Teszt: Citroën Xsara 1.6i 16V SX

Az egyszerű ráncfelvarrásnak tetsző Xsara-frissítés lényegesen jobb szerepet osztott az újdonságra. Már-már új generáció született.

Lépcsős hátúnak tetsző, a motor-, az utas- és a csomagtér kialakításával arányosan megosztott, valójában ötajtós karosszéria. A módosított, több fényt sugárzó lámpáktól és a masszívságot és megbízhatóságot szuggeráló veretesebb emblémától mintha új autó született volna

Hátul alig változott, valójában a sárvédőlemezek is szélesebbek lettek. Az elülső (10 mm-es) és hátsó (12 mm-es) nyomtávnövekedés, a 15 colra emelt kerékméret sokat javított a stabilitáson

A finoman, csöndesen, erősen és nyomatékosan dolgozó új motor

A belső alapjában a régi maradt, új a folyadékkristályos megjelenítő, alapáron – egyebek mellett – az egyszerű fedélzeti számítógép. A kormányról irányítható legolcsóbb rádió extra. A forgatógombbal kézzel lehet fokra beállítani az alapáron mért elektronikus szabályzású klímaberendezés működését

A méretes hátsó helyet az első ülések kialakítása is segíti. Az első üléstámlán az oldallégzsák is látszik, hátul a fejtámaszok a kilátást segítendő a támlákba süllyeszthetők

Kesztyűtartók és fedeles tárolók az ajtón, illetve a könyöklőben. Akár egy videokazettát is képesek elnyelni

A 408 literes csomagtér síkokkal határolt, rablásvédelmi szempontból az ülések csak a háttámlára tett zárak oldásával dönthetők előre. A csomagtérfedelet elektromos kapcsoló nyitja. Zárja 20 km/órás sebesség felett automatikusan zár, csak az ajtók nyitása oldja fel a tiltást

Egyszerű és nagyszerű. A gyermekzár helyzetét az utastérből könnyű ellenőrizni. Az ablakában megjelenő piros jel a zárt állapotot mutatja

Okos ötlet. A fogyasztóknak a szivargyújtón kívül külön csatlakozót építettek ki

Nem high-tech. A szállodai kulcs méretű, gusztustalan kulcstávnyitó gombjai nagyon könnyen járnak, így még messziről is könnyű akaratlanul kinyitni az ajtót, vagy pánikriasztást kiváltani. Még az importőr sem bízik benne, külön távirányítót használ

Karosszéria, felfüggesztés

+ Merev, családi célokra jól proporcionált, méretes karosszéria + Nagy belső tér, csomagtér, jó vezetési helyzet + Csendes beltér + Jól szigetelt, komfortos felfüggesztések + Jó egyenesfutási és kanyarodási tulajdonságok + Jó vezetési helyzet — Nagy áttételű, a kényelmesnél nagyobb erőszükségletű kormány — Nagy fordulókör — Átlósan hátrafele és hátra kicsit nehezen áttekinthető karosszéria — Hosszirányban szivacsosan elmozduló ülőpárna

Motor, erőátvitel

+ Finom járású, csöndes motor + Az átlagosnál nagyobb teljesítmény, igen jó nyomatéki viszonyok + Jól kapcsolható, jó osztású váltó + Dinamikus menettulajdonságok + Nagy végsebesség + Igen precízen vezetett, rezgésszűrt váltókar —  Zajos váltó

Biztonság

+ Biztonsági karosszéria, jó felszereltséggel + Két elülső és elülső oldallégzsák, Isofix rögzítési pontok, öt biztonsági öv és fejtámla + Jó lámpák — Érzéketlen fék — Kifogásolható pedálkialakítás és pedálrend — Az általánostól eltérően – ezért rossz helyen – elhelyezett kürtgomb

Költségek

+ Kedvező ár + 12 év átrozsdásodás elleni garancia + 20 000 km-es szervizciklus —  Egyévi, kilométer-korlátozás nélküli általános garancia

Adatlap: Citroën Xsara 1.6i 16V SX

Motor Folyadékhűtéses, négyhengeres, négyütemű soros motor, elöl keresztben beépítve. Öt helyen csapágyazott főtengely, két fogazottszíjhajtású, felülfekvő vezértengely, hengerenként négy szeleppel. Könnyűfém hengerfej, acélblokk, elektronikus motorirányítás, hengerenkénti befecskendezés. Hengerűrtartalom: 1587 cm3, furat 78,5 mm, löket 82,0 mm. Sűrítési arány: 9,6 : 1. Teljesítmény: 110 LE/80 kW (5750/min). Nyomaték: 147 Nm (4200/min). Olajtöltés: 3,5 l. Hűtővíz: 7,0 l. Akkumulátor: 12 V 50 Ah. Generátor: 100 A.

Erőátvitel Ötfokozatú kéziváltó, elsőkerékhajtás. Áttételek: I. 3,417 ; II. 1,809; III. 1,281; IV. 0,975; V. 0,767; H. 3,583. Végáttétel: 4,062. Mechanikus működtetésű, egytárcsás tengelykapcsoló.

Futómű Elöl független, McPherson-felfüggesztés, torziós kanyarstabilizátorral, hátul önkormányású, független felfüggesztések hosszanti keresztlengőkarokkal, keresztirányú torziós rugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal, torziós stabilizátorral. Blokkolásgátlós fékrendszer, elektronikus fékerőelosztó tárcsafékekkel. Fogasléces változó rásegítésű, hidraulikus szervokormány.

Karosszéria Ötajtós, 5 személyes, önhordó acélkarosszéria. Saját tömeg: 1141 kg-tól. Megengedett össztömeg: 1663 kg. Üzemanyagtartály: 54 l., Hosszúság: 4188 mm, Szélesség: 1705 mm, Magasság: 1405 mm, Tengelytáv: 2540 mm, Nyomtáv elöl: 1433 mm, Nyomtáv hátul: 1442 mm,

Belső szélesség elöl: 1440 mm, Belső szélesség hátul: 1420 mm, Belmagasság elöl: 955 mm, Belmagasság hátul: 905 mm, Lábhelyméret: 490-685 mm, Elülső üléslap hossza: 520 mm, Hátsó ülőlap: 505 mm, Üléstér: 140-380 mm, Csomagtér: 408/1190 l., Gumik: 195/55 R 15 (BFGoodrich Winter 2)

Menetteljesítmények

Gyorsulás (0-100 km/h): 9,7 s.

Végsebesség: 195 km/h.

Fogyasztás (EU)

Város: 9,3 l/100 km.   Városon kívül: 5,5 l/100 km.

Vegyes: 6,9 l/100 km.   Tesztátlag: 10,3 l/100 km*

(Gyári adatok) * Saját mérés (zömében városban), egy személlyel, -2 +6 Celsius-fok hőmérsékleten.

A szériakivitel érdemleges tartozékai

Két front- és két oldallégzsák, szervokormány, blokkolásgátló elektronikus fékerőelosztóval, öt állítható fejtámla, állítható magasságú vezetőülés, elektromosan állítható és fűthető visszapillantó tükrök, ködfényszórók, indításgátló, üzemanyag-elzárószelep, hátul 3×3 pontos biztonsági öv, hossz- és tengelyirányban állítható kormányoszlop, hővédő üvegek, elöl elektromos ablakemelők, Isofix gyermekülés-rögzítési pontok.

Ár: 3 410 000 Ft

A Citroën Xsara 1.6i 16V SX és néhány konkurense

Citroën Xsara 1.6

Daewoo Lanos 1.6

Fiat Brava 1.6

Ford Focus 1.6

Hyundai Accent 1.5

Kia Shuma 1.5

Nissan Almera 1.5

Opel Astra 1.6-16V

Peugeot 306 1.6

Renault Mégane 1.6

Skoda Octavia 1.6

VW Golf 1.6

Hengerűrtartalom [cm3]

1587

1598

1581

1596

1495

1498

1498

1598

1587

1598

1595

1598

Teljesítmény [LE/kW(1/min)]

110/80 (5750)

106/78 (6000)

103/76 (5750)

101/74 (6000)

99/73 (5900)

88/65 (5000)

90/66 (5600)

101/74 (6200)

72/100 (5700)

107/79 (5750)

101/74 (5600)

105/77 (5700)

Nyomaték [Nm(1/min)]

147 (4000)

165 (3400)

144 (4000)

145 (4000)

134 (4700)

135 (4000)

128 (2800)

150 (3200)

135 (3500)

148 (3750)

145 (3800)

148 (4500)

Gyorsulás (0-100 km/h) [s]

9,9

11,5

11,5

10,9

10,5

11,8

13,8

11,5

13,8

9,8

12,2

10,5

Végsebesség [km/h]

196

180

180

185

180

180

173

188

183

195

187

192

Fogyasztás [l/100 km]
város

9,3

12

10,8

10,9

8,7*

10,5

8,6*

10

9,1

9,4

10,7

9,4

városon kívűl

5,5

6,2

6,1

6,1

5,7*

6,3

5,5*

5,9

5,6

5,7

6,1

5,5

Csomagtér [l]

408/ 1190

350/ 885

280/ 1030

350/ 1205

320

440/ 780

355

370/ 1180

338/ 637

350/ 1210

530/ 1330

330/ 1185

Tengelytáv [mm]

2590

2520

2540

2615

2440

2560

2535

2610

2580

2580

2510

2515

Hossz x szélesség x magasság [mm]

4188x 1705x 1405

4075x 1680x 1430

4025x 1755x 1420

4150x 1700x 1480

4200x 1670x 1390

4425x 1710x 1410

4180x 1705x 1440

4110x 1710x 1420

4030x 1689x 1386

4130x 1700x 1420

4510x 1730x 1430

4150x 1735x 1440

Ár [Ft]

3 410 000

2 679 000

2 885 000

3 663 800

2 790 000

2 779 000

2 890 000

2 974 000

2 830 000

3 299 000

3 862 000

3 537 00

Az Autó2 újság 2001/4. számában megjelent cikk rövidített változata