A Lexus talált egy rést a luxusautók piacán: a kényeztető kisbuszt. Kipróbáltuk és nem vitás, az LM sofőrrel használva az igazi, de kötelességtudatból a volánja mögé is beültünk.

Kezdjük néhány fontos számmal. A 6+1 személyes Luxury ára 46,9, a négyüléses Supreme kivitelé 56,9 millió forint, extrák nem rendelhetők, csak a metálfényezésnek (700 ezer Ft) és a világos hangulatú belsőnek (1 000 000 Ft) van felára. A hazai importőr még idén 50 autó értékesítését tervezi, ebből 20-ra már szerződést kötöttek. A magánügyfél értékesítés itthon jelképes 5 százalék, a cégek dominálnak és arányaiban tízből hat az akár prémium családi autónak is alkalmas Luxury.
De mi is a Lexus LM valójában? Ránézésre kisbusz, közelebbről luxusjármű, az LM pedig a Luxury Mover rövidítése. Korábban a Toyota Alphard adta az LM műszaki alapját, most az új generációval fordult a kocka, az alaposan megerősített GA-K padlón guruló Lexusból készül az aktuális Alphard. Mifelénk, a német luxuslimuzinok uralta Európában az LM csodabogárnak tűnik – mi tagadás, a forma valóban különc –, pedig Ázsiában komoly hagyományai vannak e műfajnak, nem új ötletről van szó.
Versenytársként nálunk csak a Mercedes V-osztály és a Volkswagen Multivan említhető, de ezek haszonjármű alapú modellek, a kényeztető luxus szempontjából édeskevés sötétített üvegezéssel, variálható bőrülésekkel, meg alufelnivel.
A Lexus ebbe a vékony résbe szeretne éket verni. Valódi, személyautós génekkel rendelkező luxusmodellt kínálni elsősorban szállodáknak, személyszállító cégeknek, vállalatoknak, valamint olyan magánügyfeleknek, akiknek fontos az utazási kényelem – és nem utolsósorban szeretnének valami mást, egyedibbet, feltűnőbbet, mint egy sablonos S-osztály.
Lexus lévén az LM hibrid, Európa a 2,5 l-es szívómotoros 350h-t kapja piacoktól függően front-, vagy mechanikus kapcsolat nélküli E-FOUR összkerékhajtással (két villanymotorral), 250 LE-s teljesítménnyel, a nyomatékátvitelnél a szokásos e-CVT bolygóművel. Az 500h-ban az RX-ből ismerős 2,4 l-es turbós benzines forog. Megkérdeztük: ha lesz rá valós igény, a márka megvizsgálja a forgalmazás lehetőségét.
A Luxury és a Supreme külső méretei egyformák, csak másként osztották el bennük a 3000 mm-es tengelytáv adta teret. Közös, hogy mindkettőben a második sor ülésein van a hangsúly: ezek a repülőgépek első osztályát idézik és kényelmes, lábtartós, karfás nyugággyá varázsolhatók fűtéssel, szellőztetéssel és valóban érezhetően dögönyöző masszázzsal. A Luxury egyterű fedélzete kisbuszos, a harmadik sor középső +1 utasa helyében nem lennénk, még akkor sem, hogy onnan tökéletesen látni a mennyezetből lehajló 14,0 colos képernyőn futó műsort.
A Lexus Supreme más világ, egyrészt hátul még nagyvonalúbb a helykínálat, másrészt a vezetőtér fallal és leengedhető, gombnyomásra elhomályosítható üveggel van leválasztva, így tényleg adott a privát szféra – a tető- és az oldalüvegek rolókkal árnyékolhatók. A falban 48,0 colos képernyőn, osztott felületen akár kétféle műsor is nézhető, de bonyolíthatunk videokonferenciát, vagy élvezhetjük a 23 hangszórós Mark Levinson hifi hangzását, miközben kedvenc italunkat kortyoljuk, amit a fedélzeti hűtőből vehetünk elő.
Mindkét utasnak jár okostelefon méretű személyes vezérlő (sőt külön-külön adhatunk hangparancsokat), ezzel az átlagnál aprólékosabban szabályozhatjuk a légkondit, a fényeket és különféle relaxációs, frissítő, nyugtató programokat indíthatunk. Mindent valódi fa és puha bőr borít, az alapszín fekete, a világos hangulat feláras, a dekoráció rézszínű.
Egy kör rajta
Amikor autót cseréltünk, rögtön feltűnt, hogy a hiányzó térelválasztó fal miatt a Lexus Luxury-ban sokkal jobban érzi magát a vezető, mert tágabb határok között állítható az ülés, a Supreme az utas autója, aki sofőrt alkalmaz. A pult elrendezését tekintve az új NX és RX sémáját követi, ebben nem különc az LM. A motor csendes, de a Supreme extra hangszigetelése hátul jobban érvényesül. Az adaptív csillapítással dolgozó felfüggesztésen sokat dolgoztak, hogy minimalizálják a nemkívánatos karosszériamozgásokat és felütéseket, ez alapvetően sikerült, ennél jobb eredményt valószínűleg csak lég-, vagy hidropneumatikus rugózással lehetne elérni. Fogyasztást nem mértünk, de ígéretünk van hazai tesztautóra, akkor erre visszatérünk.
Zé
Megjelent: Az Autó 2023/11.