A Spykeré lesz a Saab

Noha korábban már meg is kezdődött a Saab felszámolása, most megállították, hiszen a svéd autómárkát végül a holland Spyker sportautó-gyárnak adja el a General Motors.

A Saab újraélesztése új modelleket is jelent. Elsőként az ez évre ígért, korábban már soha el nem készülőnek vélt 9-5 érkezhet

Tavaly év végén az összes vételi ajánlat teljes visszautasításával már véglegesnek tűnt a Saab bezárása, ám most fordult a kocka. Mivel a hír teljesen új keletű, január 28-án megjelenő számunkban is búcsúztatjuk még a Saabot, amit most mégis az egyik korábbi ajánlattevőnek, a holland Spykernek adtak el. Az eladáshoz nyilvánvalóan hozzájárult a Saab tulajdonosok masszív tiltakozása is, de a legfőbb érv azonban a munkahelyek megmentése lehetett. Az elmúlt években félgőzzel sem termelő Saab volumenét mindenképp feljebb kívánja tornászni a Spyker. A beruházáshoz a hírek szerint 400 millió eurós hitelt kap az Európai Fejlesztési Banktól a Spyker, melyért maga a svéd kormány vállal garanciát. A csupán Svédországban közel 3500 embert foglalkoztató Saab duplán jól jön az ahhoz mérten törpényi, alig 100 embert alkalmazó Spykernek, hiszen egyedi sportautói a jövőben a Saab értékesítési- és szerviz-hálózatát élvezhetik. Közös pont a márkák életében, hogy valaha a Spyker is gyártott repülőgép motorokat, emblémája ezért egy propeller. A második világháború előtt alapított Saab pedig eredetileg egyértelműen repülőgépgyártónak készült, részletes története lapunk e héten megjelenő 2010. februári számában olvasható.

Az először 1898-ban, majd 2000-ben újra alapított "holland" Spyker egynegyedét egyébként az Orosz, Vlagyimir Antonov által vezetett Convers csoport, míg másik 25 százalékát az Egyesült Arab Emirátusokhoz tartozó Abu-Dzabi kormánya által vezetett Mubadala Fejlesztési Társaság birtokolja. Az eddig szintén veszteséges Spyker terveik szerint a Saab-bal együtt nyereségessé tehető.