67 másodpercenként egy új autó, 47 másodpercenként egy motor

A Ford craiovai gyára.

Az autógyártás több mint 45 éves múltra tekint vissza Craiovában. Az 1976-ban a román kormány és a Citroën által alapított vegyesvállalat az Oltcit Club-ot, és a Citroën Axel-t gyártotta itt. A francia márka 1991-ben kiszállt, ezután az Oltena autók készültek a sorokon, mígnem 1994-ben a koreai Daewoo csatlakozott. Eleinte a Tico, az Espero és a Cielo modellek készültek Craiovában, kifejezetten az európai piacokra, aztán 2001-től a Matiz és a Nubira II. is, illetve beindult a motorgyártás. Az újabb nagy váltásra 2008-ban került sor: a Ford megvette az üzemet, az első itteni modell a Transit Connect volt, majd a B-Max következett.

2012-ben kezdődött az 1,0 l-es EcoBoost motorok, 2017-ben az EcoSport, 2018-ban pedig a Puma gyártása, ma is így áll össze a termékpaletta.

A többszörös Év Motorja (Engine of the Year) győztes Ecoboost motorokat nem csak az itt készült autókba szereli, Európa és Ázsia több piacára is innen szállítja a Ford. 2020-ban 260 000, tavaly 240 000 erőforrás készült Craiovában, ma átlagosan 47 másodpercenként gördül le a sorról egy-egy háromhengeres.

A Puma és az Ecosport azonos soron készül, a termelés 90%-ban automatizált. A teljes európai piacot innen látják el mindkét modellel, a Pumát emellett Dél-Afrikába, Ausztráliába és Új-Zélandra, az EcoSportot pedig Dél-Afrikába szintén innen exportálják. 2020-ban 190 000, 2021-ban 163 00 autó készült a Ford romániai üzemében. A gyár területe több mint 1 000 000 km2, javítja a logisztikát, hogy a területen belül több mint 10 km hosszú vasúti sín is segíti a szállítást. A vállalatnál 6000 Ford alkalmazott dolgozik, és talán meglepő, hogy közel minden második dolgozó nő. Autógyárban furcsa ennyi hölgyet látni a robotok, futószalagok, szerelőegységek mellett.

A Ford Craiova 14 éve folyamatosan fejlődik, ma Románia második legnagyobb exportőre, és jövőre újabb nagy dobást tervez: 300 millió dolláros beruházással már épül az az üzem, ahol 2023-ban egy egyelőre meg nem nevezett kishaszonjármű, 2024-ben pedig egy elektromos modell gyártása indul majd.