Jön, mintha menne: új a padlólemez, a motorok, a felszereltség, ám külsőre alig változott.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A gyár szerint a vásárlók ragaszkodnak az X-Trail 2001-ben megjelent első kialakításához, nem kérnek a módosításból. Mégis haladni kell a korral, jön az újdonság Japánból. Külseje elrejti, ez igazi modellváltás. Az újdonság alapja az a padlólemez, amelyen középméretű Renault- és Nissan-gyártmányok osztoznak. A személyautós kényelmű szabadidő-autó igazi terepjárós készséget mutat. Az elektronikus négykerék-hajtás kezelése egyszerű: egy középkonzoli kapcsolót lehet a három helyzet valamelyikébe forgatni. A „kétkerék-állásban” az elülső kerekek hajtanak. Az „automatikusban” a négykerék-hajtás az útviszonyok szerint osztja el a nyomatékot a tengelyek között, akár 50-50 százalékos arányban is. A jobb tapadásért, semleges kanyartulajdonságokért laza talajon, kanyargós, nedves országúton egyaránt hasznos bekapcsolni. Az elektronikus rendszer gyorsan észleli az első tengelyen a tapadás csökkenését, és nyomatékot küld a hátsóra. A fejlettebb 4×4-i rendszerben (SE-szinttől) az ESP oldalanként képes lassítani, és közben együttműködni a 4×4 elektronikájával. A harmadik állás zárt helyzete terepre való, 40 km/h sebességnél önműködően a második fokozatra old, addig lezárt differenciállal, a tengelyek közt egyenlően oszlik el a nyomaték.
Az elöl segédkerethez kapcsolódó McPherson-, hátul összetett, független karrendszerből, spirálrugóból felépülő felfüggesztés a terepjárókhoz képest feszes, személyautóhoz mérten lezser úttartást jelent országúton, a rugózás kissé lágy, a zajok, vibrációk szűrtek. A menettulajdonságok inkább személyautós, mint terepjárós érzést keltenek.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A nehéz terepen ez megváltozik: meglepően szilárd a karosszéria, az autó pedig a zord körülményekkel dacolva, erős szinteltérésekkel, oldaldőléssel, levegőben himbálózó kerekekkel is képes kiszabadulni a sár vagy a kavicságy szorításából.
Kétféle dízel- és két benzinmotor alkotja a kínálatot. A Renault-tól származó 2,0 literes dCi, közvetlen befecskendezéses turbódízel 150 és 173 lóerős hangolásban kapható. A motorokhoz részecskeszűrő és 20 000 kilométeres szervizciklus tartozik. Hatfokozatú a kéziváltó, illetve az X-Trail rövid történetében először hatfokozatú, kézzel is kapcsolható automatát szintén lehet rendelni a 150 lovas változathoz. Mi is ezzel próbáltuk ki az autót. A váltó kényelmes és gyors, a fokozatok között sima az átmenet. A motor csöndes, gyorsításkor felerősödik a hangja, nyomatékos. Újdonság a Qasqaijal Európába érkezett 2,0 literes, változó szívószelep-vezérlésű benzinmotor, nyomatékának 90 százalékát 2000-es fordulaton felvonultatja. A 2,5 literes, 169 lóerős négyhengeres X-Trail-örökség, a korábbinál kicsit fürgébb, szervizciklusa 30 000 km. Mindkét benzinmotor hatfokozatú kéziváltója fokozatmentes CVT-automatára cserélhető.
A második SUV-generáció széltében 20, magasságában 10 mm-t terebélyesedett. Míg a hossza 175, a tengelytávolsága csupán 5 mm-rel nőtt, a korábbinál nagyobb túlnyúlás miatt a hátsó terepszög hárommal csökkent (most 23 fok, elöl 29, a hasmagasság 200 mm). Tágas a belső tér, a hátul utazók lábának is bőven jut hely, nem óriási, de középtermetűeknek megfelelő a fej fölötti magasság.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
| |
![]() |
A műanyag borítás puha, sok króm és gondos kidolgozás kelt minőségi érzést. A műszerfal kijelzői a középkonzol fölötti területről a vezető előtti hagyományos térbe költöztek át, hogy nagyobb helyet adjanak a sokfunkciós képernyőnek. A jelzések áttekinthetők. Nagy a kesztyűzseb, sok a pakolóhely és a hűthető pohártartó. A vezetőülés kényelmes, nagyok a tükrök, jó a kilátás a magasból. A csomagtartó 410 litere önmagában nem adhat sok okot a büszkélkedésre, de ha kiemelik a kettős padló egyikét – Vesszen a fiók! –, a tér egy csapásra kategóriabajnok méretűre, 603 literre hízik. A háttámla és az ülőlap osztva hajtogatható, az álpadlóval egy szintre fektetett támla sík rakodóteret eredményez. Könynyen kiemelhető és tisztítható a csomagtér padlója és fiókja.
A háromlépcsős felszereltségi sor alapszintjének is állandó eleme a hat légzsák, az ABS, EBD, a Bluetooth-telefonkapcsolat, az elektromos szervokormány, a távnyitó, az elektromos tükör- és ablakmozgatás, a fedélzeti számítógép, az automata légkondi. Az alapváltozat (XE) 16, a többi (SE és LE) kivitel 17 colos kerekekkel kapható, mindegyikhez teljes pótkerék jár. A gazdagabb felszereléshez tetőüveg, tolatókamera és navigáció is tartozik. A második szinttől alap (az elsőben feláras) az ESP. Ezzel a 4×4 rendszer hegyi elszabadulás-gátlóval és elindulássegítővel gazdagodik (az előbbi nem enged 7 km/h sebesség fölé gyorsulni a lejtőn, az utóbbi hosszú ideig, 5 másodpercig állva tartja az elindulásra váró autót a meredeken), mindkét funkció első és hátrameneti váltófokozatban is működik.
A Nissan előrejelzése szerint drámai növekedés előtt áll a kompakt szabadidő-autók osztálya. Az új X-Trail nálunk ebből július közepétől veheti ki a részét. Az ár lapzártakor nem publikus, nagyon enyhe emelkedése várható, amit a felszerelés gazdagodása indokol. Az olcsóbb kétkerék-hajtású kivitelre hosszú ideig, esetleg évekig is várni kell.
F. A.
Az Autó2 újság 2007/7. számában megjelent cikk rövidített változata