Az FH 30 éve a Volvo teherautó-kínálatának csúcsa. Új, tisztán elektromos változata akár 300 km feletti hatótávra képes és 666 LE-s hajtáslánccal is választható.
A Volvo nagyon hisz a hosszú távú teherszállítás villamosíthatóságában, annyira, hogy már összesen hat nehéz-teherautó családjában kínál akkumulátoros-elektromos hajtást. A márka hagyományosan az üzemanyagcellás (hidrogénes) megoldásokat is fejleszti, ilyen teherautói már futnak, de a hidrogéntöltő-hálózat ritkasága és ára miatt, fejlesztőgárdájuk szerint az akkus megoldások szintén életképesek és nem is csak a városi-elővárosi fuvarozásban.
Az FH a Volvo Trucks csúcs-sorozata, aktuális generációját, a harmadikat, 2012-ben mutatták be és 2020-ban frissítették fel. Akár 16 l-es turbódízellel is megrendelhető, de a márka teljes erővel a villamosítás felé törekszik, tervei szerint már 2030-ra értékesítései fele elektromos teherautókból áll majd. Az akkumulátoros-elektromos modellek típusjelzése nemes egyszerűséggel csak Electric, az FH így a 4×2, 6×2 és 6×4 hajtásképlettel megrendelhető nyerges konfigurációkon kívül nehéz teherautó változatban akár nyolctengelyesként is kapható (8×2, 8X4). Az FH Electric minden tengelye légrugós, és az extrakényelmes Globetrotter fülkék XL változata is elérhető hozzá.
Vízhűtéses, háromfázisú motorból a belépő változatban is kettő dolgozik, 450 LE-s összteljesítménnyel, a hárommotoros kivitel a csúcs, 666 LE-s. A váltó a márka jól ismert robotizált szerkezete, a navigáció adatai alapján a domborzati viszonyokat is figyelembe vevő 12 fokozatú I-Shift. A motorokhoz hasonlóan folyadékhűtéses, lítiumionos akkukból a kiviteltől és a teljesítménytől függően 2-6-ot építenek be, bruttó össz-kapacitásuk 180-tól 540 kWh-ig terjed. Az FH 4×2-es, nyerges vontató változatának hatótávolsága, a legnagyobb teleppel jóval 300 km feletti. Ennek bizonyítására külön tesztet is szervezett a Volvo, ott 40 tonnás össztömeggel futott egy próbaszerelvény Németországban, 80 km/h-s sebességgel, valós forgalmi körülmények között, és 345 km-es hatótávolságot ért el.
A fejlesztők szerint az Electric teherautók akkumulátorai 25 fokon dolgoznak a legjobb hatásfokkal, a beépített hűtő-fűtő rendszer ezen a hőfokon igyekszik őket tartani, de extrém hidegben, és nagy melegben a telepek töltés közben elő is kondicionálhatók, azaz – akár okostelefonos appról – előre felfűthetők, vagy lehűthetők még az indulás előtt.
A töltési teljesítmény alapesetben is 43 kW, de a rendszert a 250 kW-os egyenáramú gyorstöltésre is felkészítették, az utóbbival a legnagyobb akkupakk is teljesen feltölthető – a veszteségeket is figyelembe véve – akár 2,5 óra alatt, a 80%-os szint pedig akár már 1,5 óra után megvan.
A Volvo elsősorban városközi, és nem nemzetközi fuvarozásra szánja az FH Electric-et, de 300 km feletti hatótávolságával és gyors tölthetőségével hosszabb utakra is beválhat.
SZG
Megjelent: Az Autó 2023/3.