Termékteszt: Hyundai HYD-402 elektromos ütvecsavarozó

A kerékcsere szinte elengedhetetlen kelléke a mára divat- és alapszerszámmá lett ütvecsavarozó.

A téli-nyári kerékcsere, ha megvannak a kerékgarnitúrák, az emelő a bak és a hely is a munka elvégzéséhez, a leggyakrabban a feszesre húzott kerékcsavarokon bukik meg. Különösen a gumisok hajlamosak úgy meghúzni a csavarokat, hogy kézi eszközökkel szinte oldhatatlanok. Általában az autó gyári kerékkulcsával még egy közönséges defektet követő kerékcsere is esélytelen. A mai ütvecsavarozók jól átvezetnek ezen a nehézségen, de az utcai kerékcseréhez, könnyen, csak az akkumulátorosak használhatók, azok viszont viszonylag drágák. Az ütvecsavarozók, ma már az apróbb szerelésekhez is nélkülözhetetlenek, óriási előnyük, hogy a szorosra húzott csavarokat, anyákat (ha hozzájuk lehet férni velük) nagyon könnyen, erőfeszítés nélkül lazítják ki, de talán még ennél is lényegesebb, hogy a sokszor csak nehezen kivitelezhető ellentartás nélkül is eredményesek. Az ütvecsavarozók legnagyobb érdeme éppen ezért a szoros csavarok lazíthatósága, a meghúzáshoz már közel sem ilyen fontosak, sőt kártékonyak lehetnek. A nyomatékra állítható elektromos és pneumatikus kulcsok általában nem pontosak, ezért az igazi nyomaték beállítását sokkal jobb kézi nyomatékkulcsra, vagy érzésre bízni. Nyugodtan elmondható, hogy az ütvecsavarozók legfontosabb szerepe a csavarlazítás és ehhez legfontosabb paraméterük a nyomatékuk.

A piacon körülnézve, az akkumulátoros eszközök árától megrettenve a vezetékes változatok közül válogattunk, az éppen aktuális kerékcsere előtt, paraméterei és ára alapján, a Hyundai HYD-402 mellett döntöttünk.

Szépen kivitelezett, egyszerű szerszám, 500 W-os teljesítménnyel, 0-3200/min szabályozható fordulatszámmal, szabványos 14 mm-es négyszöggel a dugókulcsokhoz, finom műanyag dobozban, négy barnított kerékkulccsal, és ami a leglényegesebb, 300 Nm nyomatékkal. Mivel a személyautók kerékcsavar meghúzási nyomatéka mérettől függően 50-140 Nm közötti a 300-as érték a teljes kínálatot biztonsággal felöleli. A próba eredményeit felesleges részletezni, az árához képest esztétikusan és finoman kivitelezett szerszám könnyűszerrel hajtotta ki a téli gumikkal szerelt kerekek csavarjait (lásd a videónkat), és az óta már az egyéb szerelési munkákat is mérhetetlenül megkönnyítette. Mivel azonban nyomatéka nem szabályozható, csavarok meghúzására egyáltalán nem javasoljuk.

Surányi