Tesztnapló: Skoda Octavia Kombi TDI 4×4

A cseh márkánál nemrég még elképzelhetetlen műszaki fogalmak: a közvetlen dízelolaj-befecskendezés és az intelligens összkerékhajtás mára már hozzátartozik a Skoda névhez.

Hagyományos karosszériában tágas az utastér. Az összkerékhajtás szélsőséges körülmények között – és nemcsak télen – nagyfokú biztonságot nyújt

Tesztautónk valójában olyan Volkswagen Passat, amelyet Skoda Octaviának hívnak; az Audi közvetlen befecskendezésű dízelmotorja hajtja, a biztonságról a Volkswagen Golf 4motion négykerékhajtási rendszere gondoskodik.

Karosszéria, utastér

A külső szélsőségesen divatos formáktól mentes, konszolidált vonásokkal rajzolt, s ez vonatkozik az utastérre is. A lemezek illesztése precíz, a fényezés igényes. Az utastér egyszerű felépítésű, kellemes benyomást kelt, kidolgozása a legtöbb helyen igen jó minőségű. A vezető lábterében a küszöbtakaró műanyag és a padlószőnyeg találkozásánál 5 centis hosszúságban 2 milliméteres rés látható. A műszerfal két részre osztott; alsó része kellemes, világos színű, de kopogó műanyag burkot kapott, felette a sötét műanyag burkolat finom anyagú és ujjal benyomható puhaságú. Az ülések kemények, tágasak, kistermetűeknek korlátozott oldaltartást adnak. Az első fejtámlák fejhez közel hajthatóak, hátul csak két fejtámla és középen csak csípőöv van.

Egyszerű, de praktikus díszletek között igen bőséges a tér, a kormány és a váltókezelés könnyű, biztonságos

A hátsó utasoknak nincs saját világításuk, ez ebben az ár- és méretkategóriában már járna. A hátsó ülés könnyen széthajtható, de az üléslap alja nem burkolt. A raktér nagy és teljesen sima padlójú, a teheremeléstől csúsztatásra alkalmas műanyag sínek óvnak. Lekötözésre négy krómozott, rugós horog szolgál. Az ötödik ajtó kis erőszükséglettel is úgy csukható, hogy nem kell a külső lemezhez érni. A dízelmotor jó hatásfoka miatt az utastér nehezen melegszik fel.

Motor, erőátvitel

A Passatban és a Golfban szinte néma TDI az Octaviában jobban hallatszik, alapjáraton a kormányon enyhe vibráció érezhető. Az igen komoly teherrel is elbíró, nagy nyomaték már közvetlenül 2000-es fordulat előtt munkára kész, tág tartományban kihasználható. A kitűnő motor hosszú, olajtakarékos áttételt enged, a főtengely 120 km/óránál csak 2550-es fordulattal jár ötödik fokozatban.

Vezetés, menettulajdonságok

A kormánymű szervorásegítése nem túlméretezett, meghagyja az útérzést. A váltó könnyű és szintén precíz. A karosszéria könnyen áttekinthető. Az összkerékhajtás rendszere kiemelkedően biztonságossá teszi az Octaviát. A műszaki megoldás a VW Golf 4motion elvével azonos. A hátsó differenciálmű előtt egy olajban futó lamellás, úgynevezett Haldex-kuplung van, amely általában nyitott, nem tapadó állapotban nem visz a hátsó kerekekhez nyomatékot. Az autó ebben az helyzetben elsőkerékhajtású. A két tengely közötti fordulatszám-eltérés esetén az elektronika összezárja a kuplungfeleket, és a hátsó kerekek is bekapcsolódnak a hajtásláncba. Az elektronika résznyomatékot is képes hátraadni, tehát kuplungcsúsztatásra képes. A differencálzárás az aktív fékrendszerre, annak is az alapjaira, az ABS jeladóira épül, a kipörgő és nyomatéktemetőnek számító kereket megfékezi. A hátrahajtás és a diffizárás a vezetőtől függetlenül történik. Tesztautónk a Continental TS 770-es gumikon a karosszéria hasmagasságát meghaladó magasságú hóban is képes volt biztonságosan mozogni. Nedves, csúszós burkolatú úton kanyarodva sajátkormányozottságát olyan nagy sebességnél is semlegesen tartja, amilyennél első- vagy hátsókerékhajtású autó már képtelen nyomtartóan fordulni. Ilyen burkolaton a Haldex-kuplung záródását nem lehet érezni, az összkerékhajtás kialakulásában való kis késlekedés, gyenge lökés csak hóban és sárban érezhető nem zavaró mértékben. Az autó olyan húzóerő kifejtésére és elosztására képes, hogy “hóláncos” emelkedők megmászására is képes. Hólánc a meredeken történő leereszkedéshez nem nélkülözhető. Az Octavia 4×4-es hajtásrendszere nemcsak hóban, hanem csúszós, nedves burkolaton is igen jelentős biztonsági tartalékot jelent.

Felszereltség

A szérialistáról: ABS, diffizár, két légzsák, négy tárcsafék, indításblokkóló, központi zár, mechanikus klíma, két irányban állítható kormányoszlop, fedélzeti számítógép, könyöktámasz elöl-hátul, elektromos ablakemelők elöl-hátul, elektromosan állítható és fűthető tükrök, ködlámpa, könnyűfém felni. Az extralistáról: oldallégzsákok, riasztó távirányítós központi zárral, klímatronic, tempomat, bőr üléshuzat, ülésfűtés, tetőléc, elektromos tetőablak.

Költségek

A fogyasztás csekély, a fenntartási költségek, az alkatrészár, a vételár magasak. Annak éri meg, aki a kombifelépítés kihasználása mellett pénzzel is kifejezhető módon tud a biztonságosságra és a nehéz körülmények közötti autózásra költeni.

Műszaki adatok:

Négyhengeres, soros dízelmotor, elöl keresztben beépítve, közvetlen befecskendezés, egy felülfekvő vezértengely. Turbófeltöltő, levegő-visszahűtő. Hengerűrtartalom: 1896 cm3, furat 79,5 mm, löket 95,5 mm. Teljesítmény: 90 LE/66 kW (4000/ min). Nyomaték: 210 Nm (1900/min). Felfüggesztés: elöl McPherson-felfüggesztés, hátul csatolt lengőkar, elöl-hátul kanyarstabilizátor. Ötfokozatú váltó, elektronikusan szabályozott összkerékhajtás. Gumiméret: 195/65 R15. Csomagtér: 430/1230 l. Üzemanyagtartály: 55 l. H x sz x m: 4510x1730x1430 mm. Saját tömeg/megengedett össztömeg: 1330/1845 kg. Gyorsulás (0-100 km/h): 13,7 s. Végsebesség: 178 km/h. Fogyasztás (EU, város/városon kívül): 6,6/4,1 l/100 km. Ár: 5 586 000 Ft

Előnyei:

+ Kiemelkedően biztonságos menettulajdonságok + Csekély fogyasztás + Hatásos fékrendszer + Tágas, kényelmes utastér + Az összkerékhajtás miatt csökkentve is nagy, praktikus kivitelű raktér

Hátrányai:

— Magas ár — Motorzaj — Lassan bemelegedő utastér

Az Autó2 újság cikkének rövidített változata