Barion Pixel

BYD ATTO3 elektromos autó

Bemutató: Lexus RZ 450e

Az RZ a Lexus népes SUV családjának első, már kifejezetten elektromos hajtásra tervezett tagja. Nem is készül belőle még csak hibrid sem.
2023. október 20.
SZG

Az RZ a Lexus népes SUV családjának első, már kifejezetten elektromos hajtásra tervezett tagja. Nem is készül belőle még csak hibrid sem.

Lexus RZ 450e- Bemutató - AZ Autó
Az apró hűtőmaszk légáteresztése bőven elég az akkunak és a motoroknak, ha éppen nincs szükség hűtésre, villanymotoros zsalu zárja el

A 4,8 m hosszú Lexus RZ a Toyota bZ4X édestestvére, padlójuk is azonos, a márka e-TNGA nevű szerkezetében két folyadékhűtéses villanymotor dolgozik, egy elöl (204 LE) és egy hátul (109 LE), kombinált rendszerteljesítményük így egy egyszerű összeadás eredményeként 313 LE. A 355 V-os névleges feszültségű, a motorokhoz hasonlóan folyadékkal hűtött, 96 elemi cellából felépülő lítiumionos akku névleges kapacitása 74,1 kWh. A Toyota terminológiájában Direct4-re keresztelt kétmotoros hajtásban a teljes erőátviteli láncot szabályozó számítógép zongorázik az elektromos gépeken, a másodperc tört része alatt szabályozva a működésüket, így az összkerékhajtás állandó, de szélsőséges helyzetekben elképzelhető, hogy csak az egyik, vagy csak a másik tengely hajt. A működésbe a vezető a menetprogramokon keresztül avatkozhat be (Normal, Sport, Eco, Individual és Range). Individual-ban részben szabadon konfigurálhatja össze az egyes menetjellemzőket, Range-ben pedig mindent a lehető leghosszabb hatótávnak rendel alá az elektronika: korlátozza a motorok teljesítményét, a légkondi használatát és a végsebességet is.

A Lexus RZ WLTP ciklus szerinti hatótávolsága (18 colos kerekekkel) 440 km, a feláras 20-asok ebből 45 km-t csennek el, azaz úgy 395 km a maximum.

A villanymotorok működését szabályozó elektronikákat közvetlenül a tengelyekre építették, a kihajtások is közvetlenek, sebességváltó nincs, így a gépek fordulatszámhatára a végsebességet is korlátozza, 160 km/h a csúcs.

BYD DOLPHIN

Lexus RZ 450e - AZ Autó Bemutató
A feláras 20 colos kerekek kicsit rontanak a hatótávon

A Lexus RZ karosszériája nagyrészt számítottan deformálódó mikroötvözött acélokból épül fel, a motorháztető, és az első lökhárító mögötti panel azonban minden változatban könnyűfémötvözet. A hegesztési varratok többségét lézerrel készítik, és több helyen ragasztással is megerősítik, (összesen 1,79 m ragasztott kötés van a karosszériában). A futómű elöl McPherson, hátul oldalankénti többkaros, és 2025-től különleges, „repülőgépes” kormány is elérhető lesz majd. A franciaországi bemutatón még prototípusként mi is kipróbáltuk a One Motion Grip nevű szerkezetet. Nincs mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek között, az áttétel (az irányítás közvetlensége) sebesség- és forgalmi helyzet-függő. Ezt nem könnyű behangolni, hiszen a kialakításából adódóan az „űrhajókormányon” nem lehet átfogni, azaz a derékszögű kanyarokat és a megfordulásokat is meg kell oldani kevesebb, mint fél fordulaton belül (a részletek lejjebb). Az RZ egyelőre hagyományos kormánnyal érkezik, az új rendszer a bevezetése után is feláras felszerelés lesz.

Lexus RZ 450e- Bemutató - AZ Autó
14 col a központi érintőképernyő átlója, a navigáció alapáras

A Lexusra jellemzően finom anyagokból összeállított utastérben nincs középső merevítő padlóalagút. A vetített műszerfal a beállított menetmódhoz igazodik, de az egyes témákon belül részben konfigurálható is. A központi érintőképernyő méretes, 14 colos, valósidejű navigációs rendszerrel. A felszereltségi lista érdekessége az elöl ülők lábterébe rendelhető hősugárzós kiegészítő fűtés. A légkondicionáló hőszivattyúval dolgozik együtt, és a fedélzeti fűtés-szellőzést az akku temperálására is felhasználja. A beépített fedélzeti töltő 11 kW-os. Az akku kapacitásának legalább 70%-os megőrzésére 10 év garanciát vállalnak, de a Lexus saját vizsgálata szerint még extrém használatban (gyakori gyorstöltésekkel) is 90% körüli értékkel lehet számolni.

Lexus RZ 450e- Bemutató - AZ Autó
Az e-TNGA padlónak gyakorlatilag nincs merevítő púpja, ez a középső utasnak különösen nagy öröm
Lexus RZ 450e- Bemutató - AZ Autó
Alapból is 522 l-es a csomagtartó, a padlója alatti rekeszben jól elfér a töltőkábel

A Lexus RZ már itthon is elérhető, hétféle felszereltséggel. A biztonságból nem engednek, már az induló Elegance szinten is alapáras a kilenc légzsák (elöl mindkét utas térdét külön védik, és köztük is kinyílhat egy a fejük összekoccanását megakadályozó légzsák). Nem kell felárat fizetni az aktív sávkövetőért, az adaptív tempomatért, a sávváltást magától végrehajtó asszisztensért, a gyalogos- és biciklis-felismerős vészfékért, az első-hátsó keresztirányú forgalomfigyelőért, és a táblafelismerőért sem. Ugyanígy felár nélkül jön a navigációs rendszer, a tolatókamera, az adaptív LED-es fényszóró, és a tíz hangszórós hifi is. A magasabb szinteken megjelenik a head-up kijelző, a hátsó kamera képét használó digitális belső tükör, a gázpedál kezelésén kívül a teljes parkolási manővert átvállaló automatika, és akár gombnyomásra elhomályosítható üvegtetőt is lehet rendelni. Az RZ itthoni indulóára 27 590 000 Ft.

Egy kör rajta

A dél-franciaországi menetpróbán a hagyományos kormánnyal és One Motion Grip-pel felszerelt tesztautókat is vezettünk, ráadásul közvetlenül egymás után, így össze tudtuk hasonlítani a kétféle kormányzást. Az RZ az egyik legkellemesebb összhatású villanyautó, amit eddig próbáltunk. Teljesítmény-leadása Sport-ban is kellemes és egyenletes, nem akarja letépni az utasok fejét a gyorsulással, de határozottan az ülésbe nyom. A kormányon egyáltalán nem érezni nyomatékreakciókat, még szélsőséges helyzetekben – például szűk ívekről való kigyorsításkor – sem. Az ívmenet végletekig semleges, határhelyzetben egyszerre indul meg az autó két vége az ív külseje felé, végig tökéletesen kézben tarthatóan. A motorfék négy fokozatban szabályozható, a féket finoman lehet adagolni, és a futómű sem feszes. A fedélzeti hifi ellenfázisú hanghullámokkal küzd a menetzajok ellen; nagyon hatásosan, de az RZ így sem zavaróan steril. Annyi menetzaj mindig van, hogy „valódinak” érezzük az autót.

Lexus RZ 450e- Bemutató - AZ Autó
A repülőgépes kormány csak 2025-től érkezik, rendelhető extraként, de akkor más modellekben, és Toyotákban is megjelenik. Kanyarban az indexkar is fordul, ezt meg kell szokni

A One Motion Grip elsőre szokatlan, a kis sebességű irányváltásokat, és a kikerüléseket kicsit gyakorolni kellett vele, mert eleinte túl nagyot mozdítottunk a kormányon. Érdekes módon az autó széle is nehezebben „érezhető” így, a szűk francia belvárosokban jobban kellett koncentrálnunk, mint a szintén nagyon közvetlen hagyományos kormányos tesztautókkal.

 

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Kapcsolódó cikkek

BYD kék

Mit tud a BYD elektromos crossovere, az ATTO 3?

A BYD kínai gyártó tavaly érkezett Magyarországra, mintegy két évvel azután, hogy megjelent Európában. A hírre felkapták a fejüket a villanyautózás iránt érdeklődő magyar autósok, ugyanis a BYD nemcsak remek autókkal lépett be a magyar piacra, hanem egészen egyedülálló hátországgal is rendelkezik.