finoman forog
A mindössze 1,5-ös, közvetlen befecskendezéses, csupa könnyűfém turbós motor nagyobb, mint gondolnánk. Minden tartományban csendesen és finoman forog

A felfüggesztések (elöl McPher­sonok, hátul összetett spirálrugós karrendszer) hatalmas rugózási ké­nye­lemmel, csendesen, alacsony gördülési zajokkal dolgoznának, de a 245/45-ös gumik az élesebb úthibákon nagy zökkenésekkel, érdesebb útfelületen gördülési ricsajjal tönkreteszik ezeket a pozitív tulajdonságokat.

(A ballonosabb gumik nyilvánvalóan sokat javíthatnak.) Semlegesek a saját kanyarodási tu­laj­donságok, sportosan kormányoz­ható a viszonylag rövidre (2,6 fordulatra) és könnyűre áttételezett, megfelelő visszajelzésekkel reagáló elektromechanikus rásegítéssel. A fékpedál hatásosan, jól adagolható­an mozdítgat a négy tárcsafék be­té­tein, az elektronikus kézifék a visszagurulás-gátlás szerepkörét is ellátja.

 

A 490 literes csomagtér alatt akár teljes értékű pótkerék is elfér. Az átemelési küszöb közepesen magas
A 490 literes csomagtér alatt akár teljes értékű pótkerék is elfér. Az átemelési küszöb közepesen magas

Opel Insignia felszereltsége

 

Rövidítettek a túlnyúlásokon. Hatalmas az ötödik ajtó, a nagy ferde üveg kis vetülete erősen rontja a kilátást a vezetőülésből, ráadásul a harmadik oszlop mögötti ablakimitáció valójában nem is átlátszó
Rövidítettek a túlnyúlásokon. Hatalmas az ötödik ajtó, a nagy ferde üveg kis vetülete erősen rontja a kilátást a vezetőülésből, ráadásul a harmadik oszlop mögötti ablakimitáció valójában nem is átlátszó

A felszereltség gazdag, érdemes kiemelni a nagyon jó (oldalanként 32 LED-ből felépített), a szembejövő és előttes forgalomhoz, a kanyarodáshoz és a sebességhez alkalmazkodó, 320 ezer forintba kerülő intelligens világítást, de ezt alapáron még az Innovation felszereltség sem kapja meg.

Jók a városi ütközésmegelőző rendszer jelző és beavatkozó beállításai. Szépen dolgozik a sebességtartó automatika, a sávelhagyást felügyelő lekormányoz az útburkolati jelekről, de (igaz, nem is ez a feladata), a VW Passatétól eltérően, önálló pontos sávtartáshoz nem elég. E felszereltségen kívüliekhez érdemes a táblázatunkon végigszaladni.

Az Opel Insignia minden szempontból minőségi autó, méretéhez képest kiemelkedően tágas beltérrel, nagy kényelemmel, gazdag felszereltséggel.

 

Az Opel Insignia és néhány konkurense

Az Opel Insignia és néhány konkurense

 

Az Opel Insignia adatlapja

Az Opel Insignia adatlapja

 

Karosszéria, felfüggesztés

+ Igen jó anyag- és kidolgozási minőség kívül és belül
+ Jó vezetési kényelem
+ Tökéletesen formázott első ülések
+ Jól tervezett műszerfal könnyű használattal
+ Magas rugózási kényelem, élvezetes kormányozhatóság
+ Jelentős lábhelyek hátul
– Beszállási kényelem
– Általánosan rossz átláthatóság a magas ajtószegélyek miatt
– Közepes csomagtérküszöb
– A vetített kijelző kormányküllőtől takart állítógombjai
– Az ülésállítás gombjainak elhelyezése
– A szellőzés helyének szabályozása csak a képernyőről érhető el

Motor, erőátvitel

+ Nagyon kulturált járású, csendes motor
+ Hibátlan elindulási hajlam
+ Nagyon finoman kapcsolható váltó
– Erősen kifogásolható startstop-működés
– Alacsonyabb fordulaton kevés nyomaték

Biztonság

+ Jó kormány- és fékrendszer
+ Jó világítás
+ Jól megválasztott ütközésmegelőzés (érzékelés, jelzés, beavatkozás)
+ Szélvédőre vetített információk jó megvalósítása
+ Gyalogosvédelmi motorházfedél
+ Sok vezetéssegítő extra
– A szellőzés áramlási iránya csak képernyőről szabályozható
– A head-up kijelző kapcsolóit takarja a kormány
– A vezetőülés vezérlőgombjai vezetés közben nem láthatók
– Nincs térdzsák

Költségek

+ Bő felszereltség már az alap­kivitelben is
+ Ár
– Az extrák drágák

 

Surányi Péter

Megjelent: Az Autó 2017/8.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek