Aktuális Cikkek

2021. november 23. kedd, 23:57

Oktatás a Magyar Autóklub vezetéstechnikai pályáján (x) - Mesterfogások

Hasznos és élményekkel teli programmal vár mindenkit a MAK közlekedésbiztonsági pályája, ahol képzett szakembergárda segít a helyes járműkezelés elsajátításában. Cikkünkben bemutatjuk, hogy miként zajlanak a képzések és milyen ismeretekkel gazdagodhatnak azok, akik beiratkoznak tanfolyamainkra.

 

Kezdjük az alapoktól!

 

Ha a rántást követően rossz irányba mozdítja a kormányt a sofőr, hiába próbál korrigálni, a jármű elveszíti tapadását és irányíthatatlanul csúszik tova. Ilyenkor egyet tehet az ember: a fékbe tapos, hogy minél előbb megálljon a járgány.

Amikor az ember készül a jogosítványszerzésre és tanulókocsival rója az utakat, a legritkább esetben találkozik szélsőséges, illetve gyors beavatkozást igénylő helyzetekkel. Később, midőn már vezetői engedély birtokában közlekedik, általában igyekszik elkerülni a kényes szituációkat, és – vélt vagy valós – tudásszintjéhez igazodva „terelgeti” négykerekűjét. Sajnos azonban az élet olykor felülírja a terveket, és megtörténhet, hogy nedves, latyakos aszfalton keresztbe fordul vagy csúszkálásba kezd, magyarul irányíthatatlanná válik a kocsi. Ilyenkor jönne jól a Magyar Autóklub több mint két évtizede működő tanpályáján megszerezhető tudás, melynek birtokában magabiztosan és megfelelően cselekedhet a sofőr.

Mielőtt az autók volánja mögé pattannának a résztvevők, rövid, elméleti bevezetőre kerül sor, ahol elhangzik például, hogy miért rendkívül fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs, mi fán teremnek a korszerű vezetéstámogató rendszerek, továbbá milyen kormány- és pedálkezeléssel lehet elkerülni vagy megoldani egy-egy vészhelyzetet. Jó látni, hogy az előadások után tűkön ülve várják a nebulók, hogy átélhessék mindazt, amiről a teremben hallottak.

Néhány hete egy baráti társaságot láttunk vendégül a MAK oktatásán, és alkalmam nyílt beszélgetni velük. Bevallom, büszkeséggel töltött el, hogy bár laikusok voltak, roppant érdekfeszítőnek tartották a gumitesztről és a köpenyek szélsőséges terheléséről levetített kisfilmet. A látottak rádöbbentették őket arra, hogy az ember hajlamos az ösztöneire hallgatni, következésképpen gyakran helytelenül reagál menet közben – mesélte el lapunknak Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezető oktatója. A szakember egy jellemző hibát is megemlít, ez pedig nem más, mint az úgynevezett rákormányozás. A szó arra utal, hogy miközben az autó eleje irányíthatatlanul csúszik a kanyar külső íve felé, a sofőr továbbtekeri a volánt, ugyanis így próbálja meg „kierőszakolni” a befordulást. Nagy hiba, mert ennek okán egyre csak sodródik a jármű az út széle felé. – Ehelyett, miként azt a MAK pályáján is oly gyakran megmutatjuk, az a célravezető, amennyiben a csúszás irányába kormányozzuk a gépkocsit, majd akkor próbálunk meg újra elfordulni, ha visszaszereztük a tapadást az első tengelyen – tette hozzá.

Tanulás és szórakozás egyben

 

Az említett társaság tagjai mindnyájan elégedetten szálltak ki autóikból a több órán át tartó gyakorlás végeztével, és annak ellenére kikapcsolódásként élték meg a pályán töltött időt, hogy a sok új impulzusnak és a fizikailag is kimerítő feladatoknak köszönhetően rendesen elfáradtak. – Csoportoknak és rutinos vezetőknek a Standard tréninget ajánljuk, mivel a négyórás kurzuson rengetegféle gyakorlatra sort kerítünk, a száraz és csúszós útfelületen megvalósított vészfékezéstől kezdve, a féktávolságon belül megjelenő akadály kikerülésén át, a megperdülő autó egyenes irányba kormányzásáig, és a felsorolást hosszasan folytathatnánk. – A „tanulók” lépésről lépésre haladnak, és a számtalan ismétlésnek köszönhetően azok sem vallanak szégyent, akik kevésbé tehetségesek ebben a műfajban. A siker pedig mindenkit arra ösztönöz, hogy beleadjon anyait-apait, és bátran alkalmazza a korábban tanultakat – folytatta Kapitány Tibor.

Évről évre nő a tréningre beiratkozók száma, nagy örömünkre megannyi visszajáró vendégünk van. Kiszámíthatatlan, hogy a rántópad melyik irányba viszi el az autó farát, azonban kellő odafigyeléssel kontrollálni lehet a kitörést.

Hozzátette azt is, nagyon közel áll a szívéhez az a szituáció, amikor az autó elé kilépő gyalogost imitáló vízoszlop előtt kell vészfékezéssel megállítani a járművet, tudniillik ennél rendszerint kiderül, hogy az emberek zöme nem jól becsüli meg a sebességet és a távolságot. Itt szerencsére nem múlik emberélet a rossz helyzetfelismerésen, ráadásul az ismétlések hozzásegítik a vezetőt ahhoz, hogy a forgalomban kivédhessen egy gázolásos balesetet. Egyesek őszintén meglepődnek azon, hogy ameddig nem éreznek rá a kormányzás helyes ritmusára, addig bizony a szlalomozási feladatot is rosszul oldják meg. A tanár úr tapasztalata alapján a rántópados kör teljesítése után – amikor mesterségesen megcsúsztatják az autó hátulját – kevésbé tartanak az emberek a megpördüléstől, nem beszélve arról, hogy kormánykezelésük is felgyorsul és pontosabbá válik.

Jó pap is holtig tanul

 

Kapitány Tibor rutinos „rókának” számít, megannyi programot levezényelt már az elmúlt időszakban. Azt vallja, hogy mindennek a közérthető, hétköznapi példákból felépülő elméleti előadás a kiindulópontja, mert ez gondolatébresztő, és arra sarkalja a hallgatóságot, hogy magukévá tegyék a pontos irányításhoz nélkülözhetetlen mozdulatokat, melyek – idővel – összehangolt mozgássorrá állnak össze. Lényeges a gyakorlati próbák sorrendje is, hiszen, ha nem jól épülnek egymásra, továbbá az oktató nem tartja be a fokozatosság elvét, akkor javarészt nem éri el a kívánt célt. Mindemellett elengedhetetlen, hogy a jól kivitelezett „mutatványt” több alkalommal is megismételjék, és arra szintén érdemes időt és teret hagyni, hogy legyen mód a hibák kijavítására. Nem kérdés, hogy a képzés hozzájárul az óhatatlanul kialakuló veszélyhelyzetek elhárításához, ilyenformán javul az utakon a közlekedésbiztonság, ami évtizedek óta a Magyar Autóklub egyik legfontosabb törekvése.

Repül a nehéz kő: ki tudja hol áll meg – zengi Arany János a Toldiban, és bizony a felvizezett műgyantán sem mindig érzik a nebulók, hogy hol, illetve mikor lesz vége a csúszásnak. Még jó, hogy a pályán biztonságosan felfedezhetik autójuk határait.

Szeretettel várjuk a kezdő és tapasztalt sofőröket egyéni és csoportos foglalkozásainkon, sőt oktatóink csapatépítő tréningek szervezését is vállalják. A MAK vezetéstechnikai parkja egész évben nyitva tart, a programokra az ügyfélszolgálati irodában (1043 Budapest, Berda József utca 15., B épület), a [email protected] emailcímen vagy a +36-1-345-1642 telefonszámon jelentkezhetnek. Részletek: www.autoklub.hu

Sőt! A vezetéstechnikai tréning meglepetésnek sem utolsó! Ajándékozzon szeretteinek biztonságot és vásároljon vezetéstechnikai tréning ajándékutalványt! (x)

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

XVI. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, 2023 Hévíz

Nyáron újra csináljuk a fesztivált, találkozzunk Hévízen, a részletekért...

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás