A 90 LE-s dízel Arctic a Dacia Logan csúcsa, de teljes felszereléssel is bőven négymillió forint alatt marad.
A dízel a Logan legerősebb és legtakarékosabb motorja, szokatlan áttételezésű váltóval.
Az illesztési hézagok nem keskenyek, de egyenletesek, hiba, hogy a karosszériáról körben teljesen hiányzik a koccanásvédelem. Az ajtók -– különösen a hátsók -– szélesre nyílnak, beszállni könnyű, de a magasabbaknak vigyázniuk kell a fejükre. A motorháztetőt gázrugó tartja, ez gáláns, ám a csomagtér veszélyes: az erős rugó nyitáskor felvágja a fedelet, ami lendületből vissza is csapódik. A 2,63 m-es tengelytáv azonos az MCV kombiéval, és 5 centivel veri az ötajtós Sanderót. Az ülések állíthatósága rendben, de a kormány csak sugárirányban mozog, ez főleg 180 centis testmagasság felett zavaró. Előre, oldalra jól kilátni, elöl átlagos alkattal széltében, magasságban jól a hely, az ülések szivacsozása kellően kemény, jó az oldaltartás, deréktámasz nincs, az ülőlap rövid. A műszerfal egyszerű, a műanyagok olcsók, kőkemények, a hézagok nem mindenhol egyformák, a tesztautóban a kormányoszlopnál sorjás, és pontatlan is az illesztés. Egyik tárolóhely sem bélelt, a kesztyűtartó mély, az ajtózsebek rövidek, a tárolós középső kartámasz felára 25 000 forint. Hátul két felnőtt egy gyerekkel hosszú távon sem szorong, a középső padlóalagút nem magas. Itt is van zseb az ajtókon, és az első támlák szatyraiba is lehet pakolni. A csomagtér nagy (510 l), a küszöb magas, a zsanérok belógnak a hasznos térbe. Bővíteni egyszerű aszimmetrikus támladöntéssel lehet (az ülőlap fix), az utastéri átjáró keskeny és alacsony is.
Az Euro5-ös dízel hidegen sem feltűnően hangos, de remegteti a kormányt és az üléseket, üzemmelegen kicsit simábban jár, vízhőmérője nincs. 1500/perc alatt gyengélkedik, csak 3000 felett hangosodik fel zavaróan, idáig szinte soha nem kell elforgatni. A hosszú utat bejáró karral, kissé sprőden kapcsolható váltó fokozatai túl hosszúak, 60 km/óra alatt csak a harmadik a jó, az ötödik nem nagyon jöhet 90-ig. Autópályán 130-nál 2200-on áll a fordulatszámmérő, nem hiányzik a hatodik. Némi odafigyeléssel a fogyasztás városban is 5,0 l/100 km környékén tartható, a tesztátlag -– bő 80 százalékos városi használattal — 4,8 l/100 km-re jött ki.
Az egyszerű, elöl McPherson-, hátul csatolt lengőkaros futómű állja a rossz utakat, a ballonos gumik sokat segítenek az eleve kényelmes csillapításnak. A Logan gördülési komfortja nagyon jó, de cserébe kanyarban erősen dől. Az ívmenet jóindulatúan alulkormányzott, telepakolt csomagtartóval is. A 3,2 fordulatos, hidraulikus rásegítésű kormány középállásban érzéketlen, a Logan fordulékony, az elöl tárcsás, hátul dobos fék ereje jól adagolható, de az érzékeny fékpedált szokni kell. Autópályán a motorhangot elnyomja az erős szél- és gördülési zaj.
Az erősebb dízellel az Arctic 3 120 000 forintba kerül, ez a Logan-listaárak plafonja. Alapáras az ESP, a négy légzsák, a hátsó Isofixek, a távirányítós központi zár, a két ködfényszóró, a manuális klíma, a fedélzeti számítógép, a kormányról vezérelhető hifi (rádió, CD, MP3, Bluetooth, USB), és az extrák sem drágák. A sebességhatárolós tempomat bőrkormánnyal 90 000, a tolatóradar 60 000, a 7 colos kijelzős multimédiarendszer, teljes térképes európai navigációval 105 000 forint.
Jól használható autóesszencia, verhetetlen áron, szerény étvágyú dízelmotorral. Akinek 75 LE-is elég, további 100 000 forintot spórolhat.
KZ