Műanyaghulladékból készít szintetikus olajat az OMV

Az OMV az évtized eleje óta vizsgálja a műanyag hulladékok hasznosításában rejlő lehetőségeket. Az első időszak biztató eredményei után döntöttek a ReOil üzem felépítéséről a schwechati finomító területén.

A műanyaghulladék érkezése az üzembe

A munkában a cég partnere Európa egyik legnagyobb poliolefin gyártója, a szintén bécsi központú Borealis AG volt. Az együttműködés révén az OMV és a Borealis vezető szereplővé vált a petrolkémia és a műanyagipar ezen területén, ezzel az ENSZ által megfogalmazott fenntartható globális fejlődési célok eléréséhez is hozzájárul.

„A ReOil üzem felépítésével az OMV határozott célja volt, hogy előmozdítsa a fenntartható ipari termelést, s a műanyagok minél nagyobb arányú újrafelhasználását. A környezetvédelem ma már nem elsődleges szempont, hanem megkerülhetetlen kérdés bármely ipari gyártó számára. Éppen ezért az a célunk, hogy olyan értéknövelő megoldásokat hozzunk létre és nyújtsunk ügyfeleink számára is, amelyek a globális gazdaság legkomolyabb kihívásaira ad választ” – mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója.

A szintetikus nyersolaj műanyagokból való kinyeréséhez több technikai és műszaki problémát kellett megoldani. Többek között úgy kell 400 °C fok fölé hevíteni a visszagyűjtött hulladékot, hogy az újrafeldolgozás számára értékes hosszú láncú molekulák nem menjenek tönkre. Ezt a kutatások során fellelt különféle oldószerek használatával oldják meg, amelyek abban is segítenek, hogy a hevítést stabilan moderálják a mérnökök.

Az OMV ReOil üzem az év elejétől az Austrian Airlines légitársasággal is együttműködik. Ennek keretében elsősorban az utasok által használt eldobható poharakat gyűjtik vissza. Ezek tisztítás és osztályozás után a Schwechatra kerülnek, ahol végül szintetikus nyersanyagot készítenek belőlük. Az így nyert alapanyagot az OMV helyi finomítójában dolgozzák fel, s készítenek belőle üzemanyagot, vagy olyan terméket, amely a műanyagipar számára ismét hasznosítható.

A ReOil rendszer fejlesztése folyamatos. A hosszú távú tervekről konkrét számokat még nem mond a vállalat, következő lépésként azt szeretnék elérni, hogy az újabb üzemegység már óránként 2000 kilogramm műanyaghulladék feldolgozására legyen képes.

A kísérleti üzemegység