BYD ATTO3 elektromos autó

A Rotax ACE motorjai – Pörgettyűkészlet

Az osztrák Rotax könnyű és egyszerű szerkezetű ACE motorcsaládja hibrid hajtásokban is feltűnhet.

David Helfgott

2022. június 6.
SZG

Az osztrák Rotax könnyű és egyszerű szerkezetű ACE motorcsaládja hibrid hajtásokban is feltűnhet.

Rotax motor
A háromhengeres, 900-as szívó Rotax ACE közúti változata kivitelétől függően 80-90 LE-s lehet, a fojtószelepet minden változatban léptetőmotor mozgatja.

A vállalatról:

A Rotax osztrák, de az 1940-es években települt Németországból Ausztriába, ma pedig mindenestől a kanadai Bombardier (BRP, lásd Can-Am Ryker tesztünket az oldalon) tulajdona, így nagyrészt az ő járműveikbe (quadokba, jet ski-kbe, és a Can-Am háromkerekűekbe) szállít erőforrásokat és teljes hajtásláncokat.

Rotax motor
Kívülről is tetten érhetők a könnyűszerkezetes építés jelei: műanyag szívósor és vékony falú kipufogó-gyűtőcső.

Motorkerékpár márkáknak szintén dolgozik (Aprilia, BMW, KTM) de a márka jelen van a repülőgépiparban és hajómotorokat is készít, az autógyártás eddig csak érintőlegesen foglalkoztatta. A Rotax és gazdája a Bombardier legújabb terveiben sem komplett négykerekűek készítése szerepel, sokkal inkább hajtáslánc-beszállítóként próbálnának szerephez jutni, közel tíz éve bemutatott, és az óta folyamatosan csiszolgatott ACE motorjaik révén. Az elnevezés betűszó, kifejtése: Advanced Combustion Engine, azaz fejlett belsőégésű motor. Az eredetileg motoros szánokhoz tervezett, ám az utóbbi időben, vízi járművekben és a Can-Am háromkerekűekben is bevezetett család „építőszekrény” elvű, alapmodellje a 600 köbcentis kéthengeres, a nagyobb változat pedig három hengerrel és 900 köbcentivel fut.

BYD DOLPHIN

A motorokról:

Minden ACE motor csupa könnyűfém szerkezetű, ám azon kívül, hogy részletmegoldásaik könnyűszerkezetesek, igazi technikai, technológiai újdonságot nem hordoznak, és éppen ez a lényeg: a Rotax mérnökei kifejezetten hatótáv növelőnek szánják őket a jövő autóiban. Így, mivel közvetlenül nem hajtanak, pusztán generátort forgatva termelnek áramot az autót mozgató villanymotornak, viszonylag jól kontrollálható körülmények között, közel állandó fordulatszámokon dolgozhatnak. Ezzel kipufogógázaikat is egyszerűbb kezelni, a fejlesztők szerint a mai Euro6-nál szigorúbb (és lehetőleg nem zéró károsanyag emisszióval kalkuláló) kibocsátási előírások is teljesíthetők pusztán a hagyományos háromágyas katalizátorral, de a motorokat viszonylag egyszerűen részecskeszűrővel is fel lehet szerelni ha kell.

Rotax motor
A turbós változat töltőnyomását elektronika szabályozza, a legerősebb kivitel 180 LE-s.

A kis ACE benzinesek főtengelye és hajtókar-sora is kovácsolt acél, hengerfalaik perselyeit kopásálló nikkel-szilícium bevonat erősíti. A DOHC-vezérlés lánchajtású, üreges vezérműtengelyekkel és fix szelepnyitási időkkel, a hengerenkénti négy szelepet himbák nélkül, közvetlenül mozgatja, a szelepemelők gyémántkeménységű szénbevonatot kapnak. A befecskendezés egyszerű kisnyomású, és hengerenként egy-egy fúvókával a szívócsőbe porlaszt, a gyertyák az égésterek középvonalában gyújtanak. A kenés, és a hűtés minden változatban hagyományos, nincs elektromos vízszivattyú és változó szállítású olajpumpa sem.

Rotax motor - Köztesthűtő
A közteshűtő levegős.

Extrák?

Van viszont a vezérlésről hajtott kiegyensúlyozó tengely. Mind a 180 fokos forgattyúscsap elékelésű kéthengeresben (50-62 LE), mind pedig a 120 fokos főtengelyű háromhengeresben (80-180 LE), és vízhűtéses olajhűtő is. A sorozat csúcsán a kivitelétől függően 130-180 LE-s (!) 900-as turbós gép áll. Közel 2 báros maximális töltőnyomással, elektronikus szabályozású turbóval és levegős közteshűtővel. Ez a változat egyébként önálló autómozgatásra is kiválóan alkalmas lenne. A hatótáv növelő sorozat már elkészült gépei egyelőre a 600-as kéthengerest használják, generátoruk vízhűtéses. 45 LE elektromos teljesítmény leadására képes. A teljes szerkezet, a generátorral együtt nagyjából mindössze 65 kilót nyom.  A legerősebb turbós háromhengeres, önmagában (generátor nélkül) kereken 60 kilós.

Rotax motor - alapváltozat
A kéthengeres alapváltozata 50 LE-s, de 62 LE-vel is készül.

Innováció?

Európa erőltetett villamosítása az utóbbi időben visszavetette ezeket a fejlesztéseket, de a Rotax ma is vevőre vár, hajtásai lényegében menetkészek. A teljes villamosítás felé vezető úton nagyon fontos lenne az ilyen és hasonló szerkezetek támogatása. Hiszen egy-egy már futó típusokba is beépíthető hatótáv növelővel a ma készülő autók többségének működését is tisztábbá, az elektromosok töltési problémáit pedig kezelhetőbbé lehetne tenni.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek