Dekra megbízhatósági riport 2016

A Dekra felmérése szerint a német használt autók a legmegbízhatóbbak, de a japán, svéd és francia modellek is ott vannak a legjobbak között.

Tavasz elején jelent meg a németországi műszaki vizsgáztatásokat végző Dekra legfrissebb kutatása arról, hogy melyek a legkevesebb hibát produkáló autótípusok. A Dekra hosszú ideje készít ilyen jelentéseket, tapasztalatuk van bőven, az Európa legnagyobb piacán műszaki vizsgázó autók adataiból dolgoznak, meghatározott kritériumrendszer szerint. A cég tapasztalatai azt mutatják, hogy a németországi használtautó piac egyre jobban dübörög, ugyanakkor mind inkább szétaprózódik különféle szegmensekre. Egyértelmű és látványos tendencia, hogy az új modellekkel egyre kisebb szeletekre darabolják szét a piacot, azaz újabb és újabb modellek jönnek, amelyek aztán a használt kínlatban is rendre megjelennek. 2014-hez képest megint jóval több új modell fért bele az adatsorba, tavaly már 477 típusról készült elemzés, öt éve még csak 232-t tudtak szerepeltetni a riportban.

Dekra1607

A Dekra 15 millió (!), két év alatt lezajlott műszaki vizsga eredményeit értékeli ki, és csak azon hibákat vonják be a statisztikába, amelyek valóban relevánsak, és megteremtik a valódi különbségtétel lehetőségét. Azokat a problémákat, amelyekért tipikusan az autó gazdája a felelős, értelemszerűen nem veszik figyelembe a kiértékelésnél. A német vállalat kilenc alapkategóriába sorolja az egyes autókat, és az értékelésnél a tipikus hibákat is feltüntetik hogy jó összehasonlítást tehessenek a vevők. Így kiemelik a hajtáslánc, a karosszéria, az elektromos rendszer, a fékrendszer, a futómű és a kormánymű rendellenességeit, s azt, hogy ezek egy adott modellnél mennyire hajlamosak a meghibásodásra. Kizárólag olyan autók kerülhetnek be a riportba, amelyeknél legalább 1000 példányról van adatuk az adott kiértékelési időszakban és a futásteljesítmény szegmensekben. Utóbbiból hármat állítottak fel: 0-50, 51-100, és 101-150 ezer kilométerig tartanak a kategóriahatárok. A cég tapasztalatai szerint a futásteljesítmény jobban befolyásolja a működést és a hibák számát, mint az élekor, ezért osztályozzák így az autókat. Az egységes értékelésismertető szám a Dekra Hiba Index (DMI); a jelentéktelen hiba százalékos értékéből levonják a súlyos hiba értéket, s a súlyos hibákat komolyabb súlyozással veszi figyelembe a statisztika. Létezik egy „Minden osztályok legjobbja” kategória. Itt az az autó győzhet, amelyik mindegyik osztályt, és mindhárom futásteljesítmény kategóriát tekintve átlagosan a legjobb eredményt érte el. Most az Audi A6 kapta ezt a címet, 94,4 DMI ponttal, majd a Mercedes E (93 ponttal) és az Audi Q5 (89 ponttal) következik. Itt a kiértékelés alapja egy átfogó használati periódus 0-150 ezer kilométerig. A Dekra a 0-50 ezer kilométerig tartó kategóriát emelte ki, mint legfontosabbat, ebben a német gyártók autói kilenc osztályból ötben szereztek első helyet, két japán típus, egy svéd és egy francia győzött még. A kicsik között a Toyota Yarisé az elsőség (DMI: 92,7), a kompaktoknál a Honda Civic (94,8), a középkategóriában a Volvo S60/V60 (96,6), a nagyautóknál a Mercedes CLS (98,3), az SUV-knál a Mercedes M-osztály (98,5), az egyterűeknél pedig a Mercedes B-osztály (98,5) nyert. Ha figyelembe vesszük a magasabb futásteljesítmény-sávok eredményeit is, akkor a németek 27-ből 18 első helyet hoztak el (lásd táblázatunkat). Első alkalommal jött ki a szervezet Oldtimer értékeléssel. Ebbe az osztályba olyan modellek tartoznak, amelyek legalább 30 éve vannak a piacon. Mivel különleges karakterisztikájú szegmensről van szó, ezért csak feltételes módon lehet összevetni a más osztályokkal. Itt is legalább 1000 autót vizsgáltak egy-egy futásteljesítmény sávban, igaz, ezeknél nem 150 ezerig, hanem 200 ezerig tolták ki a megtett kilométereket. Immáron négy éve szerepelnek a statisztikában az úgynevezett Tömegklasszikusok: a Dekra azokat az autókat sorolja ide, amelyeket már nem gyártanak, de mégis fontos szerepük van a piacon, elsősorban a kispénzűek körében. Jelenleg 131 modellt tartalmaz ez a szegmens. Benne vannak az adatsorban az „Új belépők”, ide olyan modelleket vesznek be, amelyek kevesebb, mint 3 éve vannak a piacon. Bár a lehetséges meghibásodási arányokat megmutatja a riport e típusoknál is, sorrendbe nem helyezik őket. Az ok, hogy mivel ezek még márkaszervizbe járnak, ahol rendszerint kijavítják a kisebb-nagyobb meghibásodásokat, mielőtt az autó vizsgára menne, emiatt nem jönnek, jöhetnek ki valós adatok róluk.

dekra3

A www.gebrauchtwagenreport.com oldalon meg lehet nézni, hogy az egyes típusoknál milyen arányban fordult elő lényeges hiba, illetve hogyan alakult a kisebb és a komolyabb hibák száma. Érdemes a riport honlapját böngészni (akár angolul vagy franciául is elérhető), az egyes modellekről szöveges értékelés szintén megjeleníthető, az autókat össze lehet hasonlítani, ezáltal hasznos segítség lehet vásárlás előtt.

KaMi