Barion Pixel

Menetszél: Cadillac Series 62 Sedan de Ville (1956) – Viva Las Vegas!

A Cadillac de Ville maga volt az erő, a kényelem és a stílus. Egy különleges, kifogástalanra restaurált példányt mutatunk be.
2025. június 11.
admin

A Cadillac de Ville maga volt az erő, a kényelem és a stílus. Egy különleges, kifogástalanra restaurált példányt mutatunk be.

 

1956-ban 41 732 Hardtop Sedan de Ville készült, átlagos áruk 4500 dollár volt
1956-ban 41 732 Hardtop Sedan de Ville készült, átlagos áruk 4500 dollár volt

A Cadillac de Ville története

A de Ville 1949-ben bukkant fel a Cadillac árlistáin, és eleinte a Series 62 jobban felszerelt változata volt, több krómmal, elektromos ablakokkal és bőrbelsővel. Az 5,4 l-es V8-ashoz négyfokozatú automata járt. Az első időkben csak kétajtós kupéként gyártották, de így is folyamatosan nőttek az eladásai. Az első évben még csak 2150 készült, de 1951-ben már 10 241-et adtak el belőle. Formáit a General Motors két legendás tervezője, Bill Mitchell, a Cadillac főstilisztája és főnöke, Harley Earl rajzolta.

 

A korszakban a Series 75 volt a Cadillac csúcs, a de Ville eggyel alatta állt a rangsorban
A korszakban a Series 75 volt a Cadillac csúcs, a de Ville eggyel alatta állt a rangsorban

1956 fontos év volt a de Ville történetében. Megjelent a négyajtós, és a B-oszlopok nélküli Hardtop Sedan, miközben a hagyományos két- és négyajtós is alaposan átalakult. Hogy még több tekintélyt sugározzon alacsonyabb, szélesebb és hosszabb lett, a motorháztető púpját pedig ellaposították és a hűtőmaszk is megváltozott. A műszakiak szintén kitettek magukért, sok ponton frissítették az akkor már nyolc éve gyártott V8-ast. Átalakították az égéstereit, megnövelték a főcsapágyakat, új vezérműtengelyt és hatékonyabb hűtőventilátort szereltek be, a hengerűrtartalmat pedig 5,4-ről 6,0 l-re növelték. Így a teljesítmény 250-ről 285 LE-re nőtt.

BYD DOLPHIN

 

A keretek az ablakokkal együtt süllyednek a halkan csukódó súlyos ajtókba
A keretek az ablakokkal együtt süllyednek a halkan csukódó súlyos ajtókba

A Hydra Matic váltót szintén átdolgozták, gyorsabb lett, és megjelent rajta a „P” (parkoló) állás. A kormányrásegítés erejét 50%-kal megnövelték és ugyanígy járt a fékrásegítő is, jelentősen nőtt a fékerő. A differenciálmű áttételén is változtattak, ettől megnőtt az utazósebesség. A kényelmi kütyük között elérhetővé vált az állomáskeresős rádió, a motoros első ülésállítás és egy különleges csemege, a tető-légkondi is. Utóbbit a csomagtartóba építették be (ezért két légbeömlőt vágtak a hátsó sárvédők tetejére), és a szélvédő alatt futó átlátszó plexicsövön vezették a hideget előbb tetőbe, majd onnan több lyukon át az utastérbe.

 

Hatalmas és mély a csomagtartó, a lépcsőn jól elfért a légkondi doboza
Hatalmas és mély a csomagtartó, a lépcsőn jól elfért a légkondi doboza

 

BYD DOLPHIN

A rendszert a Frigidaire gyártotta és 620 dollárt kértek érte akkor, amikor egy átlagos ház 10 000, egy átlagautó 2000 dollárba, egy gallon benzin pedig 21-23 centbe került. Nem csoda, hogy csak 1956-ig használták, a következő évtől áttértek egy egyszerűbb és olcsóbb megoldásra. A kupé és a szedán is nagy siker lett, utóbbiból már a megjelenése utáni első évben többet adtak el, mint az alapját adó Series 62-ből. A márka vezetősége 1959-ben önálló, saját jogú modellé léptette elő a de Ville-t, a drasztikusan átszabott típus a Series 6300 nevet kapta, hivatalosan ezt tekintik a de Ville első generációjának.

A tesztautó: Cadillac Series 62 Sedan de Ville

 

A 22 választható szín közül a „Sonic Blue” volt az egyik legnépszerűbb
A 22 választható szín közül a „Sonic Blue” volt az egyik legnépszerűbb

A kupé volt a legmenőbb, de a mi négyajtósunk is érdekes, a Sedan de Ville-ek ősatyja, 1956-os, álomszép darab. Alapkivitel, légkondi és motoros állítású kanapé nélkül, de állomáskeresős rádióval és négy elektromos ablakkal. Eléggé rossz állapotban érkezett Magyarországra, már túl van egy hároméves komoly tatarozáson. A kasztnit ki kellett lakatolni és újrafényezni, az összes kárpitot kicserélték. A motor működött, de új dugattyúkat, szelepeket és tömítéseket kapott, és a váltót is felújították. Egyedül a futómű és fékek maradtak érintetlenek.

Utastér

Az utastérben egy régen letűnt boldogabb világ kellékei sorakoznak: krómtengerben úszó masszív kapcsolók, hatalmas, vékony kormány és egy majdnem fél méter széles sebességmérő. Az egybeülés fantasztikusan puha és kényelmes, olyan széles, hogy akár hárman is bőven elférnek. Vegytiszta hivalkodás és rock’n roll, és még el sem indultunk! A V8-as lúdbőröztetően mormog, hidegen is alacsony az alapjárata, puhán forog.

 

A kormány és a pult alsó részének színe mindig egyforma volt
A kormány és a pult alsó részének színe mindig egyforma volt

Finoman gyorsul, megtorpanás, rángatás nélkül, lendületesen: elképesztő, hogy ez az óceánjáró 11,4 s alatt és 100 km/h-ra, a legkellemesebb utazótempója a korszak Amerikájába illően 55+10 mérföld/óra, azaz nagyjából 105 km/h. Ha odalépünk, innen is szépen gyorsít tovább, miközben akár másodikig visszakapcsol, meglepően gyorsan és puhán. Ha kell az európai autópálya-tempót is tartja. 1956 volt az elődjénél kifinomultabb, de bonyolultabb és drágábban is gyártható Controlled Coupling Hydra Matic váltó első éve, a híres GM-féle Turbo Hydra Matic elődjéé. Nagyszerűen dolgozik, csak ha nagyon figyelünk, akkor vesszük észre a kapcsolásokat.

 

Hátsó szalonban főúri a kényelem és pazar a lábtér
Hátsó szalonban főúri a kényelem és pazar a lábtér

Menetteljesítmény

A hatalmas tömeg nemcsak lendületben, de kimozdíthatatlanul egyenesben is tartja a Caddy-t. Futóműve kellemesen – sőt talán túlságosan is – puha, a kátyúk felett rendületlenül siklik át, de közben ring, mint egy hajó, fékezéskor bólogat, gyorsításkor felemeli az orrát, kanyarban pedig bebilleg. Elől a Cadillac szótárában „Knee-Action” felfüggesztésnek nevezett futómű dolgozik, eredete a 30-as évekig vezethető vissza. A szerkezet hosszú alsó és rövidebb felső A-karból áll, a lengéscsillapítók a csavarrugókban dolgoznak. Az 50-es évek végére a modernebb megoldások kiszorították a gyártásból.

 

Krómtálcán tálalták a műszereket: sebesség-, vízhőfok-, tankszint- és fokozatmutató
Krómtálcán tálalták a műszereket: sebesség-, vízhőfok-, tankszint- és fokozatmutató

A rugózásnak az ülések és a nagy ballonos gumik is besegítenek, így tényleg főúri kényelemben utazhatunk. A kormány rásegítése olyan erős, hogy valóban egy ujjal is forgathatjuk, de érezhető késéssel reagál, az ívmenet pedig mindig kissé alulkormányzott. Hatalmas utastér, rengeteg króm és komfort. Mi kell még a gyönyörhöz? Talán egy saját benzinkút. A maga korában, az USA-ban, amikor 23 centet kértek egy gallonnyi benzinért senkit sem érdekelt a fogyasztás, ma már ijesztően hangzik a 25 l/100 km. A fékrendszer négy dobból áll nem túl erős rásegítővel. A kisebb teherautónyi tömeget csak úgy állítják meg elfogadhatóan, ha jól rálépünk a pedálra.

 

A V8-as alu-dugattyús, és Carter porlasztó táplálja. A kétkarburátoros, és a teljesítményt 305 LE-re emelő Power Pack-et itt felárért adták, az Eldorado-ban alapfelszerelés volt
A V8-as alu-dugattyús, és Carter porlasztó táplálja. A kétkarburátoros, és a teljesítményt 305 LE-re emelő Power Pack-et itt felárért adták, az Eldorado-ban alapfelszerelés volt

Műszaki adatok

Motor: OHV-vezérlésű V8-as benzinmotor, elől hosszában beépítve.
Hengerűrtartalom: 5972 cm3.
Furat x löket: 101,6×90,0 mm.
Kompresszióviszony: 9,7:1.
Teljesítmény: 285 LE, 4600/perc fordulaton.
Nyomaték: 542 Nm, 2800/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elől kettős keresztlengőkaros csavarrugós, hátul merevtengely hosszanti laprugókkal. Elől-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elől-hátul dobfékek rásegítővel.
Felépítmény: négyajtós hatüléses acélkarosszéria alvázon.
Hosszúság x szélesség x magasság: 5636x2032x1575 mm.
Tengelytáv: 3277 mm.
Tank: 76 l.
Végsebesség: 185 km/h.
Gyorsulás (0–100 km/h): 11,4 s.
Saját tömeg: 2064 kg.

 

K

Megjelent: Retro Mobil 2023/3.

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, így előfordulhat, hogy a benne szereplő egyes információk elavultak. Kérjük, hogy az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek