Fiat Twinair kéthengeresek

Elkészült a Fiat régóta emlegetett 875 köbcentis kéthengeres benzinese. Lengyelországban gyártják. Az Autó július 29-én megjelenő számában darabokra szedjük!

A kéthengeres Twinair csupa könnyűfém, szívócső befecskendezéses, hengerenkénti négyszelepes, egy felülfekvő vezérműtengelyes, de szívószelepeinek vezérlése (elektrohidraulikus úton) változó (Multiair), fojtószelepe van, de csak indításkor használja. Három teljesítményváltozat létezik, a szívó alap 65, a kétféle turbós kivitel 85, illetve 105 LE-s. A dugattyúk együtt jármnak, a járásegyenetlenségeket kiegyenlítő tengely simítja, a váltók egyelőre mind ötfokozatúak, van kézi, és robotizált is (Dualogic). Az évi félmilliós sorozatban készülő, Euro5-ös besorolású motorcsalád először az 500-asban mutatkozik be, már idén szeptemberben, de egyelőre csak a 85 lovas, azaz a gyengébb turbós lesz kapható, alapáron startstop rendszerrel (az autó olasz ára 13 250 euró, azaz kb. 3,7 millió forint). Ezzel a motorral az 500-as végesebssége 173 km/óra, és 11 másodperc alatt gyorsul állásból 100 km/órára. A Fiat más márkáknak is el szeretné adni Twinair termelése egy részét, és hamarosan duplakuplungos robotváltót is kínál majd hozzájuk. Ebben állítólag villanymotornak is jut hely, így a hibrid előtt is szabad az út.

A 85 LE-s kivitel átlagfogyasztása az 500-asban kéziváltóval mindössze 4,1 l/100 km, széndioxid kibocsátása 95 g/km
 
A Multiair vezérlés elektrohidraulikus úton a szelepnyitások mélységével is operál, így erős szívócsúvákuum híján a vezérműtengelyről hajtott szivattyú működteti a fékszervót. A képen jól látszik a turbó
 
Minden Twinair változat változó vezérlésű, és hengerenkénti négyszelepes, a vezérműtengelyt lánc hajtja