Cikkek

2020. április 2. csütörtök, 06:52

Cyan Racing Lynk & Co - Bajnokcsapat

A Cyan Racing Lynk & Co történelmet írt: kínai gyártóként elsőként szerzett nemzetközi bajnoki címet motorsportban. De az öröme nem teljes, és erről mi, magyarok tehetünk!

Ahogy a Polestar-féle Volvók is, a Lynk & Co versenyautók szintén kék színűek

Igazi globális sikertörténet következik. Az 1996-ban alapított svéd Cyan Racing alakulatot valószínűleg mindenki jobban ismeri „leánykori” nevén, amikor még a Polestar nevet használta. A műhely a Volvóval került szoros kapcsolatba, a gyár utcai sportmárkája lett (2015-ben a Volvo megvásárolta a nevet), jelenleg pedig Volvo-alapú hibrid és elektromos autók építésére koncentrál – debütáló modellje a 600 LE-s Polestar 1 volt. A Lynk & Co kínai márka, a globális mobilitási igények kielégítését tűzte zászlajára, a termékeit Svédországban tervezik, és világszerte értékesítik. Eddig látszatra tehát két szálon fut a történet, de a Zhejiang Geely Holding mind a Volvónak, mind a Lynk & Co-nak az anyavállalata, és ezzel a kör máris bezárult, illetve fontos kiegészítés, hogy a kínai óriás komoly összeggel támogatja a Volvo tulajdonában lévő Polestar fejlesztéseit.

18 colosak az alufelnik, a hátsó szárny állítható, akárcsak a felfüggesztés

Ez a versenyautó utcai alapja, a Lynk & Co 03

2018-ban új túraautós kategória indult útjára. Az FIA a túrautós világbajnokságot (WTCC) és a TCR sorozatot egyesítve létrehozta a túrautó-világkupát (WTCR), amely hivatalosan nem világbajnoki rangú, de a profi mezőny, a sokféle autó és a változatos, nemzetközi (európai, ázsiai, afrikai) helyszínek miatt a pilóták és a csapatok között gyakorlatilag ugyanolyan presztízsértékkel bír. A második évben (2019-ben) ebbe a sorozatba kapcsolódott be a Lynk & Co, a kínai konszern teljes összefogásával: a 03 TCR típust a Geely Group Motorsport építette, de a csapat svéd színekben indult, mert a Cyan Racing – amely privát tulajdonban van, illetve működik – elvállalta négy autó versenyeztetését. Az erőviszonyokról, és arról, milyen komoly projektről volt szó, mindent elárul, hogy a Cyan Racing Lynk & Co csapatot Thed Björk és a négyszeres világbajnok Yvan Muller, míg a Cyan Performance Lynk & Co gárdát Yann Ehrlacher és a háromszoros világbajnok Andy Priaulx alkotta. A WTCC-ben használt 1,6-os turbómotorok helyett a WTCR-ben 2,0 l-est enged a szabályzat, így a 2760 mm tengelytávú, 4,74 m hosszú és 1,95 m széles, üresen 1265 kilós 03 TCR mozgatását közvetlen befecskendezéses, 350 LE-s négyhengeresre bízták, 420 Nm nyomatékkal és hatfokozatú, szekvenciális váltóval. Az állítható felfüggesztés elöl McPherson, hátul multilink, a 18 colos alufelnik mögé előre hat-, hátra négydugattyús féknyergek kerültek, 380 és 278 mm átmérőjű hűtött tárcsákkal. Az FIA előírások szerint minden WTCR versenyautó kötelező tartozéka a megerősített bukócső, a biztonsági üzemanyagtartály, a tűzoltó berendezés és a versenyülés, hatpontos HANS-kompatibilis hevederekkel.

Thed Björk (balra), a Cyan Racing svéd versenyzője. 2019-ben három futamgyőzelmet szerzett. Yvan Muller (jobbra), a Cyan Racing négyszeres világbajnok francia versenyzője. 2019-ben négy futamgyőzelmet szerzett

Debütáló szezonjában a Cyan Racing négyautós flottája meg sem állt a csapatbajnoki címig! Konkrétan a Thed Björk és Yvan Muller alkotta, 628 ponttal győzedelmeskedő Racing duóról van szó, a Performance (Ehrlacher-Priaulx) alakulat csak 344 pontot gyűjtött, s ezzel az ötödik helyen végzett, ami szintén elismerésre méltó a 26 fős, 13 csapatos mezőnyben. Jellemző a Lynk & Co domináns szereplésére, hogy a négy pilótából egyedül Yann Ehrlacher nem szerzett futamgyőzelmet, mint ahogy csak Andy Priaulx maradt az évben pole pozíció nélkül – a többiek minden kipipáltak. A Cyan Racing alapítója és igazgatója, Christian Dahl értelemszerűen örömének adott hangot, miszerint várakozáson fölüli volt az első éves bajnoki cím, de mindez igazolja, hogy helyes úton járnak, az autó működik, a pilóták profik és ezért 2020-ban már két cél lebeg a szemük előtt: a címvédés csapatban, valamint a győzelem egyéniben. Biztosak vagyunk benne, hogy ehhez Michelisz Norbinak is lesz szava…

Björk a Hungaroring sikánjában a 03 TCR-rel, 2019 áprilisában

 

Michelisz Norbert, a WTCR 2019-es bajnoka!

A tehetséges magyar versenyző a szimulátor mögül ült át igazi autóba, pályafutásának mérföldkövei közé tartozik a Seat Leon Európa-kupa elsőség (2009), a WTCC-ben két privát bajnoki cím (2012, 2015), szintén a WTCC-ben a világbajnoki ezüstérem (2017), és a legnagyobb trófea, az olasz BRC Hyundai N Squadra Corse csapattal a WTCR bajnoki cím 2019-ben! A küzdelem az utolsó futamig nyitott volt, amit Malajziában, Sepangban rendeztek. Norbi a szezonban négy pole pozíciót, egy leggyorsabb kört és öt futamgyőzelmet szerzett, mindemellett egyéb helyezésekkel is értékes pontokat gyűjtött, így 372 pontjával magabiztosan végzett a 349 pontos argentin Esteban Guerrieri és a dobogó harmadik fokára felkapaszkodó 331 pontos francia Yvan Muller előtt.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A gyújtógyertyák feladata

A gyújtógyertyák elsődleges feladata a levegő/üzemanyag keverék begyújtásához, valamint...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest összeurópai zsűrije a Renault Austral-t választotta 2023...

Miért fontos az olajszűrő?

Ha a motorban az olaj hosszabb ideig szűretlenül marad,...

Hangos Az Autó! – 8. rész

Az 8. rész az első téma alatti lejátszóval indítható...

Első ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésébenElső ecoMobility Day a Magyar Autóklub szervezésében

Rendhagyó közlekedési témájú konferencia és környezetbarát járműveket bemutató nyílt...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás