BYD ATTO3 elektromos autó

Rozsdás keréktárcsák javítása – A víz az úr?

A felniperem oxidációja meglepően gyakran okoz lassú defektet. Ilyenkor nem kell feltétlenül kicserélni a keréktárcsát, meg lehet javítani, gyorsan és viszonylag olcsón.

David Helfgott

2022. március 2.
SZG

A felniperem oxidációja meglepően gyakran okoz lassú defektet. Ilyenkor nem kell feltétlenül kicserélni a keréktárcsát, meg lehet javítani, gyorsan és viszonylag olcsón.

Gumi rozsda
Innen indultunk: a rozsdás felniperem, ami miatt néhány nap alatt állandóan leeresztett a kerék.

Rozsda kisokos:

Ma, amikor egy átlagos személyautó átlagos új acélfelnije is legalább 16-18 000 forintba kerül, az autósok többsége, ha csak lehet, csere helyett a kerekek javítását választja. A sérült keréktárcsák egyengetéséről, hegesztéséről korábban többször is írtunk, most egy másik jelenséget vizsgáltunk, a rozsdát.

Az acélfelniket látványosan sújtó, de a könnyűfémeket is gyakran kikezdő oxidáció szélsőséges esetben odáig fajulhat, hogy a rozsdást tömítőperem már nem látja el a feladatát, azaz elengedi a levegőt, az abroncs pedig – általában lassan – leereszt. Persze léteznek extrém helyzetek, mondjuk, amikor teljesen átlyukad a perem, ilyenkor csak a drága, anyagpótlásos eljárások jelentenek megoldást, de ha az alap még ép, csak a felületet kezdte ki az idő és a víz, egészen egyszerű a javítás.

BYD DOLPHIN

Gumi-Drótkorong
Csak drótkorong. Ez az egyetlen célszerszám, ami magához a javításhoz kell.

Tesztalanyként egy látványosan rozsdás peremű acél keréktárcsát választottunk, ezt vittük el a budapesti LB Gumi műhelyébe. Ők régóta foglalkoznak ilyen javításokkal is. A munka valójában alig negyedórát vett igénybe: a gumiszerelő asztal munkalapjára fogott tárcsa peremét a javító szakember, kézi csiszolóba fogott drótkoronggal pár perc alatt fémtisztára csiszolta, majd a tiszta és zsírtalan felületet néhány réteg, az eredeti színhez passzoló felni-festékkel lefújta, és már el is készült a mű. Egyszerű, gyors megoldás, helyben megvárható, és mivel a tárcsa külső részére nem kerül festék, az autón nem látszik semmi a javításból. Néhány perc száradás után mehet a helyére a gumi, aztán pedig a teljes kerék is.

Hogy mindez mennyibe kerül?

A javítás nagyságától és a tárcsa átmérőjétől függően az ár 2000-2500 Ft/kerék, amihez hozzá kell adni még a gumi le-és felszerelésének. Valamint a kerék kiegyensúlyozásának költségét, átlagosan 3000-3200 Ft/db-os árral. Nem titok, hogy erre a problémára létezik egyszerűbb, jóval olcsóbb, de sokkal kevésbé tartós megoldás is. A peremet egy kifejezetten erre szolgáló pasztával lekenve, nagyjából 1000 Ft-os kerekenkénti költséggel szintén helyre állítható a tömítettség. Mivel így a rozsda nem tűnik el, a hiba sem oldódik meg véglegesen. Ráadásul a le- és felszerelés itt is plusztétel. A csiszolós-festős javítást érdemes lehet akkor is megrendelni, ha a gumi még nem ereszt, de a szakember – pédául a téli-nyári garnitúracserénél – észreveszi, hogy rozsdás a perem. Így megelőzhető a későbbi nagyobb baj. Az árelőny a fenti adatokból könnyen kiszámolható: kerekenként 13-16 000 forint spórolható meg már az átlagos acélfenikkel is!

Gumi-Felni
Íme, a végeredmény friss festékkel; néhány perc alatt megszárad és kész is. A fekete felniket természetesen feketével fújják le, de ha gondos a munka, kívülre nem.

SZG

Oszd meg másokkal is ezt a cikket

AzAutó magazin előfizetés

Magazin előfizetés

Szívesen olvasnál tartalmakat offline is? Fizess elő az AzAutó magazinjára. Az előfizetés díja 9 960 Ft / év. 

Lorenna McKennitt

Kapcsolódó cikkek

Autopálya szabályok

Szabályok, amikkel érdemes tisztában lenned ha autópályát használsz

Bár a legtöbben nagyjából tisztában vagyunk az autópályán való vezetéssel, sokszor előfordul, hogy egy-egy információ nem jut el hozzánk, pedig hasznos lenne. Vannak például olyan lehetőségek, amelyek lehetővé teszik számodra, hogy elkerüld a pótdíjat, és sok 10 ezer forintot spórolj meg magadnak. Cikkünkben két ilyen hasznos szabályt tekintünk át. Vágjunk is bele!