Magyarországon a Morgan

Már nálunk is kaphatók a Morgan-manufaktúra „nagyon angol” roadsterei.

Képekben

A gyártás máig kézi, évente legfeljebb 620 Morgan készül

A Morgan céget 1909-ben ala­pí­tot­ta H.F.S. Morgan, és egé­szen 1959-ig ő ma­ga irá­nyí­tot­ta. Fi­a­ta­lon, 28 éve­sen kezd­te az ipart, de már sok­kal ko­ráb­ban tűz­kö­zel­ben volt: a szá­zad­előn – ahogy az au­tó­ipar út­tö­rői kö­zül oly so­kan – a vas­út­tól pár­tolt át, ahol 18 éves ko­rá­tól hat évig dol­go­zott raj­zo­ló­ként. Ké­sőbb, Wolseley-gyártmányú bu­szá­val az an­gol Worcestershire kör­nyé­kén az egyik leg­jobb fu­va­ros­nak szá­mí­tott, s a meg­ke­re­sett pénz­ből ha­ma­ro­san sa­ját au­tó­sze­re­lő mű­helyt is nyi­tott. Jól ment az üz­let, így vá­sá­rol­ha­tott egy nyolc ló­erős, víz­hű­té­ses DeDion-motorral haj­tott há­rom­ke­re­kű Eagle Tan­de­met. Ez ad­ta az öt­le- ­tet el­ső, sa­ját há­rom­ke­re­kű­jé­nek meg­al­ko­tá­sá­hoz. Vett egy két­hen­ge­res Pe­u­ge­ot-mo­tort, amit be­épí­tett a ma­ga ter­vez­te cső­váz­ba. Ez­zel in­dult a „so­ro­zat­gyár­tás”, s már 1910-ben egy egy­hen­ge­res, négy ló­erős ki­vi­tel­lel bő­vült az egy- és két­ülé­se­sek­ből ál­ló pa­let­ta. A kö­vet­ke­ző év­ben el­ső ver­seny­győ­zel­mét is meg­sze­rez­te a Morgan, és az 1912-es London–Exeter–London meg­bíz­ha­tó­sá­gi fu­ta­mon ugyan­csak az élen vég­zett. A hú­szas évek­ben a négy­ke­re­kű­ek ke­res­le­te nőtt, a há­rom­ke­re­kű­e­ké csök­kent, de a Morgan so­ká­ig ki­tar­tott, egészen 1936-ig. Ek­kor je­lent meg a 4/4, a cég el­ső iga­zi au­tó­ja. A két­ülé­ses so­ro­zat je­lö­lé­se a négy ke­rék­re és a Ford-gyárt­má­nyú (1122 köb­cen­tis, 34 ló­erős) négy­hen­ge­res mo­tor­ra utalt. Az acél­me­re­ví­tők­kel meg­erő­sí­tett, zö­mé­ben kön­­nyű­fém váz­ra fa ka­ros­­szé­ria­ala­pot csa­va­roz­tak, s aluidomokkal fed­ték. A konst­ruk­ció időt­ál­ló: a 2438 mm-es ten­gely­táv és a 3,6-3,7 mé­te­res hossz má­ig vál­to­zat­lan. A 4/4 sok­fé­le vál­to­zat­ban ké­szült már, a négy­ülé­ses 1938 óta fut. Mind­ben kö­zös az elöl ket­tős keresztlengőkaros, há­tul me­rev­ten­ge­lyes (előbb lap-, ké­sőbb tekercs­ru­gós) fel­füg­gesz­tés és a hosszá­ban épí­tett orrmotor-hátsó­ke­rék hajtás kép­let.

A 4/4 alapsémája 1936 óta változatlan, a bő 70 éves modellmúlt legelején a hűtőmaszk a mainál meredekebben állt
 
A Roadster külseje az évtizedek során alig változott, de a motorok mindig a kor színvonalát hozták
 
A küllős felni a klasszikus sorozat sajátossága, alapáron fekete, a legtöbb vásárló krómozottan kéri
    

  

A műszerfal régimódi, de már a 4/4-ben is alapáras a vezetőoldali légzsák. A vevők zöme ennek ellenére inkább ballon nélküli, korhű volánt kér. A kárpitozásnak vagy a műszerfal betéteinek csak a képzelet és a pénztárca szabhat határt
 
A BMW-motoros Aero a budaörsi telephely előtt. Készletről gyakorlatilag azonnal, egyedi rendelésre 1-2 év alatt kapható Morgan. A szervizelést alapesetben a bécsi Morgan-műhely , a motorét beszállítójának hazai hálózata is elvégzi
 
A műszerek a digitális kilométer- számláló ellenére archaikusak
    

 Bővebben az Autó2 2008/9. számában olvashat a cikk témájáról!