Használt autókhoz kerstünk különféle alkatrészeket. A választék széles, az utánajárással sokat lehet spórolni.
Az alkatrészek árai a magyar pénztárcához mérten nem olcsók, főleg a gyári ”felségjelzésű“ pótdarabok címkéjén virít húzós összeg. Van azonban alternatíva, hiszen itthon is számos alkatrész-kereskedő kínálja portékáját. A szakosodott áruházláncokban szinte valamennyi típushoz, márkához minden megkapható, a gyáriaknál jutányosabb áron. Legújabb inkognitótesztünkben arra kerestük a választ, mennyiért lehet hozzájutni a különböző alkatrészekhez a független áruházakban, valamint a márkaszervizekben. Autótulajdonosként, telefonon jelentkeztünk be a véletlenszerűen kiválasztott márkakereskedésekbe, a nevesebb áruházakba (a ”kosárba“ a Bárdi Autót, a Birnert, a Lángot, az Unix Trade-et és a Start Autót tettük be), és egy-egy márkára szakosodott üzletbe. A címeket, telefonszámokat az internet segítségével szereztük, az egyes cégek weboldalait, illetve a keresőprogramokat használva.
Nem egy autóval zargattuk a boltok munkatársait, négyhez kerestünk lengéscsillapítót, féktárcsát, vízpumpát, olajszűrőt és sárvédőelemet: a ”csapatot“ egy 1992-es évjáratú Mitsubishi Lancer, egy 1999-es Seat Cordoba és egy szintén 1999-es Suzuki Swift, valamint egy 2001-es Peugeot 307-es alkotta. Egy-egy független áruház több tagjához is becsengettünk, mert nem akartuk túl sokáig feltartani az értékesítőket azzal, hogy mind a négy járműhöz egyszerre keressék ki az igényelt elemeket. Az autók összeválogatásánál az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy kiderüljön: mennyivel drágább egy japán kocsi karbantartása, javítása, mint egy hasonló méretű európaié, és hogy mennyivel költ kevesebbet a ”mi autónk“ gazdája. Arra is kíváncsiak voltunk, igaz-e a japánokkal szemben gyakran felhozott bírálat, miszerint ezekhez nem kapható utángyártott elem, csak borsos árú drága gyári pótszer. Persze az összehasonlításból arra is választ vártunk, hogy valóban jelentősen olcsóbb-e az öreg kontinensről származó gall és spanyol (német) autók ”utókezelése“.
A bejelentkezésekkor nem támasztottunk különösebb igényeket az alkatrészekre vonatkozóan, csupán az érdekelt bennünket, hogy jó árat kapjunk. A minőséget eleve feltételeztük, hiszen neves márkákat forgalmazó cégeket kerestünk fel. Bár a fő értékelendő kritérium maga az alkatrész volt (az ára és hogy van-e a feltárcsázott helyen), a telefon másik végén hívásunkat fogadó hozzáállását is néztük.
Az eredmények csak részben igazolták várakozásainkat, ami egyfelől jó, másrészt pedig sajnálatos. Az alkatrészválasztékot illetően a Seat nyert. Ehhez a modellhez szinte mindenhol megtaláltuk a vágyott alkatrészeket. Az újabb Peugeot több kereskedőn kifogott, elsősorban a vízpumpa és a lengéscsillapító hibádzott a franciához. Hozzá képest a Mitsubishi alkatrészellátása felülmúlta várakozásainkat, csupán sárvédőt és féktárcsát nem találtunk egyes helyeken. A karosszériaelem a Suzukinál egyenesen hiánycikknek számított, viszont a többi pótcuccot mindenhol megvehettük volna. Az árak tekintetében a suzukisok és a seatosok örülhetnek, a Mitsubishi-tulajdonosok pedig spórolhatnak. A 307-es árai drágábbak, mint azt reméltük. A költségeket illetően határozottan elkülönültek egymástól a márkakereskedések és a független áruházak, utóbbiaknál általában sokkal kedvezőbb árakkal szembesültünk. Sok esetben egyébként a márkára szakosodott üzletekben fogadott olcsó portéka. Bár reméltük, hogy az 1992-es Lancerhez a gyári alkatrészek árai nem lesznek egetverően magasak, még elképzeléseinket is túlszárnyalták a hallottak: az igényelt alkatrészek (két tárcsával, négy lengéscsillapítóval számolva) 424 243 (!) forintba kóstáltak, míg ugyanezek a legolcsóbb utángyártott termékekből összeválogatva csupán 110 423 forintba kerültek. Ez még akkor is borzalmas különbség, ha feltételezzük, hogy a gyári darabok jobb minőségűek, mint az utángyártottak (bár a mai gyártástechnológia ismeretében már ebben sem vagyunk biztosak).
A legtöbb helyen azonnal el tudtuk volna hozni a vágyott pótlásokat, ahol pedig rendelniük kellett az eladóknak, ott is általában kevesebb mint egynapi határidővel biztattak.
A függetlenek egy kivételtől eltekintve kedvesen és szolgálatkészen állták a sarat, és az átlagosan 5 percre nyúló beszélgetések alatt mindvégig érzékeltették, ”mi vagyunk önökért“. A márkakereskedésekben egy helyütt kifejezetten gorombán fogadtak, a másik három cégnél alapvetően nem lehetett panaszunk. Az árakat táblázatba foglaltuk, és színekkel jeleztük a legjobb ajánlatokat.
Bárdi Autó
Négy telephelyre is bejelentkeztünk. A Seathoz a központi raktárt hívtuk, a Mitsubishi miatt az Orczy úton levő üzletet kerestük, a Peugeot-hoz a körvasútsori boltba telefonáltunk, míg a Suzuki-alkatrészek árait az I. kerületi üzletben tudtuk meg. Mind a négy helyen udvarias kiszolgálással találkoztunk, bár az eladók nem mindig mondták maguktól a termék származási helyét – igaz, többször kaptunk alternatív ajánlatokat is. A Lancer esetében kérték az alvázszámot is, a többi autónál nem volt szükségük azonosító adatokra. Az alkatrészek többségével azonnal tudtak szolgálni, a raktáron nem levő darabok beszerzését néhány órán belüli határidővel vállalták. Mindössze három tételt nem tudtunk volna megvenni a 24-ből: a 307-eshez hiányzott az elülső és hátsó lengéscsillapítójuk, a Suzukihoz a sárvédőjük. A Bárdi kínálta a legolcsóbb Peugeotvízpumpát. A Lancerhez itt adták a legborsosabb árú féktárcsát. (A legdrágább minősítés természetesen csak a független áruházak közötti ”versenyben“ érvényes.)
Birner Hungária
A Forgách utcai központban és a Pesti úti áruházban érdeklődtünk. A Bárdihoz hasonló kedvességgel és hozzáállással találkoztunk. Többnyire itt is ki kellett húzni az eladókból az alkatrészek márkáját, de a Forgách utcában választási lehetőséget is kaptunk a lengéscsillapítókhoz. A Seatnál kértek motorkódot, de egyéb adatot (a motorméreten és gyártási éven kívül) nem igényeltek. Bár a motorszámot nem ismertük, végül csak sikerült kibogarászni a listából a nekünk való vízpumpát. A Birnernél négy alkatrészt nem tudtunk volna megvenni: Peugeot-vízpumpa és elülső lengéscsillapító, valamint Lancer- és a Suzuki-sárvédő nem volt nekik. Az osztrák cég kínálta a legolcsóbban a Mitsubishihez a hátsó lengéscsillapítót és a féktárcsát, itt ajánlottak legkedvezőbb áron Seat-sárvédőt, ellenben a függetlenek között a Birnernél találtuk meg a csúcsárú lengéscsillapítót és féktárcsát a spanyol lépcsőshátúhoz, valamint a legdrágább vízpumpát a magyar autóhoz. Raktáron szinte mindenük volt, ami nem, azt 3 órán belül ígérték.
Láng Autóalkatrész
A cég dél-pesti áruházában kerestünk Seat- és Suzuki-alkatrészt, míg a központi telephelyen jelentkeztünk a másik két modellel. Az értékesítő kollégák itt sem okoztak csalódást, gyorsan és kedvesen
segítettek. A Lángnál mindkét üzletben az alkatrészek többségénél alternatív megoldásokat is említettek, sőt maguktól mondták a termékek márkáját, származási helyét. Itt is csupán a Seat motorkódjára volt szükségük (ők is boldogultak végül a motorszám hiánya ellenére), a másik három autónál enélkül is kikeresték az árakat. A Bárdihoz hasonlóan három terméknél kényszerültek ”nemet“ mondani: az oroszlános márka vízpumpája és sárvédője, valamint (most már nem meglepetésként, ugyanis itt végre kiderült, hogy nincs belőle utángyártott) a Suzuki karosszériaeleme fogott ki rajtuk. A Láng tarolt a Cordobánál az olajszűrő árával, de a Mitsubishi karosszériaeleme csak a gyárit nem tudta lekörözni drágaságával. Az összes ajánlatot nézve itt kaptuk a legjobb Suzuki-féktárcsaárat. Elülső lengéscsillapítót csak ők kínáltak a 307-eshez a független áruházláncok közül. A raktárból az alkatrészek többségét rögtön elhozhattuk volna, ami hiányzott, arra 1-2 órás várakozást kért az eladó.
Start Autó
Talán a Start Autó három felkeresett üzletében találkoztunk a legsegítőkészebb személyzettel. Látszik, hogy a cég már a rendszerváltás előtt évtizedekkel meghatározója volt az autóalkatrész-kereskedelemnek. A központi áruház, valamint a pestszentlőrinci és az angyalföldi boltok szívélyes fogadtatása igaz volt a Start Budára is, ahol visszahívást kértek a sok vásárló miatt.
A Startnál vegyes volt a kép a tekintetben, közlik-e az alkatrészek származási helyét, illetve ajánlanak-e alternatívát: egyik esetben igen, a másiknál viszont nem volt bővebb felvilágosítás. A motorkódra itt is szükségünk lett volna a Seathoz, de végül felülkerekedett a problémán az eladó. Csupán 18 alkatrészt tudtak adni a kért 24-ből, hiányzott a Seathoz a vízpumpa és a sárvédő, a Peugeot esetében a lengéscsillapító, és a Mitsubishihez, valamint a Suzukihoz sem szolgáltak karosszériaelemmel. Kiemelkedően olcsó csak a Cordobához ajánlott féktárcsa volt, viszont a Lancerhez kínált vízpumpát és elülső lengéscsillapítót elég drágán mérték. Itt több alkatrészt is rendelni kellett volna, ami néhány napos várakozást jelentene az igazi vevőnek.
Unix Trade
A Szentendrei úton, az Üllői úton és a Zrínyi utcában, valamint a XIII. kerületben székelő áruházakat hívtuk. A nagyláncok közül itt találkoztunk egyedül bántóan elutasító hangnemmel, mégpedig az Üllői úton. Az eladó a Peugeot – alkatrészeknél fakadt ki: ”Mondják meg, hogy mit akarnak, mert nem tudok a vevőkkel foglalkozni“ – kaptuk a ledorongolást, ezért le is tettük a telefont. A másik három üzletben szerencsére kulturált beszélgetőpartnerre leltünk. A Szentendrei úton többféle alkatrészt is ajánlottak, és bár a Seat motorkódját itt sem tudtuk megmondani, sikerült megtalálni a vágyott alkatrészt. A Start Autóhoz hasonlóan 18 elemet találtunk az Unix Trade üzleteiben. A 307-esnél nélkülöznünk kellett volna a lengéscsillapítókat és a féktárcsát, míg a Lancer sárvédője és tárcsája, és – talán mondanunk sem kell – a Suzuki karosszériaeleme hiányzott a raktárból. A függetlenek közül az Unix adta a legdrágábban a vízpumpát a Seathoz, a lengéscsillapítót a Suzukihoz, és itt kellett volna a legtöbbet fizetni a spanyol sárvédőjéért. A hátsó lengéscsillapítóra ácsingózó cordobás és a vízpumpára játszó suzukis viszont itt kapná a legolcsóbban ezeket az elemeket.
Az alkatrészek nagyobbik hányada az Unixnál is rögtön elvihető volt, rendelésre 3-4 órányi várakozással ígérték a terméket.
Duna Interservice – Mitsubishi márkaszerviz, Óbuda
Egy hölgy vette fel a telefont, aki kapcsolta az alkatrészosztályt. Bár nem sikerült rögtön, de végül csak eljutottunk a illetékeshez. A kissé mogorva úr először az alvázszám után tudakozódott, majd elsoroltatta velünk az összes alkatrészt, és rövid várakozás után hallhattuk is a nem csekély összegeket. Mindent tudtak adni, de mivel raktáruk itt nincsen, Bécsből kell rendelniük, ami legalább két munkanapot jelent.
Peugeot Fábián – Peugeot – márkaszerviz, Dél-Buda
Előbb egy automata, majd egy központos hölgy foglalkozott velünk, aki kapcsolta az alkatrészeseket. Az úr kelletlenül fogadott, nem sok segítőkészséget tapasztaltunk a részéről. ”kéne az alvázszám“ – mondta, és amikor kezdtük a felsorolást, türelmet kért, éreztük, hogy nem készült fel. Megdöbbenésünkre minket kért meg, hogy az általa gyorsan elhadart alkatrészkódokat írjuk fel, majd olvassuk vissza neki. Végül megkaptuk az árakat, amik magasabbak, mint a független kereskedésekben, de nem olyan eget verő a különbség közöttük, mint a Lancer esetében. Csak a lengéscsillapítójuk nem volt raktáron, azt három munkanap alatt ígérte az úr.
Szigetszentmiklós Autó Rt. – Seat-márkaszerviz, Szigetszentmiklós
A seatos kereskedésben a központos rögtön az alkatrész – értékesítőkhöz kapcsolt. A segítőkész úr elsoroltatta velünk, mire van szükségünk, és visszahívást ígért az árakkal. Félóra múlva csörgött a telefon, és megkaptuk a kért információt. Mindent rendelniük kell, de egy nap alatt beérkeztek volna az alkatrészek. Az árak jóval magasabbak, mint az utángyártott elemeké, főleg a féktárcsa tűnt ki a maga 17 350 forintjával az átlag 3000 forintos összeggel szemben.
Suzuki Ullmann-márkaszerviz Soroksár
Itt nincs központos vagy automata, a telefont felkapó úr próbált segíteni. Rögtön az alkatrészek listáját kérte, majd szintén félórán belüli visszahívást ígért. A 30 percet nem is kellett kivárnunk, csupán tízszer ért körbe a másodpercmutató, és már csörgött a készülék. Az árak közül a vízpumpáé és a féktárcsáé emelkedett ki jelentősebben a többi ajánlathoz képest. Végre megleltük az eddig hiába keresett sárvédőt is, barátinak mondható 12 290 forintos áron. Beszélgetőpartnerünk ráadásul nem gyári féktárcsával is tudott volna szolgálni. Az alkatrészek azonnal átvehetők voltak.
Nipparts – Mitsubishi- alkatrészek
A japán márkákra szakosodott cégnél barátságos férfihang szólt bele a telefonba, és várta kérdéseinket. Azonosító számokat nem kellett bemondanunk, csupán a motor mérete és a szelepszám érdekelte beszélgetőpartnerünket. Lengéscsillapítón kívül mindenük volt, eredeti japán alkatrészeket kínáltak igen jó áron, vízpumpából, sárvédőből és olajszűrőből is ők voltak a legolcsóbbak, de a féktárcsa is átlagos árszintet képviselt. A sárvédőt, amiről az információt egyébként egy másik kollégától kaptuk, egy héten belül hozták volna meg, a többi elemnél pedig – ha nincs éppen raktáron – két hét a szállítási határidő.
East-West Line Kft – Peugeot-alkatrészek
A Kerepesi úti Peugeot-szakboltban zárás előtt jelentkeztünk, de így is készséges volt az eladó. Mivel itt gyári alkatrészeket forgalmaznak, áraik borsosak, sőt általában még a márkakereskedő árait is felülmúlják. Igaz, az olajszűrő itt volt a legolcsóbb a 307-eshez. Mindent megkaptunk volna rögtön, és még azt is a tudomásunkra hozták, hogy hamarosan lesz féktárcsából és vízpumpából utángyártott a 307-eshez – jelentősen alacsonyabb áron.
Seat–alkatrészcentrum – Seat–alkatrészek
A Rákospalotai határút 14. szám alatti üzletben a fiatalember mindent tudott adni Cordobánkhoz raktárról, azonnal. A német származású vízpumpa – az összes áruházat figyelembe véve – itt volt a legolcsóbb, de a többi alkatrész sem ”vészesen“ drága, átlagos az árszínvonal. Az új számítógépes program miatt ugyan csak hozzávetőleges árakat tudott mondani a lengéscsillapítóknál, ám az is kiderült, hogy akár bontott sárvédőt szintén vehettünk volna itt.
Ázsió 2001 Bt. – Suzuki-alkatrészek
A Suzumaxx-láncolat tagjánál egy kissé elfoglaltnak tűnő úr kapta fel a kagylót, de amint elmondtuk óhajunkat, átadta a telefont társának, mert ”ő benne van a rendszerben“. A beszélgetés vele nehezen indult (még társalgott a kollégákkal egy kicsit), de aztán megkaptuk, amit akartunk. Gyári és nem gyári alkatrészeket, jutányos árakat sorolt fel az eladó, és itt is volt karoszszériaelem, érdekes módon a márkaszerviznél nagyobb költségvonzattal. Az olajszűrő 550 forintos árával rekordernek számított. Az alkatrészek egy részéért azonnal mehettünk volna, amit nem tartottak, amiatt néhány órás várakozási időt kértek.
Amikor kiderül, hogy az autó rendbetételéhez szükség lesz néhány alkatrészre, felkészülve érdemes nekiindulni az üzleteknek. Az alvázszámot és a motorkódot írjuk fel egy papírra, mert – mint az ebből a körképből is kiderült – megkönnyíti a rendelést, főleg a márkaszervizekben ütközhetünk aggályoskodó eladókba, ha hiányzik az azonosítóadat. Ne fogadjuk el az első érdeklődésre kapott árakat, minél több helyet keressünk fel akár telefonon, akár személyesen. A legjobb ár felhajtása időigényes (mi közel négy óra alatt végeztünk a négy autóval), de az akár több ezer forintos megtakarítás megéri a befektetést. Ne sajnáljuk az időt az internetes keresésre sem. A világhálón a széles kínálat mellett (van már itthon online-alkatrészbolt is, ahol a megrendelés után néhány napon belül házhoz hozzák a kiválasztott darabot) hasonló cipőben járó sorstársaink tanulságos történeteiből is lehet csemegézni a nagyobb autósportálok fórumain.
Főleg egy régebbi vagy az olcsóbb autó gazdájának fejében merülhet fel a kérdés: nincs-e más megoldás az alkatrészek pótlására, mint a drága márkaszerviz vagy a szintén nem kevés pénzt kérő alkatrészáruházak kínálata? De hiszen ott vannak a bontók! Szép számmal működnek márkára szakosodott telepek az országban, ahol még a kevésbé elterjedt típusokhoz is találhat az autós ritka alkatrészeket, hiszen a használt cuccokra szakosodott vállalkozások folyamatosan töltik fel raktáraikat itthonról és Nyugatról származó donorokkal. A Mitsubishi Lancer és a Suzuki Swift miatt mi is feltárcsáztunk egy-egy bontót, ahol a fiatalemberek körülbelül 50 000 forintért tudták volna a számunkra szükséges darabokat “szállítani” – egy napon belül. Igaz, az így vásárolt alkatrészek eredete nem ismert, nem tudható, meddig bírják a strapát az új kocsitestben. A rosszabb anyagi helyzetben levő autósoknak viszont ez az egyetlen lehetőségük a jármű életben tartására.